Hävikkikauppa Matsmartin koko liikevaihto nousi lähes 49 miljoonaan euroon – Suomen-liikevaihto kasvoi kannattavan liiketoiminnan kehittämisen ohella 40 %

Neljässä Euroopan maassa hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin yhteenlaskettu liikevaihto nousi viime vuonna jo 48,5 miljoonaan euroon (+33 %). Liikevaihdon kasvun lisäksi koko yhtiön kannattavuus parani, kun uusin markkinoihin investoineen yhtiön tappio pieneni 9,75 miljoonasta 9 miljoonaan euroon. Samaan aikaan Ruotsissa Matsmart teki ensimmäistä kertaa voitollisia kuukausia.

Suomessa liikevaihto nousi 40 % päätyen 9 miljoonaan euroon. Kauppalehti valitsi kesäkuussa Matsmartin Suomen nopeimpien kasvuyritysten joukkoon sijalle 89.

Suomalaiset pelastivat viime vuonna 1,3 miljoonaa kiloa ruokaa Matsmarin kautta, ja vuodesta 2017 saakka Suomessa toiminut Matsmart onkin yhtiön toiseksi suurin markkina.

Matsmartin toimitusjohtaja ja yksi perustajista Karl Andersson kommentoi:

“Siirtyminen kestävämpään ja digitaalisempaan kuluttamiseen tapahtuu juuri nyt. Ruoan verkkokauppa koki viime vuonna valtavan loikan, kun ihmiset etsivät helpompia tapoja tilata ruokaa ja muita tuotteita verkosta. Tästä myös Matsmart sai lisävauhtia liiketoimintaansa.”

“Kokonaisuudessaan viime vuosi oli merkkipaalu Matsmartille, kun EBITDA oli monena kuukautena positiivinen Ruotsissa, ja laajentuminen yhdelle maailman suurimmalle markkinalle Saksaan ylitti kaikki odotukset moninkertaisesti. Jatkamme laajentumista uusiin maihin, ja tulevan robotisoidun logistiikkakeskuksen avulla luomme vahvaa pohjaa kannattavalle liiketoiminnalle Pohjoismaissa.”

Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman jatkaa:

“Suomessa olemme tehneet töitä asiakaskokemuksen kehittämiseen ja tavarantoimittajasuhteiden syventämiseen entisestään. Yhdessä asiakkaidemme ja toimittajien kanssa voimme saada muutosta aikaan ruokahävikin vähentämiseksi myös liiketoiminnallisesti kestävällä tavalla. Vaikka liikevaihto kasvoi merkittävästi, keskityimme erityisesti kannattavan liiketoiminnan kehittämiseen Suomessa.”

Matsmart myy verkkokaupassaan tavarantoimittajien jäännöseriä, jotka muutoin saattaisivat päätyä hävikkiin. Pelastamalla tätä ruokaa netistä suomalaiset voivat vähentää ruokahävikkiä tilaamalla tuotteita minne tahansa Suomeen.