Elintarvikevienti digitalisoituu vauhdilla

Ennen korona-aikaa elintarvikeviejät kohtasivat kansainvälisiä ostajia lähinnä kansainvälisillä ammattimessuilla ja ostajatapahtumissa. Matkapäiviä kertyi, ja tuotenäytteet matkasivat mukana: ovathan elintarvikkeet tuotteita, joita pitää päästä näkemään, kokemaan ja maistamaan.

Reilu vuosi sitten kaikki muuttui. Messut ja muut kansainväliset ostajatapahtumat toisensa perään siirtyivät hamaan tulevaisuuteen. Hetken hämmennyksen jälkeen alkoi uusien toimintamallien ideointi, kehittäminen ja loppuvuodesta toteutuskin. Digitaaliset ratkaisut tulivat mukaan vientitoimintaan – eikä maailma pysähtynytkään.

Ostajatapaamiset ruudun välityksellä

Business Finlandin alla toimiva Food from Finland -ohjelma toteutti viime syksynä ensimmäiset virtuaaliset ostajatapahtumat Japanissa ja Etelä-Koreassa. Näihin osallistuneet vientiyritykset lähettivät tuotenäytteensä Business Finlandin paikallisille toimistoille.

Ostajat kutsuttiin tutustumaan niihin pienissä ryhmissä, turvavälit huomioiden. Suomalaiset yritysedustajat olivat tilaisuuksissa läsnä etänä; keskustelut käytiin ruudun välityksellä. Huolellinen ennakkovalmistautuminen tämäntyyppisiin esittäytymisiin on erittäin tärkeätä. Yritys ja tuote pitää pystyä esittelemään tiiviisti, selkeästi ja kiinnostavasti ja huomioida, että usein välissä on myös tulkki.

Kiinassa järjestettiin marraskuussa jo isompi suomalaista elintarvikevientiä tukeva Roadshow-esittelykiertue hybridimallin mukaisesti neljässä manner-Kiinan kaupungissa sekä Hongkongissa. Alun perin suomalaisdelegaation piti matkustaa Kiinaan, kuten edellisenäkin vuonna.

Tapahtuman suunnittelua ja toteutusta hoiti Food from Finlandin tiimi sekä Suomessa että Kiinassa. Yhteistyö paikallisten Business Finlandin kollegoiden, suurlähetystön ja konsulaattien kanssa oli tiivistä. Mukana oli 12 suomalaista elintarvikeyritystä, puolet maahantuojien tai yritysten omien paikallisten henkilöiden edustamina, puolet virtuaalisesti. Jos yrityksellä ei ollut maahantuojaa, tuotenäytteet lähetettiin Business Finlandille Kiinaan, ja esittelyt hoidettiin kiertueesta vastanneen tiimin avustuksella.

Kaupanteon lisäksi tavoitteena oli tehdä suomalaista ruokaa tunnetuksi Kiinan markkinoilla. Konseptiin kuului kaikissa neljässä kaupungissa ostajatapaamisia paikan päällä ja virtuaalisesti sekä PR-tilaisuus Pekingissä kiinalaiselle medialle ja ruokasektorin vaikuttajille. Kaiken kaikkiaan kiertueen aikana tavattiin noin 200 kiinalaista ostajaa ja merkittävä määrä median edustajia.

Näin laajan tapahtumasarjan valmistelu etänä kesti viisi kuukautta, ja paikallisten Team Finland -toimijoiden tuki oli olennaisen tärkeätä onnistumisen kannalta. Virtuaalisten tai hybriditapahtumien valmistelu vaatii järjestäjältä merkittävästi enemmän resursseja kasvokkaisiin tapaamisiin verrattuna sekä saumatonta yhteistyötä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kuvassa Food from Finlandin kiertueen Pekingin mediatilaisuudesta marraskuulta 2020 on 16 maan median edustajia, kolme yrityksen edustajaa, Suomen Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä ja Business Finlandin Kiinan maajohtaja Eija Tynkkynen tiiminsä kanssa.
Kuva: Cliff Chin

Verkkokokemuksia hyödynnetään jatkossa

Peruuntuneiden tai siirtyneiden messujen tilalle muutamat messujärjestäjätkin järjestivät virtuaalitapahtumia. Internationale Grüne Woche ja Biofach Saksassa siirtyivät online-messuihin. Food from Finland osallistui uudella promovideolla digitaaliselle Grüne Wochelle, ja Biofach Digitalissa Food from Finlandilla ja kahdeksalla elintarvikeyrityksellä oli oma online-profiili.

