Kotimainen tomaatti on tutkitusti ilmastoteko – LUKEn tutkimuksen mukaan porilaiset NAMS-tomaatit päihittävät tuontitomaatit ympäristöpäästöjen pienuudessa

Suomen Luonnonvarakeskus Luken tuottamasta raportista selviää, että NAMS-tomaattien ympäristökuormitus on selkeästi pienempi verrattuna hollantilaisiin ja espanjalaisiin tomaatteihin. Hollanti ja Espanja ovat keskeisimpiä tomaatintuottajamaita, joista tulevia tomaatteja Suomessa syödään etenkin talvella. Moni kuluttaja mieltääkin kotimaiset tomaatit edelleen kesäruoaksi ja suomalaiset talvitomaatit ilmaston kannalta huonoksi valinnaksi, mutta porilainen NAMS kumoaa uskomuksen.

Luken toteuttaman tutkimuksen laskennassa kuvataan koko tuotantoketjun ympäristövaikutus, aina materiaaleista ja energiantuotannosta kuljetukseen.

NAMSien koko tuotantoketjun ilmastovaikutus on tutkimuksen mukaan noin 0,36 kgCO2e. Samalla espanjalaisten tomaattien ympäristövaikutus oli lämmitys mukaan lukien noin 1,4 kgCO2e, ja hollantilaisten jo 2,0 kgCO2e. NAMS-tomaatit ovat siis sesongista riippumatta ympäristövaikutustensa kannalta paras valinta.

“Kyllä täällä pimeässä pohjolassa osataan ja voidaan tuottaa maailman puhtaimpia ja maistuvimpia hedelmiä. Me tiedämme, että investoimalla teknologiaan, tutkimukseen ja uusiin kestäviin tuotantomenetelmiin suomalainen maatalous pärjää aina kansainvälisessä ja avoimessa kilpailussa. Luken tutkimustulos ei ollut sinällään meille suuri yllätys, sillä ympäristövastuullinen viljely on ollut NAMSin lähtökohta yrityksen perustamisesta lähtien”, kertoo toimitusjohtaja Sami Vekkeli.

NAMS-tomaatit viljellään Suomen ensimmäisissä puolisuljetuissa kasvihuoneissa, joiden toimintaa seurataan uusimman teknologian avulla. Kasvihuoneessa ei käytetä lainkaan kaupungin vesijohtovettä, vaan sadevesi kerätään katoilta ja tuotannon vedet kierrätetään. Myös valaistuksen tuottama lämpö otetaan talteen ja kierrätetään kasveille. Kaikki tomaatit pakataan biohajoaviin pakkauksiin. Kasvihuoneella ei myöskään käytetä kemiallisia torjunta-aineita.

Lisätiedot: