Monipuolinen elintarvikeala esittäytyy jälleen Maistuvassa päivässä

Elintarviketeollisuusliitto järjestää tänä vuonna Maistuvan päivän, joka tutustuttaa nuoria virtuaalisesti elintarvikealaan ja sen moninaisiin työmahdollisuuksiin.

Teemapäivällä, joka on viime vuosina pidentynyt koko viikon mittaiseksi, on jo pitkät perinteet. Tavallisesti se on järjestetty nuorilta runsaasti kiitosta saaneina vierailuina ruokia ja juomia valmistaviin yrityksiin eri puolille Suomea. Tänä vuonna Maistuva päivä siirtyy poikkeuksellisten olojen vuoksi verkkoon.

Tuoreelta Maistuva päivä -nettisivulta löytyy alaa esitteleviä videoita ja aineistopaketti. Suosikkitubettaja Roni Back juontaa videot, jotka käsittelevät elintarviketeollisuuden töitä, innovaatioita ja vastuullisuutta. Videoilla pääsevät ääneen eri tehtävissä elintarvikeyrityksissä työskentelevät henkilöt.

– Maistuvalla päivällä haluamme kertoa nuorille, miten valtavan monipuolinen ala elintarviketeollisuus on. Yritykset pystyvät tarjoamaan laajan kirjon työtehtäviä, joihin on mahdollista päätyä useita eri koulutusreittejä pitkin, myös muista opinnoista kuin elintarvikealan koulutuksesta. Osaajia tarvitaan kaikilta koulutusasteilta, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja sanoo.

– Yhtä runsasta määrää uramahdollisuuksia ja tehtäviä tuskin löytyy moneltakaan muulta teollisuudenalalta, hän hehkuttaa.

Tulevaisuuden kannalta on tärkeää lisätä elintarvikealan koulutuksiin hakeutuvien nuorten määrää. Elintarviketeollisuus kehittyy koko ajan, innovoi ja kuuntelee tarkoin kuluttajien toiveita. Yritykset tarvitsevat osaavia työntekijöitä kaikkialle Suomeen, sillä elintarvikeyrityksiä toimii jokaisessa maakunnassamme Ahvenanmaalta Lappiin. Lähes 1 800 alan yritystä antaa työpaikan 38 000 henkilölle.

• Maistuvan päivän videot ja aineistopaketti löytyvät Elintarviketeollisuusliiton verkkosivuilta www.etl.fi/maistuva-paiva
  • Sosiaalisessa mediassa Maistuva päivä näkyy tunnisteella #maistuvapäivä

Elintarviketeollisuusliitto edustaa ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä työmarkkina- ja elinkeinopolitiikassa. Vahvistamme alan liiketoiminnan edellytyksiä ja rakennamme Suomeen kilpailukykyistä toimintaympäristöä yritysten kannattavalle kasvulle. Toimintamme piiriin kuuluvat noin 600 yritystä kattavat lähes koko elintarviketeollisuuden tuotannon Suomesta.

Elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuudenala. Sen liikevaihto on 11,2 miljardia euroa. Ala työllistää 38 000 henkeä. Koko ruokaketju työllistää Suomessa suoraan ja välillisesti noin 340 000 henkeä eli 13 prosenttia työllisestä työvoimasta. Elintarvikeviennin arvo on 1,75 miljardia euroa ja tuonnin 4,7 miljardia euroa.

Jätä kommentti