Pysy kartalla ja löydy sieltä

Karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät kauppojen, ravintoloiden ja muiden palveluntarjoajien yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita erityisesti läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Kartalle ei kuitenkaan kannata jämähtää, vaan siellä näkyvää profiilia tulee päivittää jatkuvasti.

Hakupalvelu Googlen analytiikan mukaan kuluttajaa lähellä olevien kohteiden haut ovat neljässä vuodessa kymmenkertaistuneet. Tietojaan kartan ja hakupalvelun esittelyssä päivittävät yritykset saavat seitsenkertaisen määrän huomiota uinuviin palveluihin verrattuna.

Yksinkertaisia keinoja huomion herättämiseen ovat ajankohtaiset, tarjottavasta palvelusta kertovat valokuvat ja yritysten perustiedot, kuten aukioloajat ja yhteystiedot. Hakuprofiili toimii myös aktiivisena vuorovaikutuskanavana, jonka kautta yrityksistä ja niiden tarjoamasta palvelusta annetaan julkisia arvioita.

Yritysten tärkein kosketuspinta asiakkaisiin on muuttunut yllättävän nopeasti, ja korona on vauhdittanut muutosta entisestään. Älypuhelimilla tehdyt haut ovat lisääntyneet valtavasti, ja asiakkaat haluavat tarvitsemansa tiedon nopeasti. Kun kuluttajalla on kännykkä kädessään, hän hakee palveluita useimmiten heti ja läheltä.

– Poikkeustilan ja jatkuvasti muuttuvien ohjeistusten vuoksi on entistä tärkeämpää, että kivijalkayritykset pitävät tietonsa ja asiakasohjeistuksensa ajan tasalla kartalla ja sen yritysprofiilissa. Asiakkailla ei ole aikaa surffailla kotisivuilla tai muissa kanavissa tietoja etsimässä, Mobal Oy:n toimitusjohtaja Jakob Wikström painottaa.

Kartalta saa kaikkea

Hotellihuoneita- ja ravintolapöytävarauksia on jo vuosia tehty suoraan kartalta, mutta saman helppouden voi ulottaa autohuoltoon ja katsastukseen, lääkärin vastaanotolle, parturiin ja mihin tahansa muuhun, joka on aiemmin pitänyt varata yrityksen kotisivun kautta. Marketkauppiaat ovat ottaneet kartan myös ajankohtaisten tarjousten ja asiakasohjeistusten esittelyyn.

Mobalin tiimi lisää vantaalaisen K-Supermarket Martsarin Google-yritysprofiiliin jatkuvasti laadukkaita kuvia, avainsanoja, tuotteita ja ajankohtaisia päivityksiä. Yritysesittelyn, yhteystietojen ja aukioloaikojen lisäksi supermarketin hakuprofiilissa näkyvät esimerkiksi ajankohtaiset tarjoukset sekä kauppiaan ja henkilökunnan kuulumiset.

– Kuhina kartalla on lisääntynyt ryhdyttyämme tuottamaan sinne aktiivisesti sisältöä ja asiakaspalvelua. Jouluna testasimme kinkun tilausmahdollisuutta suoraan kartalta, ja se toimi mainiosti. Olemmekin ottaneet kartan ja sen hakuprofiilin mukaan yhdeksi vakiokanavaksemme, jossa esittelemme ajankohtaisia tarjouksia ja kerromme myös muita markettimme kuulumisia, K-Supermarket Martsarin kauppias Mikko Länsiluoto sanoo.

Hän kertoo, että kaikilla kauppiailla tiimeineen on oma työkulttuurinsa ja persoonallisuutensa. Aiemmin se näkyi asiakkaille vain paikan päällä hyllyjen välissä ja kassalla. Nykypäivänä saman fiiliksen voi helposti tuoda esiin myös digitaalisissa kanavissa.

– Meidän kulttuuriimme kuuluu reipas asiakaspalvelu, ja samoin pyrimme toimimaan myös kartalla. Kartalla ja hakukoneessa näkyvään yritysprofiiliin tuleekin paljon asiakaspalautetta, johon on helppo vastata. On tärkeää kertoa myös uusista palveluvaihtoehdoista, kuten lounaista, kontaktittomasta noutopalvelusta ja muista koronan mukanaan tuomista uudistuksista.

Kuvat helpottavat ostoslistan suunnittelua

Oulussa toimiva K-Supermarket Pekurin kauppias Mika Sara on huomannut, että kartalta ja hakukoneen yritysprofiilista haetaan entistä enemmän ajankohtaista tietoa.

– Kuukausittain yli 55 000 ihmistä löytää Google-yritysprofiilimme. Ajo-ohjeiden lisäksi heitä kiinnostavat tarjoukset ja kauppaan saapuneet uutuustuotteet, mutta myös turvallisen asioinnin ohjeistukset. Esittelemme profiilissamme uutuuksia kuvin, ja siellä on helppo muistuttaa asiakkaita vaikkapa ajankohtaisista

sesonkituotteista. Yksinkertaiset, mutta laadukkaat kuvat päivän herkuista helpottavat asiakasta suunnittelemaan ostoslistaansa ennen kauppaan saapumista, Sara kertoo.

Madeaikana hän huomasi, että kalat lähtivät tiskistä nopeasti kuvien julkaisemisen jälkeen. Sama näkyy kaikissa sesongeissa parsasta ja uusista perunoista sieniin ja riistaan.

Kartalla pysyminen on kilpailuetu

Jakob Wikström mukaan oman hakuprofiilin rakentaminen on kustannustehokkain keino erottautua paikallisesta kilpailusta.

– Optimoitu profiili kerää seitsemän kertaa enemmän klikkauksia kuin perinteinen kotisivu. Googlen analytiikka näyttää myös, että 82 prosenttia älypuhelimen käyttäjistä hakee paikallisia yrityksiä ja 88 prosenttia niin tehneistä soittaa tai käy myymälässä tai palveluntarjoajan luona seuraavan vuorokauden aikana.

Wikström ja hänen yhtiökumppaninsa Alexander Silén ovat huomanneet, että yritysprofiilien saama huomio on aivan yhtä hyvää, oli kyse supermarketista, autokauppa- tai huoltoasemaketjusta tai yksittäisestä kellokaupasta, kampaamosta tai kahvilasta. Kaikkia yhdistää tarve tulla löydetyksi ja päästä palvelemaan lähellä olevia asiakkaita.

Yritysprofiilien saama huomio on yhtä hyvää, oli kyse supermarketista, huoltoasemaketjusta tai kahvilasta, vakuuttavat Mobalin perustajat Jakob Wikström (vas.) ja Alexander Silén.Kuva: Thomas Lundström

Palveluiden helppo löydettävyys on tärkeämpää kuin koskaan koronatilanteen hellittäessä ja kuluttajien päästessä taas vapaasti liikkeelle. Kartalta löytyvä aktiivinen yritysprofiili on myös omiaan auttamaan myös alkutuottajia suoramyynnissä. Kuluttajan on helppo löytää lähellä olevia tuottajia vaikkapa mökkipaikkakunnalla, jossa heillä yleensä on aikaa etsiä herkkuja ruokapöytään myös muualta kuin kaupasta.

– Ajantasainen yritysprofiili kasvattaa luottamusta palveluntarjoajaa kohtaan, sillä sen kautta näkee muiden asiakkaiden antamat palautteet ja palvelun pisteytyksen. Tekemämme asiakaskyselyn mukaan jopa kahdeksan kymmenestä kuluttajasta sanoo tekevänsä ostopäätöksiä arvosteluiden perusteella, Silén kertoo.