Suomalaiset elintarvikeviejät avaavat Etelä-Korean markkinoita

Etelä-Korea on raikkaan dynaaminen ja nopeasti kehittyvä maa, joka on noussut sotien jälkeisestä köyhyydestä Aasian kolmanneksi suurimmaksi taloudeksi. Pohjoismaisuus on maassa vahvasti nouseva trendi.

Suurvaltojen alaisuudesta itsenäistyneessä Etelä-Koreassa on Suomen kanssa muutakin yhteistä – luonto ja ulkoilu ovat tärkeä osa korealaista elämäntapaa. Ruualla on tärkeä rooli. Korkeaa laatua, terveellisyyttä ja luonnollisuutta arvostetaan. Pohjoismaisuus on maassa voimakkaasti nouseva trendi.

Kaikki tämä luo myötätuulta suomalaisten elintarvikkeiden maihinnousuun Etelä-Koreassa. Ksylitoli on Etelä-Koreassa jo tuttu tuote. Suomesta viedään myös porsaanlihaa, marjajauheita, mallasta, Pan-suolaa, teollisuussuklaata ja laktoosittomia maitotuotteita, ja muillekin tuotteille on vielä tilaa.

Kaksi ostajatapahtumaa syksyllä 2015

Food from Finland -vientiohjelma esitteli suomalaisia elintarvikeyrityksiä ja -tuotteita syksyllä 2015 Soulissa kahteen otteeseen. Syyskuun alussa seitsemän suomalaisyritystä osallistui yhteispohjoismaiseen Nordic Food Event -tapahtumaan. Osallistujia tuli myös Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.

Pohjoismaat esittäytyivät suurlähettiläidensä avaamassa seminaarissa, minkä jälkeen alkoivat tiivistahtiset ostajatapaamiset. Paikalle saapui noin 200 korealaista ostajaa ja maahantuojaa, jotka tapasivat pohjoismaisia elintarvikeyrityksiä speed dating -tyyliin. Tilaisuus järjestettiin Grand Hyatt -hotellissa, jossa tarjoiltiin viiden päivän ajan pohjoismainen buffet hotellin noin 400 asiakkaalle. Suomen osuuden buffetista loihti kokenut keittiömestari Kim Palhus.

Ostajatapaamisten lisäksi matka tarjosi mukana olleille suomalaisyrityksille mahdollisuuden tutustua syvemmin Etelä-Korean markkinoihin ja vähittäiskauppaan. Viikon tuloksena saatiin tukku lupaavia kontakteja sekä erittäin positiivinen kuva Etelä-Korean markkinan tarjoamista mahdollisuuksista.

oul on Aasian suurimpia ja dynaamisimpia kaupunkeja. Kuva: Jori Mylläri

Päätös uudesta Food from Finland fact finding- ja ostajatapaamismatkasta syntyi helposti. Korean Food Week -messujen aikaan marraskuussa 2015 Souliin suuntasi 17 suomalaisyritystä, suomalainen SM-tason baarimestari Erno Vainanen ja keittiömestari Kim Palhus.

Tällä kertaa Food from Finland järjesti ostajille ja medialle suunnatun seminaarin, jossa kerrottiin suomalaisesta ruuasta ja elämäntavasta. Tilaisuuden kutsuvieraat nauttivat mukana olleiden yritysten tuotteista valmistetun buffetlounaan. Iltapäivä oli varattu ostajatapaamisille. Hektisen päivän päätti baarimestari Erno Vainasen cocktail-show, jossa käytettiin suomalaisia raaka-aineita. Valtiosihteeri Olli-Pekka Heinosen avaamaan tilaisuuteen osallistui noin 100 korealaista ostajaa ja maahantuojaa.

Suomalaisilla tuotteilla on kysyntää

Marjatuotteet ovat Etelä-Koreassa voimakkaassa nousussa kanadalaisten viljeltyjen mustikoiden (blueberry) avattua tietä. Mustikoiden lisäksi kysyntää on nyt myös muilla marjoilla. Suomalaisten haasteena on selittää korealaisille suomalaisen villimustikan (bilberryn) ylivertainen ravintoarvo viljeltyyn mustikkaan verrattuna.

Maustajan myynti- ja markkinointijohtaja Juha Korhonen tapasi korealaisen tulkin avustuksella paikallisia ostajia hotelli Oakwoodissa. Kuva: Jori Mylläri

Marjojen lisäksi muut terveelliset tuotteet ovat kovassa nosteessa Etelä-Koreassa. Myönteistä on porsaanlihan suuri kysyntä. Sitä tuodaankin jo Suomesta maahan. Kananlihan tuonnin pitäisi vapautua tämän vuoden alkupuolella. Alkoholimarkkinat kehittyvät ja länsimaistuvat Aasiassa kaiken aikaa ja tarjoavat mahdollisuuksia myös suomalaisille juomille. Makeisissa erityisesti suklaatuotteiden kysyntä nousee.

Food from Finlandin fact finding- ja ostajatapaamismatkoilta nyt saatuja kontakteja työstetään parhaillaan. Hyviä uutisia on saatu jo useita. Maahantuontisopimusten neuvotteluissa ollaan pitkällä, ja ensimmäiset ovat saaneet tuotteitaan listattua esimerkiksi Etelä-Korean suurimman kaupan ketjun − Lotten − valikoimiin.

Lupaavasti alkanutta Etelä-Korean markkinoiden valloitusta jatketaan tänä vuonna. Paikallisia kontakteja ja tapahtumajärjestelyjä koordinoi Finpron Korean toimisto, joka auttaa yrityksiä etenemään markkinoilla ja laajentamaan verkostojaan. Vuoden 2016 aikana järjestetään useita tapahtumia, joiden tavoitteena on jatkaa ostajakontaktien luomista sekä edistää suomalaisten elintarvikkeiden tuntemusta ja pääsyä korealaisten ruokapöytiin.

Aikaisemmin Food from Finland -vientiohjelmasta:

Kehittyvä Elintarvike 6/2014 s. 14−15: Food from Finland -vientiohjelma rivakasti käyntiin

Kehittyvä Elintarvike 1/2015 s. 42−43: Herkkumaa laajentaa vientiään

Kehittyvä Elintarvike 2/2015 s. 48−51: Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää Aasiassa

Kehittyvä Elintarvike 3/2015 s. 46−47: Food from Finland Amsterdamissa PLMA -messuilla

Kehittyvä Elintarvike 4/2015 s. 46−48: Suomalaisherkut esittäytyvät Anugassa

Kehittyvä Elintarvike 5/2015 s. 46−47: Suomalainen kaura kiinnostaa Espanjassa

Food from Finland

Food from Finland on elintarvikealan Team Finland -kasvuohjelma. Se toteutetaan vuosina 2015−2020 yhteistyössä Team Finland -toimijoiden, Elintarviketeollisuusliiton ja suomalaisten elintarvikealan yritysten kesken.

Food from Finland -vientiohjelman päämarkkina-alueet ovat Skandinavia, Baltia, Venäjä, Saksa, Kiina, Etelä-Korea ja Japani. Vuonna 2016 tehdään toimenpiteitä myös Lähi-idän markkinoiden avaamiseksi.

Lisätietoja:

http://www.exportfinland.fi/food-from-finland