Taas 42 000 muovikilon edestä säästöä vuodessa – kymmeniä miljoonia salaattiannoksia myyvän Picadelin tekemällä gramman muutoksella on suuri vaikutus

Pieneltäkin tuntuvalla teolla voi olla suuret vaikutukset. Ruokateknologiayritys Picadeli poisti salaattiannosten kertakäyttökulhosta gramman painoisen kerroksen PE-muovipinnoitetta, minkä seurauksena muovinkäyttö vähenee vuositasolla 42 tonnin verran. Selitys löytyy salaattibaarin kiihtyvän suosion luomasta valtavasta menekistä: Picadeli myi viime vuonna maailmanlaajuisesti 42 miljoonaa salaattiannosta.

Picadeli on uudistanut salaattibaareissa käytettävän kulhon entistä ympäristöystävällisemmäksi. Salaattikulhossa on aikaisemman kahden sijasta vain yksi kerros PE-muovipinnoitetta, joka löytyy kulhon sisäpuolelta. Kulhon valmistuksessa käytettävä pohjoismainen paperi on valkaisematonta ja tuotettu 30-prosenttisesti kierrätyskuiduista. Salaattikulhon kansi puolestaan on valmistettu sataprosenttisesti kierrätysmuovista.

”Kestävä kehitys on ajattelumme ja toimintamme keskiössä, mikä näkyy ennen kaikkea tuotteissamme: 20 annoksella kasviksia on pienempi hiilijalanjälki kuin yhdellä annoksella lihaa. Ateriasuunnittelun ekologisuuden lisäksi haluamme pitää huolen siitä, että salaatit myös tarjoillaan ympäristövastuullisesti. Olemme jo pitkään kehittäneet uusia pakkauskonsepteja ympäristövaikutusten vähentämiseksi, ja kulhon muovimäärän puolittaminen on läpimurto, jolla on vuositasolla merkittävä vaikutus”, sanoo Picadeli Finland Oy:n kategoriapäällikkö Sanna Kariluoto.

Kaikki Suomessa käytettävät salaattibaarien ateriakulhot myös valmistetaan Suomessa Huhtamäki Oyj:llä ja puolet kaikista Picadelin kulhoista tulevat Suomesta.

”Seuraava tavoitteemme on poistaa myös kulhon sisäpuolella oleva muovipinnoite. Ihan vielä emme ole kehitystyössä löytäneet sopivaa täysin muovitonta ratkaisua, joka kestäisi salaattiannoksissa käytettävää öljyä ja etikkaa. Kehitys tällä saralla kuitenkin etenee niin lupaavasti, etten olisi yllättynyt, jos oikea ratkaisu löydetään jo vuoden tai kahden sisällä”, Kariluoto jatkaa.

Vastaava ekoteko vuosi sitten, kun veitsi poistui aterinsetistä

Ateriakulhon uudistaminen on Picadelilta tuorein ekoteko, muttei suinkaan ainoa. Vuosi sitten yhtiö paransi aterinsettinsä ekologisuutta jättämällä siitä veitsen pois. Vuodessa säästö on 12 miljoonaa aterinveistä, joka vastaa 40:ää tonnia muovia – eli yhdessä kulhouudistuksen kanssa vuosittainen muovinsäästö on nyt yli 80 tonnia.

”Tekemistämme kuluttajatutkimuksista selvisi, että suurin osa salaattiannoksiamme ostavista ei käytä lainkaan veistä: kulhoa pidetään yhdessä kädessä ja haarukkaa toisessa. Noin vuosi sitten poistimme veitsen aterinsetistä, minkä myötä pystyimme siirtymään laadukkaampaan kompostoitavaan tuotantomateriaaliin kuitenkaan nostamatta tuotteen hintaa. Picadelin uusi, täysin biohajoava aterinsetti pakkauksineen on 96-prosenttisesti valmistettu kompostoitavasta sokeriruokotärkkelyksestä”, Kariluoto taustoittaa.

Picadelin aterimista haarukka, servetit ja pussi ovat kompostoitavia ja seuraavaksi niille haetaan sertifikaattia soveltuvuudesta kotikompostiin.

”Lähitulevaisuudessa kaikki Picadelin pakkaukset valmistetaan uusiutuvista tai kierrätettävistä materiaaleista, esimerkiksi kotikompostiin menevästä paperista tai kierrätetyistä ja uusiokäyttöön soveltuvista muoveista”, Kariluoto sanoo.

Vuonna 2009 perustettu Picadeli on yli 2000 asiakkaallaan salaattibaarien Pohjois-Euroopan markkinajohtaja. Ruotsissa päämajaansa pitävä Picadeli on osa hedelmä- ja vihannesalan Greenfood-konsernia, joka työllistää yli 1300 ihmistä ja jonka vuosittainen liikevaihto on 4,7 miljardia Ruotsin kruunua.