Päivittäistavaramyymälärekisteri 2020

Päivittäistavarakaupassa kovin kasvu vuosikymmeniin

Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa ylitti 20,2 miljardia euroa vuonna 2020. Kun ateriointia siirtyi enemmän kotioloihin koronaviruspandemian myötä, lisääntyi päivittäistavaramyymälöiden myynnin volyymi 6,6% edellisvuodesta. Tämä on selvästi voimakkain volyymin kehitys yli nelikymmenvuotisen tilastoinnin aikana. Myynnin arvo puolestaan nousi 8,4%; vain 1980-luvun alussa kasvuvauhti on ollut kovempi. Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

K-ryhmä ja halpahintamyymälät kasvattivat markkinaosuuttaan

K-ryhmä kasvatti päivittäistavaramyyntiään +9,5%. Sen markkinaosuus nousi viidettä vuotta peräkkäin ja ylsi 36,9%:iin. Vahvimmin K-ryhmän ketjuista kehittyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi keskimääräistä markkinakasvua selvästi nopeammin, +12,2% edellisvuoteen verrattuna. 

S-ryhmän päivittäistavaramyynnin kehitys oli +8,1%. Sen markkinaosuus laski hienoisesti ja oli 46,0%. Myös S-ryhmän osalta eniten kasvoivat hypermarketit; Prisman myynnin kehitys oli +11,4%.

Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi +7,1%:n vauhtia ja sen markkinaosuus laski hiukan 9,5%:iin. 

Kymmenestä suurimmasta ketjusta vahvimmin päivittäistavaramyyntiään kasvattivat halpahintamyymälät Tokmanni ja Kokkolan HalpaHalli, joiden myynnin kehitys ylitti jopa hypermarkettien kasvun.

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä vuonna 2020

Verkkokaupan osuus 2% päivittäistavaramyynnistä

Valtaosan vuodesta 2020 vallinneet poikkeusolot saivat aikaan merkittävän kasvuloikan päivittäistavaroiden verkkokaupassa. Verkkomyynnin arvo kasvoi 395 miljoonaan euroon edellisvuoden 110 miljoonasta. Näin verkkokaupan osuus päivittäistavaroiden myynnistä yli kolminkertaistui, kun se vuonna 2019 oli 0,6%. Koko päivittäistavaramyynnin kasvusta verkkokauppa toi vajaan viidenneksen.

NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteri koostuu yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa (ml myös puhtaasti pt-verkkokauppaa harjoittavat laajan valikoiman toimijat ja ruokakassitoimijat). Vuodesta 2016 alkaen tiedoissa ovat mukana myös suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät (osin arvioihin pohjautuen) sekä huoltoasemamyymälät. Myymälärekisterin tiedot kootaan vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, aineisto valmistuu vuosittain maaliskuussa. Päivittäistavaramyymälärekisteriä on tuotettu vuodesta 1978.

ABOUT NIELSENIQ

NielsenIQ is the leader in providing the most complete, unbiased view of consumer behavior, globally. Powered by a ground-breaking consumer data platform and fueled by rich analytic capabilities, NielsenIQ enables bold, confident decision-making for the world’s leading consumer goods companies and retailers. Using comprehensive data sets and measuring all transactions equally, NielsenIQ gives clients a forward-looking view into consumer behavior in order to optimize performance across all retail platforms. Our open philosophy on data integration enables the most influential consumer data sets on the planet. NielsenIQ delivers the complete truth. NielsenIQ, an Advent International portfolio company, has operations in nearly 100 markets, covering more than 90% of the world’s population. For more information: www.nielseniq.com.