Kasvua asiakkaiden tarpeita kuuntelemalla

Pyhäntäläisen valmisruokia valmistavan Feelia Oy:n investointitahti on ollut ripeä: vuonna 2013 valmistuneen ensimmäisen Pyhännän tehtaan laajennus otettiin käyttöön vuoden 2017 alussa, mutta tilat jäivät pian pieniksi. Yritys investoi uuteen, 2018 käynnistyneeseen tehtaaseen.

Joulukuussa 2019 Feelian emoyhtiö Fodelia Oyj osti kokkolalaisen Beofoodin, joka sulautettiin syksyllä 2020 Feelia Oy:hyn ja Pyhännän uudelle tehtaalle tiedotettiin tehtävän laajennus.

– Liikevaihto on kasvanut viidessä vuodessa 260 prosenttia, sanoo Feelian toimitusjohtaja Jukka Ojala.

Tänä vuonna valmistuva Pyhännän tehtaan laajennus kolminkertaistaa tehtaan tuotantokapasiteetin. Lisää kapasiteettia yritys on tarvinnut pystyäkseen vastaamaan koulu- ja hoiva-alan, lounasruokailun sekä kuluttajille suunnatun verkkokaupan valmisruokatuotteiden kysyntään.

Patentoitu valmistusmenetelmä

Yrityksen toiminta käynnistyi vuonna 2007 tuotantoideasta, kun tuotantopäällikkö Raimo Liukko ja yhtiökumppani, nykyinen Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola kehittivät autoklaavimenetelmän elintarviketeollisuuden komponenttien valmistukseen.

Ensimmäisiä tuotteita olivat piirakoiden riisitäytteet. Ideaa kehitettiin eteenpäin luomalla keittokonsentraattisarja, jolle hankittiin patentti. Tätä tuotantomenetelmää käytetään Feelian Pyhännän tehtaalla.

Valmistuksessa lämmön, paineen ja nopean jäähdyttämisen yhdistelmä antaa tuotteille pitkän säilytysajan, mikä vähentää ruokahävikkiä esimerkiksi koulukeittiöissä.

Vuonna 2013 käynnistynyttä kasvua edelsi Ojalan mukaan päätös luopua tuotekeskeisestä ajattelutavasta ja keskittyä asiakkaiden tarpeisiin. Muutoksen eteen tehtiin paljon jalkatyötä.

– Lähdimme rohkeasti tapaamaan suuria ja pieniä asiakkaita. Heiltä saimme toiveita siitä, minkälaisia tuotteita puuttuu tai tarvitaan markkinoilla.

Tapaamisissa havaittiin, että asiakkaiden työvoiman saannin ongelmat ja tarve ratkaisuille, joilla voi korvata keittiöinvestoinnit, luovat kysyntää helposti toteutettaville ruokakonsepteille.

Eri asiakasryhmissä syntyneitä tuoteideoita on Ojalan mukaan voitu monistaa tuoteperheiksi. Asiakaskuntaan kuuluvien ylä- ja alakoulujen, ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja hoiva-alan yritysten tarpeet ovat samankaltaisia eri puolilla maata.

Tuotevalikoima on kasvanut noin 200 tuotteeseen.

Yritysostolla uutta osaamista

Emoyhtiö Fodelian ostama Beofood valmistaa liha- ja kasvisruokia pakasteteknologialla. Se toi uusia mahdollisuuksia tuotekehitykseen, joka on Ojalan mukaan iso osa Feelian asiakkaille tarjoamaa palvelua. Nyt on kehitetty tuotteita esimerkiksi nousevaan kasvisbuumiin. Yritys on tuonut markkinoille kasvis- ja vegaanituotteita sekä niin sanottuja fleksaustuotteita, joissa yhdistetään liha- ja kasvisproteiineja.

– Lähes kaikki tuotteet ovat vähäsuolaisia. Raaka-aineista miltei 80 prosenttia tulee Suomesta, kertoo Ojala.

Liikevaihdosta koulukeittiöiden, lounasmarkkinoiden sekä hoiva- ja koulusektorin osuus on kunkin vajaa kolmannes ja Feelia -ruokakaupan noin 15 prosenttia.

Uusi aluevaltaus on kuluttajille suunnattu Feelia verkkokauppa, josta voi tilata valmisruokaa kotiin kuljetettuna. Se on kasvattanut merkitystään kuluneena koronavuonna, kun sulkutoimet ovat kurittaneet ravintola-alaa.

Fodelia-yhteistyöllä pörssiin

Yritysmyönteisen kunnan tuki oli Ojalan mukaan aluksi ratkaiseva. Feelian ensimmäisen tehtaan rakensi Pyhännän kunta, jolta yritys vuokrasi tilat 2013.

Rahoitusta on hankittu myös elintarvikealalla harvinaisella tavalla. Vuonna 2019 Feelia ja pyhäntäläinen, sipsejä valmistava Real Snacks perustivat yhteisen holding-yhtiön tukemaan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Fodelia Oyj listautui pörssiin ja järjesti listautumisannin 2019, mikä toi omaa pääomaa yritysten kasvun toteuttamiseen.

Kasvun resepti -juttusarjassa esitellään elintarvikealaa muuttavia yrityksiä.


Feelia Oy:n avainlukuja 2019

Perustettu: 2007

Liikevaihto: 13 000 000 €

Liikevoitto: 1 100 000 €

Henkilöstö: noin 50 henkeä