
Amerikkalaista pikaruokaa palvelulla tai ilman
Kotiinkuljetuspalvelut ja työvoimapula vaikuttavat amerikkalaiseen pikaruokakulttuuriin, mutta myös laadulla voi kilpailla.
Koronarajoitusten poistuttua amerikkalaiset kuluttajat ovat palanneet normaaliin elämään. Elvytyspaketit, kuivuuden runtelema maatalous ja Ukrainan sota ovat aiheuttaneet inflaation ja nostaneet erityisesti polttoaineen ja ruuan hintaa. USA:ssa työllisyys on ennätyshyvä, ja moni työntekijä pääsee valitsemaan työpaikkansa. Palvelualalla ja varsinkin pikaruokaravintoloissa onkin vakava pula työntekijöistä.
USA:ssa, ravintolaketjujen maassa, ravintolapalvelujen kysyntä on muuttumassa nopeasti. Jo ennen koronaa keskiluokalle ei kelvannut lounaaksi enää Big Mac tai Whopper, vaan he hakeutuivat Chipotlen ja Panera Breadin kaltaisiin fast casual -ravintoloihin, joissa on parempi palvelu ja puitteet. Nopean lounaspalaverin voi pitää Panerassa mutta ei McDonaldsissa. McDonalds on silti edelleen USA:n (13 369 ravintolaa vuonna 2022) ja maailman suurin (noin 40 000 ravintolaa) ravintolaketju.
Ruuan kotiinkuljetus on mullistanut ravintolamaailmaa eniten. Doordashin ja Foodoran kaltaiset tilaus- ja kotiinkuljetuspalvelut tekevät monet ravintolat pöytineen ja tuoleineen tarpeettomiksi. Keittiön tehokkuus on tässä konseptissa tärkeää. Koronan aikana kokoontuminen on ollut hankalaa ja ravintoloissa piti näyttää rokotustodistus päästäkseen sisään. Kotiinkuljetus on ollut hyvä apu, mutta nähtäväksi jää, palaavatko ihmiset ravintoloihin vai tilaavatko ruuan kotiin.
Yhdysvalloissa on lukuisia paikallisia ja alueellisia hampurilaisketjuja, jotka kilpailevat paremmalla laadulla ja palvelulla. Tuote on edelleen melkein sama kuin alkuperäinen sata vuotta sitten keksitty burger. Suurin osa hampurilaisravintoloista USA:ssa ja muuallakin jopa näyttävät samalta. Vain Oklahomasta kotoisin oleva Sonic (3 545 ravintolaa) luottaa edelleen Drive-In-konseptiin, jossa ruoka tarjoillaan autoon. Suurimmat erot tuotteissa ovat raaka-aineiden laadussa, tuoreudessa ja valikoimassa.
RUUAN KOTIINKULJETUS ON MULLISTANUT RAVINTOLAMAAILMAA.
Five Guys -ketju on ollut viime vuosina USA:n nopeimmin kasvava pikaruokaketju. Yritys on perustettu 1986 ja vuonna 2001 paikkoja oli viisi. Yritys alkoi laajentaa franchising-periaatteella vuonna 2003, ja nyt ravintoloita on 1392.
Ranskanperunat valmistetaan tuoreista perunoista ja ranskalaisia kauhaistaan paperipussiin ylimääräinen annos, eli pieni ranskalaisannos saattaa olla isompi kuin McDonaldsin Super Size -ranskalaiset. Tilauksen yhteydessä asiakas päättää mitä lisukkeita hampurilaiseen laitetaan. Hampurilaisen voi tuunata ilman lisämaksua vaikka grillatuilla sienillä ja A1 -kastikkeella.

