
IROResearch on täyden palvelun tutkimustalo
Elintarviketieteiden Seuran uusi kannattajajäsen IROResearch Oy on yksi Suomen monipuolisimmista tutkimustaloista. Se tarjoaa luotettavaa tutkimustietoa useille toimialoille, ja sen asiakaskunnassa on useita johtavia suomalaisyrityksiä. Vuosittain IROResearch toteuttaa keskimäärin 500 tutkimusprojektia. Yhtiön palveluksessa on 24 kokenutta ammattilaista. Vuonna 1990 perustettu yritys on ollut osa Keskisuomalainen-konsernia vuodesta 2018 lähtien. Liikevaihtoa on ollut viime vuosina 3–4 miljoonaa euroa.
Tutkimuksista tietoa kehittämistyöhön
IROResearch auttaa monipuolisesti konseptien, tuotteiden, pakkausten ja palveluiden tutkimisessa ja kehittämisessä. Parhaat brändit vetoavat tunteisiin, mutta niitä johdetaan tiedolla.Bränditutkimuksettuottavat syvällistä ymmärrystä brändin ja sen käyttäjien suhteesta. Lisäymmärrystä kohderyhmästä saadaan segmentointitutkimuksilla, jotka pohjautuvat kulutuskäyttäytymiseen tutkittavassa kategoriassa, kuluttamisen syihin ja kuluttajan arvoihin ja asenteisiin.
Markkinointiviestinnän testaaminen ja vaikutusten mittaaminen auttavat suunnittelemaan ja toteuttamaan tehokkaita ja vaikuttavia toimenpiteitä. Seuranta-tutkimuksilla mitataan järjestelmällisesti brändin asemoitumista ja vetovoiman kehittymistä kilpailuympäristössä, ja saadaan nopeasti tietoa erilaisten toimenpiteiden onnistumisesta.
IROResearch toteuttaa kuukausittain myös Tuhat suomalaista -monitilaajatutkimusta, joka tarjoaa kustannustehokkaan tavan toteuttaa tutkimuksia väestöä edustavalla otoksella.
− Vahvuutemme on nimenomaan asiantuntevassa suunnittelussa, tehokkaassa datankeruussa, aineistojen luotettavassa analysoinnissa ja monipuolisessa tulkinnassa. Meiltä löytyy osaamista vaativienkin tutkimusmenetelmien käyttöön ja tulosten monipuoliseen analysointiin tilastollisin menetelmin. Emme kilpaile hinnalla, vaan korkealla laadulla ja henkilökohtaisella palvelulla, toteaa toimitusjohtaja YTM Vesa Väisänen.
Makeryn hankinnalla elintarvikealan erityisosaamista
IROResearch osti Makery Oy:n tutkimusliiketoiminnan toukokuussa 2021. IROResearchin datankeruu- ja raportointiorganisaatio yhdistettynä Makeryn elintarvikealan tietämykseen tarjoavat elintarvikealan toimijoille erinomaisen mahdollisuuden teettää entistä laajempia ja monipuolisempia tutkimuskokonaisuuksia. Liiketoimintakaupassa Kari Solala ja Kimmo Åström siirtyivät IROResearchin asiakkuusjohtajiksi.
ETM, restonomi Kari Solala on työskennellyt elintarvike- ja ruoka-alalla 20 vuoden ajan.
− Työurani alkoi restonomina ammattikeittiöistä, elintarviketieteiden opinnot syvensivät alan osaamista. Oma paikka on löytynyt kuluttajalähtöisen konsepti-, tuote- ja pakkaustutkimuksen ja kehityksen ytimestä. Aistinvaraisen laadun kehittäminen on tärkeä osa elintarvikkeiden kehitystä, ja siitä on vuosien varrella kertynyt runsaasti kokemusta, kertoo Solala.
MBA Kimmo Åström on aloittanut elintarvikealalla toimimalla vuosia Kotipizza-yrittäjänä. Kimmo toimii määrällisen ja laadullisen tutkimuksen parissa.
− Mieluisimpia ovat projektit, joissa erilaisia tutkimusmenetelmiä voi yhdistää. Olen asunut yhteensä 15 vuotta ulkomailla ja tunnen erityisesti Aasian markkinoiden erityispiirteitä, Åström taustoittaa.
Oma datankeruuorganisaatio takaa luotettavat tulokset
Laadukkaiden tutkimusten toteuttamisen keskiössä on asiantunteva ja standardoitu datankeruu, jonka parissa työskentelee sata henkilöä. IROResearch kerää dataa sekä kuluttaja- että yrityskohderyhmistä. Henkilökohtaisesti värvätyssä IRONet-paneelissa on yli 50 000 vastaajaa.
Yrityksen monipaikkaisen puhelinkentän avulla tavoitetaan vaikeatkin kohderyhmät tehokkaasti. Myös yrityksen laadulliseen tutkimukseen erikoistuneet tutkijat ovat kokeneita ammattilaisia.
Makeryn liiketoimintakauppojen yhteydessä IRO sai myös oman henkilökohtaisiin haastatteluihin erikoistuneen F2F-kentän (face to face) joka hallitsee hyvin niin halli- ja kotitestaukset kuin shopper-haastattelut.
Kansainväliset tutkimukset onnistuvat laajan kumppaniverkoston kautta: asiakas voi toteuttaa samansisältöisen tutkimuksen kätevästi ja vaivattomasti samanaikaisesti useassa eri maassa.
IROResearch Oy:ssä sovelletaan markkinatutkimusalan ISO 20252 -laatustandardia ja noudatetaan kansainvälisen markkinatutkimustoimistojen liiton (ESOMAR) sääntöjä.
Lisätietoja: http://www.iro.fi

Suosittelemme artikkelia

Verkkopohjainen ruokien suositusalusta mahdollistaa yksilölliset ruokailuratkaisut

Hyväksyttävyys ja houkuttavuus ovat tärkeitä ikäihmisten ruokapalveluissa

Ruoan verkkokauppojen saavutettavuudessa on yhä puutteita

S-ryhmä ja Starship Technologies aloittavat robokuljetukset seitsemän osuuskaupan alueella
Kumppanisisältö: Go On

Maukasta yhteistyötä henkilöstökumppanuudella
