Kymmenen hyötyä tekoälystä 

Tuttu liikejuristi kertoi, että AI on mullistanut hänen työskentelynsä. Tekoäly lukee käsiteltävänä olevaan tapaukseen liittyvän kirjallisuuden, oman toimiston asiaa koskevat dokumentit ja tarjoilee tästä koosteen.  

Lääkärin työtä taas helpottavat ohjelmat, joka tutkivat niin magneetti- kuin ultraäänikuvan nopeasti vertaamalla aiempiin järjestelmän syväoppimiin potilaskuviin. Lääkäri saa valmiin raportin hyväksyttäväksi. Graafikkoystäväni taas käyttää tekoälyä toteuttamaan mainoskuvia yhdistelemällä kuvia ja testaamalla eri tyylejä, värikarttoja ja fontteja. Vain mielikuvitus on enää rajana. 

Big data eli tietovarannot, tekoäly, tiedon louhinta ja pilvipalvelut ovat kuin huomaamatta tulleet osaksi monen ihmisen työelämää. Mutta mitä hyötyä AI:sta on elintarvikeprosesseissa, -teollisuudessa ja -kaupassa?  

  1. Tilaus-toimitusketju palvelee nopeammin, varmemmin ja edullisemmin 

Elämme logistiikan kulta-aikaa, kun raaka-aineet saapuvat tehtaalle ja valmiit tuotteet asiakkaalle yhä nopeammin ja varmemmin. Euromonitorin mukaan korealainen ostaa jo 27 prosenttia kaikesta ruuastaan verkkopalveluista. 

Vaikka valmissalaatissa on vain muutaman päivän myyntiaika, pakkaus ehtii tehtaalta varastoon ja sieltä asiakkaalle päivässä. Vastahan oli mullistavaa saada pizza kotiin alle tunnissa, kun nyt voi melkeinpä mitä vaan ravintolaruokaa tai kauppakassin tilata kotiovelle. 

Tehtaat voivat hankkia tarvitsemiaan raaka-aineita globaalisti. Tekoälyn avulla korvaava tuote löytyy tarvittaessa nopeasti, eikä prosessia tarvitse pysäyttää.  

  1. Tuotekehityksellä personoituja tuotteita 

Oreo on ehkä maailman tunnetuin kaksikerroskeksi. Sen maku ja väri ei kuitenkaan ole sama kaikkialla, vaan se on räätälöity markkinan mukaan. Amerikkalainen ostaa Perus-Oreon, vaalean Oreon tai sesongissa joulu- tai ystävänpäivä-Oreon. Korealaisessa kaupassa taas on Perus-Oreon lisäksi muutaman kuukauden välein ilmestyviä uusia makuja. Vähän aikaa sitten tarjolla oli Coca-Cola Oreo, nyt Cinnamon Bun ja Minecraft Movie Oreo. Japanissa voi törmätä pinkkeihin kirsikankukkakekseihin tai matcha-teen makuisiin kekseihin. 

  1. Joustavat ja optimoidut prosessit 

Tekoäly tunnistaa nopeasti vaikkapa vihanneksen muodon ja laadun sekä lajittelee raaka-aineet ennen prosessointia. Kerätyn tiedon ja jatkuvan oppimisen avulla prosessia voidaan jatkuvasti optimoida.  

Monessa tehtaassa prosessi sujuu manuaalisesti ja osaaminen on enimmäkseen ihmisten päässä. Tekoäly taas pystyy hyödyntämään aiemmin kerätyn tiedon sensorien mittaaman datan lisäksi. Laskentaan voidaan myös käyttää eri osaston keräämää tietoa, vaikkapa myyntiennusteita ja hintatietoja.  