Kaliforniassa 1948 perustettu In-N-Out on kuuluisa laadukkaista mutta edullisista hampurilaisista ja hyvästä palvelustaan. Yrityksellä on 379 ravintolaa Lounais-Yhdysvalloissa, ja se on laajentunut hyvin maltillisesti. Yritys ei ole halunnut laajentua franchise-periaatteella tai listautua pörssiin, koska tuoreiden raaka-aineiden kuljetus on vaikeaa eikä palvelun laadunvalvonta ole helppoa. In-N-Out Burgeria ovat ylistäneet monet julkkiskokit, ja ketju onkin noussut USA:ssa kulttimaineeseen.
Yrityksen omistaja, vuonna 1982 syntynyt Lynsi Snyder, oli vuonna 2018 nuorin ja yksi harvoja naismiljardöörejä muuten miehisellä listalla. Forbesin mukaan samana vuonna In-N-Out Burgerin ravintolapäällikkö ansaitsi 160 000 dollaria vuodessa eli kolme kertaa enemmän kuin alan keskiarvo. Muutkin työntekijät ansaitsevat minimipalkkaa enemmän, ja työetuihin kuuluu muun muassa kattava terveydenhuolto.
Pikaruokaketjujen stressaavat työolot ja huono palkka ovat herättäneet huomiota Suomessakin. Etelä-Koreassa Starbucksin baristat lähtivät kaduille osoittamaan mieltä huonoja työoloja vastaan. In-N-Out Burger on hyvä esimerkki siitä, kuinka tyytyväiset työntekijät palvelevat paremmin. Yrityksen asiakasuskollisuus onkin Business Insiderin mukaan parempi kuin millään muulla pikaruokaketjulla.
Forbesin parhaat suuret työnantajat 2022
Forbesin parhaat yli 10 000 henkeä työllistävät työnantajat -listan top 10 -paikoista suurin osa on terveydenhuoltoalan yrityksiä. Elintarvikealan ja elintarvikkeita myyvien kauppaliikkeiden parhaat yritykset top 50 -joukosta löytyvät Costco, In-N-Out Burger, saksalaisen Aldin omistama Trader Joe’s -luomusupermarketketju ja teksasilainen H-E-B -supermarketketju. Whole Foods löytyy sijalta 324.
Vuonna 1921 perustetulla White Castlella on USA:ssa 368 hampurilaisravintolaa. Se on maailman vanhin pikaruokaketju. Five Guys (499.) mahtuu vielä top 500 joukkoon. Kahviloista ainoana listalla on Starbucks (272.), joka on laajentunut nopeasti USA:n ulkopuolella varsinkin Kaukoidässä.
Forbesin parhaat suuret työnantajat USA:ssa 2022
(yli 10 000 työntekijää)
Yritys | Toimiala | |
1. | The Children’s Hospital of Philadelphia | Terveydenhuolto |
2. | Southern Company | Sähkönjakelu |
3. | NASA | Avaruushallinto |
4. | Memorial Sloan Kettering Cancer Center | Terveydenhuolto |
5. | Michelin Group | Autoteollisuus |
6. | Sherwin-Williams | Maaliteollisuus |
7. | Mayo Clinic | Terveydenhuolto |
8. | Carvana | Autokauppa |
9. | University of Texas Southwestern Medical Center | Terveydenhuolto |
10. | MD Anderson Cancer Center | Terveydenhuolto |
17. | Costco Wholesale | Pikatukku |
22. | General Mills | Elintarviketeollisuus |
23. | In-N-Out Burger | Pikaruoka |
35. | Trader Joe’s | Supermarket |
38. | H-E-B | Supermarket |
78. | Kwik Trip | Lähikauppa |
80. | Wegmans Food Market | Supermarket |
168. | Publix Super Markets | Supermarket |
183. | Sheetz | Lähikauppa |
188. | QuikTrip | Lähikauppa |
203. | Texas Roadhouse | Ravintola |
228. | Aldi | Supermarket |
230. | The Cheesecake Factory | Ravintola |
272. | Starbucks | Kahvila |
323. | Chick-fil-A | Pikaruoka |
324. | Whole Foods | Supermarket |
332. | Freddy’s Frozen Custard & Steakburgers | Pikaruoka |
413. | Red Lobster | Ravintola |
417. | Bloomin’ Brands | Ravintola |
480. | Golden Corral | Ravintola |
481. | White Castle | Pikaruoka |
499. | Five Guys | Pikaruoka |
Suurlähetystöstä oman bistron ohjaksiin
Suomen suurlähetystön kokkina 15 vuotta työskennellyt Mikko Kosonen pitää pohjoismaista bistroa ja catering-yritystä DuPontin alueella Washington DC:ssa. Neljän toimintavuoden aikana alku näytti jo hyvältä, mutta korona hiljensi paikan. Nyt asiakkaat ovat palanneet ja keittiössä käy aikamoinen tohina. Avokeittiö vie suurimman osan ravintolan sisätiloista, mutta ulkona on paikalliseen tapaan useampi terassipöytä.
Valikoimassa on lähes pelkästään suomalaisia ja pohjoismaisia ruokia. Lohi ja kala eri muodoissaan on kestosuosikki keittona ja leipinä, samoin letut hillolla ja kermavaahdolla. Kosonen käyttäisi mielellään enemmänkin suomalaisia elintarvikkeita, joita on vaikea löytää USA:sta.
Palvelu on amerikkalaisen rentoa. Suurin haaste on löytää asiantuntevaa henkilökuntaa. Kauppa käy nyt hyvin, vaikka ruokatarvikkeiden hinta on noussut, mutta kaikkialla on pulaa työvoimasta.
Kosonen ehdottaa, että Finnairin pitäisi ehdottomasti nyt aloittaa lennot johonkin pääkaupungin kolmesta lentokentästä. Pohjoi-eurooppalaisia ihmisiä työskentelee alueella paljon, mutta lennot New Yorkin kautta ovat hankalat.
Kososen mukaan suomalaisilla puhtailla tuotteilla on hyvät mahdollisuudet päästä Oatlyn tapaan esimerkiksi Whole foodsin valikoimiin, mutta yritykseltä vaadittava markkinointiraha on suuri kynnys. Ruotsalaiset ovat tässä aktiivisia. Esimerkiksi sokeritonta suklaata valmistava Nick’s on kerännyt sijoittajilta miljoonia USA:n valloitukseen.

Suosittelemme artikkelia

Epäterveellinen ruokavalio voi kiihdyttää vanhenemista jo nuoressa aikuisuudessa

Verkkopohjainen ruokien suositusalusta mahdollistaa yksilölliset ruokailuratkaisut

Sissikonsepti – elintarvikeviennin uusi ase

Hyväksyttävyys ja houkuttavuus ovat tärkeitä ikäihmisten ruokapalveluissa

Ruoan verkkokauppojen saavutettavuudessa on yhä puutteita
Kumppanisisältö: Go On
