Katsaus ulkona syömisen markkinaan ravintoloiden avautumisen jälkeen

K-ryhmän ravintolatukku Kespron katsaus ulkona syömisen markkinaan: sateinen sää ei ole juuri vaikuttanut ulkona syömisen kokonaismarkkinaan viimeistenkin ravintoloiden avatessa ovensa. Ulkona syömisen suosion arvioidaan jatkuvan nousujohteisena läpi kesän.

Mitä muutoksia viime viikkoon on nähtävissä ja miten sää on vaikuttanut ravintoloihin, Kespron kaupallinen johtaja Jerry Tiittala?
Viime viikkoisten aurinkoisten säiden väistyttyä näimme pienen hiljentymisen ravintoloiden myynnissä pitkän tasaisen nousun jälkeen. Toisaalta samaan aikaan vasta avatut ravintolat, terassit ja kesäpaikat pitivät ulkona syömisen kokonaisvolyymin lähes samalla tasolla kuin edellisellä aurinkoisella viikolla.

Ulkona syömisen suosion palautumisesta antaa osviittaa Helsingin Senaatintorille noussut terassikeidas, jossa vilinää on riittänyt sateisesta ilmasta huolimatta.

Miltä näyttää markkina kokonaisuutena tällä hetkellä?
Trendi on edelleen keskiarvoisesti ylöspäin kaikissa ravintolatyypeissä. Uudet ravintolat ja konseptit pitävät ravintolaruokailun sääolosuhteista huolimatta edelleen pienessä, mutta vakaassa kasvusuhdanteessa.

Tämä vahvistaa viime viikkoista arviota, että suomalaisten paluu ravintolaruokailun pariin ei ollut vain trendinomainen kesäkuun alun ilmiö. Aikaa kuitenkin kuluu vielä paljon, ennen kuin ulkona syömisen markkina kokonaisuutena palautuu entiseensä. Jännittävää nähdä miten suomalaiset kuluttavat ravintolaruokaan heinäkuussa, kun sadat kesätapahtumat, festarit ja messut jäävät kesältä pitämättä, mutta samaan aikaan kuluttajilla on aikaa ja halua ravintolaruokailulle.

Henkilöstöruokaloiden osalta paluu entiseen tapahtuu myöhemmin. Toimistojen etätyöskentelyn jatkumisesta johtuen moni henkilöstöravintola on linjannut avaavansa toimintojaan vasta syksyllä. Emme ole toistaiseksi nähneet suurta määrää ravintoloiden toiminnan lopetuksissa, vaikka pelko tälle oli olemassa kevään aikana.

Miten tilanne näkyy Kesprossa?
Kespron asiakkaiden yhteydenoton määrät Kesproon ovat normalisoituneet koronaa edeltävään tasoon. Toimitusten osalta Kespron asiakkaat suosivat nyt tilaamisen sijaan noutotukuissa asiointia, jolloin tukkujen asiointimäärät ovat palautuneet lähes entiselleen. Kesprolla on 14 noutotukkua ympäri Suomen. Erityisen vilkastunutta markkina on Järvi-Suomessa ja länsirannikolla muun Suomen seuratessa perässä.

Alueellisia erikoishuomioita ulkona syömisen markkinasta Suomessa?
Kysymysmerkkinä on edelleen millaisena kotimaan matkailun kasvu lopulta toteutuu ja saavatko kesäpaikkakuntien paikalliset ravintoloitsijat siitä osansa. Yleisesti sesonkiravintoloiden osalta palautuminen on ollut lopulta odotettua nopeampaa. Olemme kuulleet joidenkin ravintoloiden saavuttaneen myynnillisesti jo viime vuoden tason, mutta joissakin on jopa ylitetty jo edellinen kesä.

Suurin osa ravintoloista ja kahviloista on nyt avautunut. On kuitenkin toimijoita, jotka edelleen seuraavat tilannetta ja tekevät toimenpiteitä vasta syksyn aikana. Osalla tämän aiheuttaa ravintoloiden henkilöstöpula ja osalla sesongin jääminen kaupallisesti liian lyhyeksi suhteessa avaamiseen liittyviin kustannuksiin ja toimenpiteisiin.

Haastattelu toteutettu perjantaina 3.7.2020. Tämä Kespron ulkona syömisen viikkokatsaus on sarjan viimeinen.

Aikaisemmat Kespron ulkona syömisen viikkokatsaukset:

Kuukauden jälkeen: https://www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/artikkelit/katsaus-ulkona-syomisen-markkinaan-kuukausi-ravintoloiden-avautumisen

Toisen viikon jälkeen: https://www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/artikkelit/katsaus-ulkona-syomisen-markkinaan-toisen-viikon-jalkeen

Ensimmäisen viikon jälkeen: https://www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/artikkelit/katsaus-ulkona-syomisen-markkinaan-ensimmaisen-viikon-jalkeen

 

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Otto Heinonen

Kespro on Suomen johtava foodservice-toimialan tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com