  1. Räätälöidyt etiketit  

Coca-Cola on toteuttanut jo 80 maassa, myös Suomessa, kampanjan, jossa yleisimmät miesten ja naisten nimet painetaan limonadipulloihin brändin nimen sijaan. Jo ensimmäinen kampanja lisäsi USA:n myyntiä kaksi prosenttia. Kampanja oli erityisesti nuorten suosiossa, ja toi siinä ikäryhmässä seitsemän prosenttia lisää markkinaosuutta. Äidinmaidon korvikkeissa on kokeiltu QR-koodia, jonka skannaamalla pääsee yksilölliselle verkkosivulle. Siellä voi paitsi varmistaa tuotteen aitouden, myös nähdä, miltä tilalta maito on kotoisin.  

  1. Terveyttä räätälöidyllä ruokavaliolla 

Täysin kunkin geeneihin perustuvaan personoituun ruokavalioon on vielä matkaa, mutta omaan ruokavalioon sopivat tuotteet voi tunnistaa pakkauksen tuotetietojen avulla. 

Vain harva kuitenkaan jaksaa lukea ja vertailla niitä. Euroopassa yleistynyt Nutri-Score-ravitsemusluokitus taas antaa varsin karkean käsityksen elintarvikkeesta. 

Tekoäly voisi helposti tunnistaa viivakoodista tuotteen, hakea pilvikirjastosta tuotetiedot ja verrata tietoja kilpailijoiden tuotteisiin. Joidenkin kauppaketjujen big data ja tekoäly oppivat jo nyt asiakkaan ostoskorista hänen kiinnostuksen kohteensa ja houkuttavat tarjouksilla tutustumaan täydentäviin tai kilpaileviin tuotteisiin. Järjestelmiä voisi kehittää tukemaan terveellistä elämäntapaa kuten suosittelemaan tuotteita vaikkapa painon, diabeteksen tai verenpaineen hallintaan.  

  1. Vähemmän energiaa ja jätteitä 

Tekoäly tehostaa prosesseja, jotta energiaa tarvitaan vähemmän ja kuluja säästyy. Tekoälyllä pystytään myös optimoimaan monia osaprosesseja ja näin minimoida jätteen määrää.  

Tetra Pak käyttää tekoälyä saadakseen koko ketjusta tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän. Konkreettisena tuloksena Tetra Pak luopui alumiinikerroksesta pakkauksissaan, jotta kartonki olisi helpommin kierrätettävissä ja uudelleen käytettävissä. Työn ansiosta vettä ja energiaa kuluu vähemmän ja myös yrityksen asiakkaat pääsevät helpommin omiin ympäristötavoitteisiinsa. Tetra Pak käyttää tekoälyä myös talon sisäisesti myyntiprosessin hallinnassa ja hinnoittelussa. 

  1. Kunnossapitoa juuri oikeaan aikaan 

Tehtaan laitteita ja järjestelmiä mittaamalla AI pystyy ennakoimaan, milloin huolto tulee ajankohtaiseksi. Elintarviketehtaan koneissa tarvitaan yleensä paljon paineilmaa. Suomalainen Sarlin on kehittänyt älykkään ohjelmiston, joka seuraa etänä laitoksen kaikkien kompressorien ja järjestelmän eri osien toimintaa. 

Ohjelma valvoo paitsi huoltotarvetta, myös koko järjestelmän toimintaa. Se optimoi ilmanpaineen tason eri puolilla tehdasta ja parantaa paineilman saatavuutta siellä, missä sitä tarvitaan. Optimointi säästää 10–30 prosenttia sähkölaskussa, minkä avulla ohjelma maksaa itsensä takaisin nopeasti. 

  1. Persoonallinen asiakaskokemus 

Mainostamisen sijaan tekoäly pystyy ostohistorian ja ostokäyttäytymisen pohjalta tekemään suosituksia ja kohdentamaan tarjouksia. Kauppa- ja ravintolaketjut keräävät tietoa asiakkaista, jotta ne voivat antaa tarjouksen kilpailevasta tuotteesta tai houkutella asiakas useammin juuri heidän kauppaansa.  

