
Tehokas, houkutteleva ja ympäristöystävällinen aaltopahvi
Aaltopahvista valmistettu tuoretuotteiden kuljetus- ja myyntipakkaus on useiden tutkimusten perusteella muovilaatikkoa parempi tehokkuudessa, houkuttelevuudessa ja ympäristöystävällisyydessä. Lisäksi aaltopahviin pakatut marjat, hedelmät ja vihannekset ovat kuluttajien mielestä terveellisempiä, tuoreempia, laadukkaampia ja houkuttelevampia kuin muovilaatikoihin pakatut.
Svenska Wellpappföreningen (SWIF) uutisoi verkkosivuillaan Espanjassa tehdystä tutkimuksesta¹, jossa vertailtiin muovi- ja aaltopahvipakkauksiin pakattujen tuoretuotteiden kustannuksia. Tutkimus osoittaa, että aaltopahvipakkaus on jopa 48 prosenttia edullisempi kuin muovipakkaus.
Tutkimuksessa tarkasteltiin elintarvikkeiden koko kuljetusketjua aina pakkaamosta myymälään asti. Aaltopahvi on edullisempi pakkausmateriaali, koska muovilaatikot vaativat enemmän tilaa sekä varastoinnissa että kuljetuksessa, rikkoutuvat useammin aiheuttaen tuotehävikkiä ja koska muovilaatikoiden etiketöinti- ja merkintäkustannukset ovat korkeammat.
Bolognan yliopiston maatalous- ja elintarviketieteiden osastolla on tutkittu tuoretuotteiden säilyvyyttä ja laatua eri pakkausmateriaaleihin pakattuina. Tutkimus² osoittaa, että aaltopahvipakkaus säilyttää tuoretuotteet puhtaina ja tuoreina jopa kolme vuorokautta pidempään kuin muovilaatikko.
Tutkimuksessa tarkasteltiin mikro-organismeja, jotka vaikuttavat hedelmien säilyvyyteen ja laatuun. Tutkimuksen mukaan kontaminaatio oli aaltopahvin pinnalla paljon alhaisempi kuin muovimateriaalilla. Lisäksi havaittiin, että muovilaatikoiden naarmuuntuneet pinnat ovat teollisessa prosessissa hankalia puhdistettavia, ne keräävät orgaanista ainesta ja siten edistävät mikro-organismien lisääntymistä.
Pakkaus vaikuttaa myyntitilanteessa
Saksalaisen Eye Square GmbH:n tekemän tutkimuksen³ mukaan tuoretuotteet myyvät enemmän, kun ne on pakattu aaltopahviseen kuljetuspakkaukseen muovipakkauksen sijasta. Koska aaltopahvipakkaus voidaan räätälöidä ja painaa asiakkaan toiveen mukaisesti, se erottuu kauppaympäristössä toivotulla tavalla.
Aaltopahvipakkaus huomataan paremmin ja koetaan luonnollisempana ja kestävän kehityksen mukaisena ratkaisuna tuoretuotteille. Kuluttajat arvostavat pakkauksen kierrätettävyyttä ja luonnonmukaisuutta. Lisäksi aaltopahvipakkaus koetaan hygieenisemmäksi kuin toimitusketjussa paikasta toiseen kiertävä muovilaatikko, jonka liikuttelemisesta tyhjänä uudelleen käytettäväksi seuraavassa paikassa syntyy kustannusten lisäksi ympäristökuormaa.


Kuvat: Adara, Stora Enso & DS Smith Packaging
Aaltopahvipakkauksen positiivinen vaikutus siirtyy siinä myytäviin tuotteisiin: ne koetaan terveellisempinä, tuoreempina, laadukkaampina ja houkuttelevampina kuin muovipakkauksiin pakatut tuotteet. Silmänliikettä seuraavan tutkimusmenetelmän⁴ avulla on saatu selville, että painettu, usein värikäs, aaltopahvipakkaus huomataan kolme kertaa paremmin kuin yksivärinen muovipakkaus.
Samassa tutkimuksessa havaittiin, että asiakkaat poimivat 14 prosenttia enemmän tuotteita mukaansa aaltopahvipakkauksesta kuin muovipakkauksesta. Kuluttajat tekevät 70 prosenttia ostopäätöksistä myymälässä, ja asiakas ostaa vain sen, minkä näkee. Asiakkaat lukevat todella vähän ostoksia tehdessään. Siksi väreillä, muodoilla ja kuvilla on suuri merkitys.
Eija Jokela
toiminnanjohtaja
Suomen Aaltopahviyhdistys ry
eija.jokela(at)aaltopahvi.fi
Lisätietoja:
www.corrugated-ofcourse.eu
www.swif.se
https://www.wellpappen-industrie.de/
Suosittelemme artikkelia

Arla Foods ja DMK Group aikovat yhdistyä

Uusi ohjeistus suojaa lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnilta

Lidl poisti piirroshahmot pillimehusta – taustalla lasten ja nuorten terveys

ETL ja SEL: Vakaus ja vastuullisuus houkuttelevat töihin elintarvikealalle

Luxemburg on portti Euroopan ruokamarkkinoille
