Globaalit premium-kanavat suomalaisille elintarvikkeille ja juomille

Korkealaatuiset, vastuulliset ja maukkaat erikoistuotteet vastaavat hyvin superrikkaiden kysyntään.

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma siivittää vientiä uusille erikoismarkkinoille, joilla menestyminen voi olla suomalaisille korkealaatuisten elintarvikkeiden valmistajille tie laajempaan jakeluun. Maailman vesillä seilaa tällä hetkellä noin 10 000 superjahtia, ja valmisteilla on noin 500 lisää. Superjahtiluokan jahdit ovat yli 24-metrisiä, ja suurin jahti on 184-metrinen. Ne on suunniteltu 1–36 hengelle. Eniten superjahteja löytyy Amerikasta, Välimereltä, Lähi-idästä ja Itä-Aasiasta.

Superjahtimarkkinan arvioitu koko vuonna 2020 oli lähes 55 miljardia euroa, ja sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2027 mennessä yli 72 miljardiin euroon. Markkina on globaali ja henkilökohtaisiin suhteisiin ja suosituksiin luotetaan. Ala työllistää suoraan 150 000 henkilöä vuosittain, ja suurimpien jahtien miehistöön voi kuulua sata henkilöä.

Elintarvikkeiden ja juomien markkina voidaan jakaa kahteen osioon. Superjahtien miehistön ruokabudjetti on vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. Superjahtien asiakkaiden eli omistajien, vuokraajien ja vieraiden ruuan arvo on arviolta samaa luokkaa, noin 500 miljoonaa euroa. Konsulttiyritys TUVYC:n perustaja ja purjehtija, alalla pitkään vaikuttanut Titta Uoti-Väisänen kertoo, että asiakkaiden näkökulmasta tuotteiden hinnalla ei ole ylärajaa, vaan tuotteen laatu ja sen ominaisuudet, brändi ja tarina ovat hintaa määräävämpiä kriteerejä. Asiakkaat etsivät uusia, inspiroivia, huippulaatuisia ja terveellisiä tuotteita.

Covid-pandemia on lisännyt omistajien ja vieraiden ruokailua jahdeilla. Maailman rikkaimpaan promilleen kuuluvat henkilöt (ultra high net worth individuals, UHNWI) on asiakasryhmä, joka panostaa erityisesti terveelliseen ja vastuulliseen ruokaan. Suomalaiset vegaani- ja luomutuotteet ja muut terveelliset tuotteet ovat herättäneet suurta kiinnostusta. Superjahdeilla kelpaavat vain tarkoin valikoidut tuotteet, ja superjahdin miehistön päätehtävä on tuottaa asiakkaille luksuselämyksiä ja yksityisyyttä.

Myös superjahti-ala digitalisoituu vauhdilla. Lokakuussa tullaan lanseeraamaan uusi Yachtneeds-markkinapaikka, jota jo nyt kuvaillaan superjahtialan Amazoniksi. Tämän markkinapaikan kautta superjahtien henkilökunta saa tilattua tuotteita yhdestä paikasta satamaan kuin satamaan.

Suomalaisten yritysten silta superjahdeille

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on yhteistyössä TUVYC-konsulttiyrityksen kanssa luonut konseptin, jossa suomalaisten yritysten tuotteita esitellään ja maistatetaan tukkureille ja asiakkaille eli superjahtien kokeille ja jahtien tarjoiluista päättäville henkilöille.

Maistatusten lisäksi on tärkeää luoda kysyntää ja mielikuvaa tuotteista digimarkkinoinnin keinoin. Tätä työtä tehdään superyachtfoodie-tilin alla sekä Instagramissa että Facebookissa. TUVYC:n kontakteilla suomalaiset yritykset pääsivät kertomaan itsestään ja tuotteistaan myös superjahdeille suunnatun radiokanava Superyacht Radion kautta.

Kuudentoista suomalaisen yrityksen tuotteet esiteltiin superjahtialan kontakteille Monacossa syyskuussa. Kuva: Superyacht Foodie

Superjahtien omistajille ja heidän vierailleen tarjotaan huippuluksusta. Luksus on esimerkiksi omaa rauhaa, hiljaisuutta ja luontokokemuksia sekä laadukasta ruokaa ja juomaa. Mukaan valikoituneet suomalaiset yritykset, joilla on inspiroivat, vastuulliset, laadukkaat ja terveelliset tuotteet. Ne vastaavat erinomaisesti superjahdeilla heränneeseen kysyntään.

Superjahtialan kontakteille esiteltiin 16 suomalaisen yrityksen tuotteet Monacon Yacht Club:lla 18.9. pidetyssä markkinointitapahtumassa, jonka järjestivät Food from Finland ja TUVYC. Titta Uoti-Väisäsen mukaan tapahtumassa käyneet superjahtien kokit ja tarjoiluista vastaava henkilöstö pitivät erityisesti suomalaisista superfood-tuotteista kuten patukoista, pakastekuivatuista marjoista, vegaanituotteista, premium-vesistä ja poronlihasta.