– Messujärjestäjät joutuivat tiukalla aikataululla luomaan online-messukonseptin ja digialustan, joka ei vielä kaikilta osin palvellut yrityksiä parhaalla mahdollisella tavalla. Uskon, että jatkossa myös fyysisillä messuilla tullaan hyödyntämään elementtejä digimessuille luoduista käytännöistä, koska messujen digikonsepti on luotu ja elintarvikeyritykset ja vierailijat ovat harjoitelleet digiosallistumista, pohtii Food from Finlandin digitaalisia messuesiintymisiä hoitanut, saksankielisistä markkinoista vastaava Senior Advisor Lili Lehtovuori.

Ensimmäiset pandemia-ajan konkreettiset ammattimessut toteutettiin maaliskuussa 2021 Japanissa. Tosin Japanin matkustusrajoitusten takia fyysisesti saivat osallistua vain jo Japanissa asuvat. Food from Finlandin järjestämällä Suomen maapaviljongilla paikan päällä oli suomalaisten yritysten japanilaisia maahantuojia. Jos yrityksellä ei ollut vielä maahantuojaa, mukaan saattoi osallistua hybridimallilla.

Tällöin yritykset lähettivät tuotteensa jälleen paikan päälle, Business Finland palkkasi paikalle avuksi tulkkeja ja japanilaisia konsultteja. Neuvottelut käytiin ruudun välityksellä Suomesta käsin. Tämä merkitsi suomalaisille myös hyvin aikaisia aamuherätyksiä, sillä aikaero Japaniin seitsemän tuntia.

Yksi hybridimallilla mukana olleista yrityksistä oli Stadin Panimo, jonka toimitusjohtaja Krista Lehtoranta piti kokemusta äärimmäisen positiivisena.

– Vaikka en itse päässyt paikalle, videoyhteydellä pääsi näkemään messuille ja keskustelemaan ostajien kanssa. Saimme todella paljon uusia myyntiliidejä ja tapasimme kiinnostavia kontakteja.

Myös Business Finlandin Japanin toimiston edustajat, osaston toiminnallisuudesta vastanneet Masahiro Kimura ja Inka-Liisa Häkälä kertovat järjestelyiden toimineen sujuvasti: uusi toimintamalli toimi hyvin, ja tuloksiin oltiin tyytyväisiä.

Ministeritkin matkustavat virtuaalisesti

Jopa virtuaalisia delegaatiomatkoja järjestetään jo. Huhtikuussa ministerien Mika Lintilä ja Ville Skinnari johdolla toteutettiin virtuaalinen delegaatiotapahtuma Ruotsiin, jossa elintarvikeyritykset olivat mukana. Yhteensä 12 suomalaista elintarvikealan yritystä tapasi uusia mahdollisia ruotsalaisia kumppaneita verkon kautta. Tapahtumassa oli yhteensä 30 yritystä, muut yritykset tulivat tekstiili-, terveys- ja hyvinvointisektoreilta.

Verkkokaupan voimakkaan kasvun rinnalla muutkin digitaaliset toimintamallit ovat kasvaneet ja kehittyneet pandemian aikana. Markkinoille tulee uusia ammattilaissivustoja ostajatapaamisten järjestämiseksi eri maissa. Virtuaalisten ja hybriditapahtumien lisäksi verkon markkinointisivustojen merkitys on kasvanut entisestään, ja niihin kannattaa panostaa aktiivisesti.

Food from Finland on koonnut kansainvälisille ostajille suomalaisista elintarvikeviejistä Supplier list- listan, joka löytyy foodfromfinland.com-sivustoilta. Sen tavoitteena on esitellä suomalaista elintarviketarjoamaa tuotekategorioittain ryhmiteltynä.

Kiinassa Food from Finland on ollut jo pitkään mukana We Chat -sosiaalisen median kanavassa markkinoimassa suomalaista tarjoamaa. Hongkongin ja Kaakkois-Aasian markkinoille suunnatulle Saladplate-promootiosivustolle rakennetaan parhaillaan suomalaista markkinapaikkaa, joka aukeaa kesällä. Saksassa Food from Finland esittelee suomalaisia elintarvike- ja juomayrityksiä Edekan ja Rewen kauppiaille digitaalisen go to emma -alustan kautta.

Jo nyt uumoillaan, että pandemian väistyessä nämä virtuaaliset ja hybridimallit tulevat jäämään ja jalostumaan perinteisen vientitoiminnan rinnalle. On nähty, että hyvillä järjestelyillä voidaan ainakin osa tapahtumista korvata myös virtuaalisesti matkustusta näin vähentäen – planeettammekin tästä kiittää!

Lisätietoja:

businessfinland.fi/en/do-business-with-finland/finnish-suppliers/finnish-suppliers-results

saladplate.com

gotoemma.de