Asiakkaan palvelu on tärkeää myös silloin, kun asiakas ottaa oston jälkeen yhteyttä asiakaspalveluun. Tekoälypohjaiset virtuaaliassistentit pystyvät ratkaisemaan osan asiakkaan kysymyksistä, ja näin vähentää tarvetta puhelinpalveluun.  

  1. Robottikokki ja -tarjoilija, tilausautomaatti  

Yhä useammassa kahvilassa ja lounaspaikassa tilauksen voi tehdä pöydän näyttöpäätteellä ja maksaa luottokortilla. Joissain ravintoloissa robotit kuljettavat valmiit annokset pöytiin ja hakevat käytetyt astiat pöydistä. Joissain ravintoloissa kanapalojen ja ranskanperunoiden friteeraukset hoitaa jo nyt robottikäsi. Henkilökunnan aika säästyy monimutkaisempiin tehtäviin. 

Asiakkaat eivät tosin aina innostu robottikokeista. Space X -tutkijoiden kehittämä, robottien valmistama Stellar-pizza ei kiinnostanut kuluttajia USA:ssa eikä Koreassa. Vaikka hinta oli edullinen ja laatu hyvä, pizza puu-uunista myy paremmin. Stellar-pizzeriat suljettiin kaikessa hiljaisuudessa.  

Robottitarjoilija kuljettaa annoksia asiakkaille korealaisessa lounaskahvilassa.
Robottitarjoilija kuljettaa annoksia asiakkaille korealaisessa lounaskahvilassa. Kuva: Ari Virtanen
  1. Ketterämpi toiminta on motivoivaa 

Tekoäly muuttaa toimintatapojamme, ja tulevaisuudessa se on kaikkien työkalu kuten internet ja matkapuhelimet nyt. Moni käyttää tekoälyä tekemään parempia internethakuja. Tulevaisuudessa AI auttaa ihmisiä tekemään parempia päätöksiä eri työvaiheissa. Konsulttitalo McKinseyn mukaan AI mullistaa työtavat yhdistämällä tuotantolaitoksen tiimit pois omista siiloistaan.  

Tekoäly pystyy nopeasti käsittelemään suuren määrän myös sellaista dataa, jota ei vielä käytetä prosessin ohjauksessa. AI:n käyttö on myös motivoivaa, koska tuloksia näkyy nopeasti viikoissa eikä kuukausissa tai vuosissa kuten ennen.  

Isot yritykset keräävät jo nyt big dataa ja hyödyntävät robotteja, koneoppimista ja tekoälyä. Pienen yrityksen prosessit eivät ole automatisoituja vaan enemmänkin manuaalisia, mutta joustavia pienille tuotantomäärille. 

Pieni käsityöläispanimo voi valmistaa hyvää olutta edullisissa tankeissa, kääntää venttiilit käsin ja hoitaa pesut itse letkulla ja harjalla. Silti pienikin yritys voi hyötyä suuresti tekoälystä esimerkiksi asiakaspalvelussa, myynnin ennakoinnissa, hinnoittelussa tai tuotekehityksessä. Ison panimon laitteet sopivat suuriin volyymeihin, rajatulle valikoimalle tuotteita ja suurille asiakkaille. Pieni panimo voi tekoälyn avulla joustavasti tuottaa pieniä määriä, monia erilaisia tuotteita ja erikokoisille asiakasryhmille. 

Elintarvikeyrityksen pyörittäminen on haastavaa. Raaka-aineiden hinta vaihtelee, trendit muuttavat kulutustottumuksia, elintarvikkeiden myyntiaika on joskus vain päiviä, tuotteet tarvitsevat erilaisia lupia ja sertifikaatteja, tuotteita pitää kuljettaa pitkiäkin matkoja jne. Isot ja pienet elintarvikeyritykset hyötyvät suuresti tekoälyn laskentatehosta ja toiminnan optimoinnista. Edelläkävijäyritykset saavat jo nyt tekoälystä kilpailuetua toiminnalleen.