Arctic Kultasuklaa lähti projektiin mukaan, koska yrityksessä uskotaan, että luonnolliset ja terveelliset välipalapatukat tarjoavat superjahtialan etsimiä ominaisuuksia ja makuelämyksiä. Toimitusjohtaja Juha-Pekka Kärkkäinen kertoo, että he ovat saaneet kiinnostavia kontakteja ja kannustavaa palautetta tuotteistaan.

Elixi Oilin, Fazerin, Kultasuklaan, Kuohu Artesian Watersin, Maustajan, Poikain Parhaiden, Taiga Chocolaten, Veljekset Rönkän ja Food from Finlandin edustajat tapasivat superjahtien kontaktihenkilöitä Monacossa syyskuussa 2021. Kuva:Superyacht Foodie

Lokakuussa yritysprojekti avataan uusille yrityksille. Tiedossa on markkinoinnin syventämistä, uusia kontakteja sekä tapahtumia Monacossa ja Barcelonassa.

Yksityiskoneiden markkina kasvaa

Yksityislentokonemarkkinan koko on noin 16 miljardia euroa, ja sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä yli 32 miljardiin. High net worth individual -segmentin kasvu ja uusien koneiden lanseeraukset kasvattavat markkinaa. Yksityiskoneiden kysyntää kasvattavat myös muutokset USA:n ja Itä-Aasian maiden sisäisissä liikenneyhteyksissä.

Yksityiskonemarkkinaa hallitsevat muutamat suuret globaalit yritykset. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on yhdessä TUVYC-konsulttiyrityksen kanssa saanut suomalaisia tuotteita esittelyyn alan johtavalle yhtiölle, jolla on 800 konetta maailmanlaajuisesti. Ensimmäiset tuotteet on jo hyväksytty eurooppalaisen yksityiskone-loungeen, ja muutamien muiden suomalaisyritysten tuotteet ovat heillä kokeilussa.

Titta Uoti-Väisänen kertoo, että asiakas halusi uusia tuotevalikoimaansa painottaen erityisesti tuotteiden terveellisyyttä ja makua. Superjahti-projektissa mukana olevien tuotteiden joukosta löytyy myös kiinnostavia tuotteita tähän segmenttiin, tosin pakkauskokojen ja tuotteiden ominaisuuksien täytyy vastata alan erityisvaatimuksia.

Matkailu risteilyaluksilla kasvaa

Risteilyalusten vuosittainen liikevaihto on kooltaan 128 miljardia euroa. Noin puolet maailman risteilymatkoista tehdään USA:ssa ja Karibialla. Aasiassa on suurin kasvupotentiaali. Risteilyalusten liikevaihto tulee kahdesta lähteestä: lippumyynnistä ja ostoksista laivalla.

Superjahtiasiakkaiden näkökulmasta tuotteiden hinnalla ei ole ylärajaa, vaan tuotteen laatu ja sen ominaisuudet, brändi ja tarina ovat hintaa määräävämpiä kriteerejä. Kuvassa myyntipäällikkö Pauliina Paavola Maustaja Oy:ltä esittelemässä poronlihaa ja siihen sopivia kastikkeita. Kuva: Superyacht Foodie

Ennen covid-pandemiaa risteilyala oli matkailualan nopeimmin kasvavia sektoreista. Buffet-ruokailujen aika ei ole ohi, mutta pandemian myötä etsitään uusia malleja ruokailuun. Monet asiakkaat hakevat myös enemmän uusia kokemuksia, luksusta ja terveellisiä vaihtoehtoja.

Noin 300 risteilyalusta operoi 55 risteilyalan-yritystä, ja 28 uutta alusta on rakenteilla. Maailman merillä seilaavien risteilyalusten lisäksi on yli 500 jokiristeilijää. Myös pienempien teema- ja luksusristeilyjen määrä on kasvussa. Alan ennustetaan toipuvan pandemiasta asteittain. Ajankohtaisia trendejä ovat vastuullisuus, kestävä kehitys, luksus, uudet teknologiaan pohjautuvat kokemukset laivalla, yksityisyys ja terveysturvallisuus.

Business Finland on aloittanut USA:n risteilyaluskanavan ostoprosessin selvitystyön. Sitä seuraa suomalaisten tuotteiden esittelyt risteilyalusten ruoka- ja juomahankinnoista vastaaville henkilöille vuoden 2022 aikana.

Superjahtialan kontakteille esiteltiin 16 suomalaisen yrityksen tuotteet Monacon Yacht Club:lla 18.9. pidetyssä markkinointitapahtumassa, jonka järjestivät Food from Finland ja TUVYC.

Lisätietoja:

businessfinland.fi
foodfromfinland.fi
tuvyc.com

Instagram superyachtfoodie
Facebook superyachtfoodie