
SUOMEN ARVOSTETUIN OLUTBRÄNDI TULEE TAMPEREELTA
Pyynikin Käsityöläispanimon suosio jatkaa kasvamistaan. Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Arvostetuimmat brändit 2020 -listalla tamperelaispanimo päihitti kilpailijansa selvästi, taakse jäivät myös kaikki jättipanimot.
Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2020 -tutkimuksessa selvitettiin brändien arvostusta suomalaisten keskuudessa.
Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa helmi–maaliskuussa 2020. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit. Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä X?”
Bränditutkimuksen olutkategoriassa isot kotimaiset olutbrändit tulevat Pyynikin käsityöläispanimon perässä: Sandels, Laitilan Kukko, Karhu, Olvi, Aura, Koff, Karjala ja Lapin Kulta jäivät kaikki taakse. Ulkomaiset kilpailijat sijoittuivat myös Pyynikin taakse: A Le Coq, Carlsberg, Heineken, Saku ja Corona.
“Olemme kiitollisia suomalaisille kuluttajille ja yhteistyökumppaneillemme, erityisesti kaupoille ja keskusliikkeille. He antoivat meille mahdollisuuden, kuluttajat löysivät meidät ja lopputulos on tässä, Suomen arvostetuin olutbrändi”, myhäilee panimon perustaja Tuomas Pere.
Panimon oluiden ja muiden juomien suosio on aiheuttanut haasteita tuotannolle. Kysynnän voimakkaan kasvun vuoksi panimo on lisännyt jatkuvasti tuotantokapasiteettia ja henkilökuntaa. Se kuitenkaan ole ollut riittävää.
“Oluidemme suosion kasvu on ollut huikea ja tuottanut positiivisia ongelmatilanteita panimolle. Olemme pahoillamme, että suosituimmat tuotteemme, esimerkiksi maailman parhaaksi valittu Mosaic Lager on suuren kysynnän vuoksi ollut kauppojen hyllyillä ajoittain loppu”, kertoo Pyynikin myyntijohtaja Juha Leppänen.
Viennin osuutta on kasvatettu tasaisesti. Panimo valmistautuu kasvattamaan kapasiteettiaan huomattavasti, jotta juomia riittää kotimaahan sekä vientiin. Panimo aloittaa ottamaan myös ravintola-asiakkaita ensi vuoden alusta. Sopimuksista aletaan neuvotella tämän vuoden puolella.
“Tuotteitamme on saatavilla kaikkialla Suomessa ja ympäri Euroopan. Käynnissä olevan kansainvälistymisprojektin ja tulevan tuotantokapasiteetin kasvun myötä pystymme valloittamaan myös uusia alueita. Aiomme olla olla maailman tunnetuin suomalainen juomabrändi, myös tarjontaa ravintoloille tulemme avaamaan”, kiteyttää yhteisömanageri Veikko Sorvaniemi.
Pyynikin Brewing Company aloitti toimintansa Pyynikin käsityöläispanimona Tampereella vuonna 2013. Panimon valikoimaan kuuluu oluiden ohella siidereitä, lonkeroita, virvoitusjuomia ja tisleitä. Tuotantokapasiteetti on vuonna 2020 noin kolme miljoonaa litraa vuodessa. Panimoyhtiöllä on yli noin 7000 osakasta.
Yhtiö työllistää noin 50 alan ammattilaista. Pyynikin Brewing Company aloitti 2019 vientitoiminnan. Vienti kattaa lähes 10 prosenttia tuotannosta. Pyynikin oluita voi ostaa noin 2300 myymälästä 12 Euroopan maasta. Panimoyhtiöllä on yli noin 7000 osakasta.
Suosittelemme artikkelia

EU-parlamentti: PFAS ja BPA kielletään, pakkausten uudelleenkäyttö vaatii lisäselvitystä
