Startup markkinajohtajana
MeEat Food Tech Oy on pieni yritys, mutta on saanut vahvan jalansijan lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden markkinassa. Kuluttaja- ja HoReCa-tuotteita sekä elintarviketeollisuudelle härkäpapuainesosia valmistava yritys tavoittelee 10 miljoonan euron liikevaihtoa tänä vuonna.
Yritys syntyi Poutun lanseeraaman Muu-brändin pohjalta vuonna 2020 ja on nyt markkinajohtaja kasvipohjaisissa lihaa korvaavissa tuotteissa kuluttajakaupassa. Tuotteiden käyttäjiksi toivotaan niitä 80 prosenttia kuluttajista, jotka ostavat kasviproteiinituotteita hyvin satunnaisesti tai eivät ollenkaan. Kuluttajia houkutellaan tuotteiden ääreen lihatuotteiden kaltaisella maulla ja rakenteella, ei niinkään kasvipohjaisuudella.
Myös tuotteiden nimeämisessä ja markkinoinnissa tuotteisiin liitetään mielikuva siitä, millaista tuotetta ne muistuttavat. Lihaan kytkeytyviä esimerkkejä tuotenimistä ovat Maggara, Kanaton leike ja Roast Biif -leikkele. Uutuutena kuluttajahyllyyn on tulossa Skagen, jossa käytetään fermentoitua härkäpapua.
– Vaikka tuotteessa ei ole äyriäisiä, nimi tuo jo veden kielelle. Skagen on esimerkki näkökulmastamme, jossa innostamme ottamaan ruokapöytään komponentin kasvipohjaisten kategoriasta, emme markkinoi sitä vegaanisena, kertoo MeEatin toimitusjohtaja Petteri Ruska.
Inspiraatiota myös teollisuusasiakkaille
Yrityksellä on ollut puolitoista vuotta käytössä oma fermentointilinja, jolta saadaan vuodessa kuusinumeroinen kilomäärä fermentoitua, suomalaista härkäpapua. Fermentoitu härkäpapu on esimerkki raaka-aineesta, jonka avulla yritys palvelee elintarviketeollisuutta. Yrityksen fermentointimenetelmä poistaa härkäpavulle tyypillisen sivumaun ja tekee tuotteesta vatsaystävällisen.
Fermentoitua härkäpapua voidaan sekoittaa komponentiksi olemassa oleviin tuotteisiin ja parantaa samalla niiden ravitsemuksellista laatua ja pienentää hiilijalanjälkeä. Keskusteluja fermentoidun härkäpavun käytöstä käydään vilkkaasti niin liha-, meijeri- kuin leipomoteollisuusyritystenkin kanssa.
MeEatissa nähdään, että maailmaan ei kaivata lisää tehtaita. Yritys valmistaa tuotteitaan sopimusvalmistusmallilla. Ajatuksena on myös lihateollisuuden tyhjenevän kapasiteetin hyödyntämien Muu-tuotteiden valmistuksessa.
Muutosta tehdään yhdessä
Pitkän ja kansainvälisen uran erilaisten liiketoimintojen johtajana tehnyt Petteri Ruska aloitti MeEatin toimitusjohtajana huhtikuussa, tutustuttuaan yritykseen vuokrajohtajana ensin reilun neljän kuukauden ajan. Ruska kertoo tapaavansa alan toimijoita laajasti lähikuukausina.
– Haluan vaihtaa elintarvikealantoimijoiden kanssa ajatuksia siitä, miten voimme viedä isossa kuvassa ruokajärjestelmän muutosta eteenpäin. Verkostoidun, yritän löytää yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja kokeilla erilaisia juttuja, Ruska kertoo lähiaikojen suunnitelmista.
Tällä hetkellä yritys myy härkäpapua ruokapalveluille Suomessa ja vie sitä Keski-Eurooppaan. Tulevaisuudessa yritys saattaa viedä myös osaamistaan.
– Tulevaisuudessa saatamme tehdä jonkun toimijan kanssa fermentointilinjan ja viedä fermentointiosaamista tai viedä meidän fermentointiin käyttämää startteria maailmalle, Ruska pohtii.
Tietoa
Liikevaihto vuonna 2023: noin 7 miljoonaa euroa.
Henkilöstömäärä: 15
Pääkonttori: Espoossa Tapiolassa
Yrityksen pääomistajat: Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy), Emerald Technology Venture ja Flexi Invest.
MeEat Food Tech Oy ja MUU-tuotteet ovat saaneet kärki- ja finaalipaikkoja kansainvälisissä kilpailussa Anugassa sekä SIAL- ja IFE-mesuilla. Tänä vuonna MeEat sijoittui kärkisijalle kauppakorkeakoulu Hankenin vuosittain tekemässä Finnish Innovation Indexissä.
MeEat Food Tech Oy on Elintarviketieteiden Seuran uusimpia kannattajajäseniä.