Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Vaikka kahvin hinta on noussut, viljelijöiden köyhyys jarruttaa edelleen kestävämpään viljelyyn siirtymistä. Ongelma ei ole tarjonnassa vaan kysynnässä, tuore raportti kertoo.
”Suomalaiset on totutettu siihen, että kahvia myydään halvalla – reippaasti alle kestävän tuotannon kustannusten. Tämä vääristää hintamielikuvaa kuluttajien silmissä myös nyt, kun kahvin maailmanmarkkinahinta on korkea. Kahvin jälleenmyyjien olisi aika kääntää viestinsä sellaiseksi, että se edistää kestävää kulutusta”, sanoo Janne Sivonen, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja.
Alla oleva kuva havainnollistaa kahvimarkkinan hintakehitystä pörssihinnan ja Reilun kaupan tuottajille maksettavan hinnan näkökulmasta.
Tällä hetkellä vain noin 2,5 prosenttia Suomessa myydystä kahvista on Reilun kaupan kahvia. Reilun kaupan takuuhinnalla huolehditaan, että viljelijät saavat varman minimihinnan tuotteistaan ja pystyvät näin paremmin ennakoimaan tulotasoaan ja varautumaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.
Käytännössä Reilun kaupan kahvia tarjoavat viljelijät noudattavat Reilun kaupan vastuullisuusvaatimuksia tiloillaan, mutta koska kysyntä ei riitä kaiken kahvin myymiseen Reilun kaupan hintaan, he joutuvat myymään osan halvemmalla. Koska markkinahinta ailahtelee, kahvintuottajien tulot ovat epävarmoja. Tähän pitäisi saada muutos.
Reilun kaupan vähimmäisehtojen ja luomukriteerien mukaan tuotetun kahvin hinta syyskuussa 2024 on 3,80€/kahvipaketti. Tämä on vain raaka-aineen hinta, johon lisätään kuljetuksen, tukkukaupan, paahtimoiden ja vähittäiskaupan kustannukset ja katteet sekä verot.
Vastuullisempi kahvikulttuuri sietäisi korkeampia hintoja paremmin
Reilun kaupan tuoreen raportin mukaan suomalaisten kahvikäyttäytymistä ovat ohjanneet halvat tarjoushinnat sekä suodatinkahvikulttuuri, jossa puolikas pannullinen päätyy helposti viemäriin. Kaupoille kahvi on ollut sisäänheittotuote, jota voi myydä kolme pakettia kympillä. Tällaiset hinnat eivät ole kestäviä kenellekään.
Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen tutkimuksen mukaan nuoria aikuisia kiinnostaa kahvin vastuullisuus, mutta nuorten aikuisten mielestä tärkein vastuullisuusviesti on, että kahvin pakkaus on kierrätettävä. Todellisuudessa kahvipakkauksen kierrätettävyydellä on huomattavasti pienempi vaikutus ympäristöön kuin mitä moni kuluttaja ajattelee. Tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota kahvin tuotantoketjun alkupäähän.
“Kun kahvilla kampanjoidaan, olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, millaisia tuotteita kampanjoihin otetaan. Korkein vastuullisuuskriteerein tuotetun kahvin ja tarjouskahvin hinnat eivät saisi karata liian kauas toisistaan ja ohjata näin kulutusta väärään suuntaan”, Sivonen toivoo.
Raportti julkaistaan 26.9. Reilun kaupan verkkosivuilla.