Hävikkiruoan pelastaminen säästää keskimäärin 90 % tuotteiden hiilidioksidipäästöistä

Selvityksen mukaan hävikkiruokaa ostamalla säästyy 90 % tuotteiden nettopäästöistä, kun uusia vastaavia tuotteita ei tarvitse valmistaa. Esimerkiksi yksi tilaus hävikkiruokaa verkossa myyvältä Matsmartilta säästää keskimäärin 8,8 CO₂-ekvivalenttikiloa, mikä vastaa puhelimen lataamista 1100 kertaa. Lisäksi valtaosa (63 %) suomalaisista miettii ainakin joskus ympäristövaikutuksia ostaessaan ruokaa ja päivittäistavaroita, kertoo toinen Matsmartin tilaama tutkimus, jonka toteutti markkinatutkimusyritys Kantar.

Hävikkikauppa Matsmartin koko liikevaihto nousi lähes 49 miljoonaan euroon – Suomen-liikevaihto kasvoi kannattavan liiketoiminnan kehittämisen ohella 40 %

Neljässä Euroopan maassa hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin yhteenlaskettu liikevaihto nousi viime vuonna jo 48,5 miljoonaan euroon (+33 %). Liikevaihdon kasvun lisäksi koko yhtiön kannattavuus parani, kun uusin markkinoihin investoineen yhtiön tappio pieneni 9,75 miljoonasta 9 miljoonaan euroon. Samaan aikaan Ruotsissa Matsmart teki ensimmäistä kertaa voitollisia kuukausia.

Matsmart investoi uuteen automatisoituun ja ympäristöystävälliseen logistiikkakeskukseen joka kolminkertaistaa kapasiteetin – palvelee myös kymmeniätuhansia suomalaisasiakkaita

Verkkokauppa Matsmart perustaa uuden, Ruotsin Örebrohon rakennettavan automatisoidun logistiikkakeskuksen. Pinta-ala tulee olemaan 20 000 m2, ja keskuksessa työskentelee 149 robottia, jotka auttavat henkilöstöä keräämään ja pakkaamaan tuotteita. Rakennus saa sähkönsä aurinkopaneeleista. Uusi varasto on tarkoitus ottaa käyttöön keväällä 2022 ja se palvelee myös kymmeniätuhansia suomalaisasiakkaita.

Matsmart keräsi 35 miljoonaa kasvua tukemaan

2020 oli Matsmartin tähän saakka vahvin vuosi – Ruotsissa toiminta kääntyi voitolliseksi ja Euroopan suurimmalla markkinalla Saksassa toiminta sai lentävän lähdön. Matsmart on tänään kertonut uudesta 35 miljoonan rahoituskierroksesta, joka on samalla suurin tähänastisista. Suomessa Matsmart-nimellä vuodesta 2017 lähtien toiminut yritys on laajentunut uusiin maihin Motatos-brändillä.