Paulig sijoittaa kasvipohjaisia juustoja tuottavaan Willicroft -start-upiin

Pauligin pääomasijoitushautomo PINC on yhdessä Rockstartin ja muiden sijoittajien kanssa sijoittanut 2 miljoonaa euroa siemenrahoitusta hollantilaiseen, kasvipohjaisia juustoja tuottavaan Willicroft -start-upiin. Perinteisiä valmistustapoja sekä papujen ja palkokasvien kaltaisia ympäristöystävällisiä raaka-aineita yhdistelevä Willicroft tarjoaa laajan valikoiman kasvipohjaisia juustoja. Koska Pauligin tavoitteena on olla vastuullisuuden edelläkävijä, yritys etsii aktiivisesti sekä ihmisten että planeetan hyvinvointia edistäviä ruoka- ja juomainnovaatioita. Willicroftin kasvipohjaiset juustot sopivat tähän tavoitteeseen hyvin, koska ne ovat saaneet ensimmäisinä alansa tuotteina Euroopassa yrityksen sosiaalisesta ja ympäristövastuusta kertovan B-Corp -sertifikaatin (1). Rahoitus mahdollistaa yrityksen toiminnan laajentamisen uusille markkina-alueille, kuten Pohjoismaihin, Isoon-Britanniaan ja Saksaan.

Kasvipohjainen elintarviketeollisuus kasvaa Euroopassa ennätystahtia (2). Willicroft hyödyntää meijerialalta lähtöisin olevien perustajiensa ikiaikaisia taitoja yhdistellen niitä huippulaatuisiin kasvipohjaisiin raaka-aineisiin. Näin syntyy perinteisiä juustoja korvaavia tuotteita, jotka eivät ole ainoastaan ympäristöystävällisempiä vaan myös suussa sulavan herkullisia.

Willicroftilla on ehdottomasti maukkain kasvipohjainen juustosarja, johon olemme tutustuneet.  Ainesosat ovat ravitsevampia ja vastuullisempia verrattuna suurimpaan osaan tarjolla olevista vaihtoehdoista. Lisäksi yrityksellä on todella osaava tiimi, ja siitä on jo laajalti kiinnostuttu Euroopassa, joten tuemme todella innolla tätä hanketta. Paulig haluaa olla mukana luomassa uutta, kestävää ja planeettamme hyvinvointia edistävää ruokakulttuuria, ja tämä sijoitus tukee osaltaan tätä tavoitettamme”, kertoo Marika King, Pauligin pääomasijoitushautomo PINCin johtaja.

Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ruoan ympäristöystävällisyyden suhteen, mutta juustotuotteiden hiilijalanjälkeen kiinnitetään usein vain vähän huomiota. Willicroftin kasvipohjaiset, mutta tavallisiin tuotteisiin verrattuna yhtä maukkaat juustot ovat vastaus tähän. Willicroft on yksi ensimmäisistä eurooppalaisista juustoyrityksistä, joka on perustanut tuotesarjansa papuihin ja palkokasveihin. Sen kasvipohjaisten juustotuotteiden valikoimaan kuuluu niin pehmeitä levitteitä kuin kovia juustojakin. Vastuullisen ja skaalautuvan tuotannon lisäksi Willicroft on erityisesti keskittynyt maun ja suutuntuman kehittämiseen. Willicroft tekee yhteistyötä maanviljelijöiden kanssa voidakseen käyttää ympäristöystävällisempiä, lähialueilla tuotettuja raaka-aineita, kuten valkoisia papuja.

Meidän uusi papuihin perustuva tuotesarjamme tuottaa jopa viisi kertaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin ne meijerituotteet, joiden korvaamiseksi se on suunniteltu (3). Uuden rahoituksen avulla pystymme tuomaan herkullisen juustovalikoimamme vahvoine brändeineen kolmelle uudelle markkina-alueelle: Iso-Britanniaan, Saksaan ja Pohjoismaihin. Lisäksi voimme palkata lisää senioritason osaajia sekä edistää tavoitettamme tulla maailman ensimmäiseksi nettopositiiviseksi kasvipohjaisia juustoja valmistavaksi yritykseksi. Uudet sijoittajamme voivat avata meille ovia lukuisille uusille markkinoille, ja tuotekehityksemme saa niin ikään uutta vauhtia”, sanoo Brad Vanstone, Willicroftin perustaja ja toimitusjohtaja.

2 miljoonan euron siemenrahoituskierrosta johtivat PINC sekä Rockstart, globaalisti toimiva varhaisvaiheen sijoittaja. Muita kierroksella sijoittaneita ovat Döhler ja Feast Ventures.

Willicroft on vienyt maitotuotteita korvaavan liiketoiminnan aivan uudelle tasolle. Tuotteet itsessään ovat herkullisia, mutta samalla yritys myös auttaa maanviljelijöitä siirtymään kestävään tuotantotalouteen: toimitusketjut ovat paikallisia, viljely ei ole yksipuolista monoviljelyä eikä ylijalostettuja ainesosia tarvita. Yritys on viime vuosien ajan tutkinut kuluttajiensa tarpeita ja heidän hiilijalanjälkeään, ja seuraava vaihe onkin soveltaa näitä oppeja skaalautuvassa tuotannossa”, kommentoi Mark Durno, Rockstartin AgriFood-sijoitustoiminnan johtaja.

Lähteet:

1. B Corp -sertifikaatti:  www.bcorporation.net/en-us/certification
  2. EU-rahoitteinen SMART PROTEIN -projekti: Europe’s plant-based food industry shows record-level growth | News | CORDIS | European Commission (europa.eu)
  3. LCIA (Life Cycle Impact Assessment, elinkaariarviointi), jonka toteutti konsultointiyritys Narrate, perustuen EcoChainin dataan.