Kauppa kitkenyt ruokahävikkiä – osuus enää alle prosentin

Hävikkiviikolla kehotetaan kokeilemaan, millaista ruokaa eilisen tähteistä voi tuunata. Kauppa on onnistunut tuunaamaan omaa hävikkiään kiitettävästi. Vuonna 2024 päivittäistavarakaupan myymälöiden ruokahävikki oli alle prosentin.

Tällä viikolla vietettävä Hävikkiviikko kannustaa hyödyntämään tähteet ja ylijäämät luovasti ruoanlaitossa. Näin vähennetään ruokahävikkiä, säästetään rahaa ja annetaan ruoalle arvo, jonka se ansaitsee.

Kauppa on mukana puolittamassa ruokahävikkiä vuoteen 2030 mennessä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Luonnonvarakeskus Luken laskelmien mukaan vuonna 2024 päivittäistavarakaupan myymälöiden läpi virtaavista elintarvikkeista ruokahävikiksi päätyi tarkalleen ottaen 0,97 prosenttia. Vielä vuonna 2018 hävikin osuus oli 1,6 prosenttia.

– Luke on seurannut kaupan ruokahävikin kehitystä vuodesta 2018 ja suunta on ollut laskeva. Määrällisesti suurimman osan kaupan kokonaishävikistä muodostavat vihannekset, perunat, hedelmät ja marjat. Näissä hävikin vähenemä on suurin, seitsemässä vuodessa 24,6 miljoonasta kilosta noin 16 miljoonaan kiloon. Suhteessa kokonaismyyntivolyymiin suurin hävikki syntyy tuoreista leipä- ja leipomotuotteista, 3,6 prosenttia myyntivolyymista. Myös näiden osalta kauppa on vähentänyt hävikkiä merkittävästi, yli 7 miljoonaa kiloa vuoteen 2018 verrattuna, tutkija Inkeri Riipi Lukesta kertoo.

Päivittäistavarakaupan yritysten pitkäjänteinen työ ruokahävikin vähentämiseksi on tuottanut tuloksia. Monille tuttuja ovat suositut punalaputetut tuotteet, aamu- ja ilta-alet sekä moninaiset hävikkihyllyt, -kassit ja -laatikot. Hävikkiä vähennetään myös tuoteinnovaatioilla, joissa raaka-aineet pelastetaan hukalta tekemällä niistä uusia, entistä ehompia tuotteita.

Tärkein merkitys hävikin minimoinnissa on kuitenkin järjestelmällisellä työllä, joka tehdään jo ennen tuotteiden ilmestymistä kaupan hyllyille. Kaupan asiantunteva henkilöstö huolehtii siitä, että tavara kiertää. Tarkat ennusteet ja ajanmukaiset tilausjärjestelmät ovat kaiken a ja o.

Kauppa haluaa auttaa kuluttajaa vähentämään ruokahävikkiä kotona

Kuluttajille kaupan yritykset tarjoavat omissa kanavissaan ja sovelluksissaan vinkkejä hävikkikokkailuun, muistuttavat oikeista säilytyslämpötiloista ja kiinnittävät huomion vaikkapa tuotteiden kypsyysasteeseen ja kiertonopeuteen – jos paistat tänään pannukakkua, et tarvitse siihen hyllyn takarivin tuoreinta maitopurkkia. Myös pakkausmerkintöjen merkitystä on pyritty selkeyttämään: parasta ennen -päiväys ja viimeinen käyttöpäivä ovat eri asia!

– Kauppa pyrkii auttamaan kuluttajaa vähentämään hävikkiä kotona. Ostokset kannattaa suunnitella jo ennen kauppaan lähtöä esimerkiksi kaupan tarjoamien reseptien pohjalta. Kauppa pienentää hävikkiään toimimalla suunnitelmallisesti, ja ehdottaa samaa kuluttajalle kotien ruokahävikin hillitsemiseksi, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.

Hävikkiviikkoa vietetään 22.–28.9.2025. Hävikkiviikon järjestää Kuluttajaliitto