Nappaa kiinni kasvutrendeihin
Kuluttajien ostokäyttäytyminen ja markkinatieto inspiroivat ja toimivat kehitysajureina elintarvikealan yrityksille. Leipurin Oyj:n myyntitiimi koosti viisi ajankohtaista trendiä.
1 Kasviperäisyys ja vastuulliset valinnat
Kasviperäisyys näkyy kaikkialla: jogurteissa, juomissa, jäätelöissä, valmisruuissa sekä leipomo- ja konditoriatuotteissa, kuten leivissä. Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut, ja kasviperäisten tuotteiden kuluttajakysynnän kasvun ajureina ovat usein monipuolinen ja terveellinen ruokavalio sekä ympäristöasiat.
Leipätiedotuksen kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 30 prosenttia suomalaisista kertoo korvanneensa ruokavaliossaan eläinperäisiä tuotteita kaurasta valmistetuilla tuotteilla.
Corkin yliopiston (UCC) Smart Protein -projektin tutkimuksen mukaan vegaanituotteiden kysynnän kasvu oli 49 prosenttia viimeisten kahden vuoden aikana.
Kuluttajat tekevät entistä enemmän vastuullisia valintoja, ja siirtyminen kasvipohjaisiin tuotteisiin on myös vastuullisuusteko. Kasvipohjaisten tuotteiden markkinoita hallitsevat soijapohjaiset tuotteet, mutta tulevaisuudessa herneen ja kauran kulutuksen odotetaan kasvavan. Hyviä kasviproteiinin lähteitä ovat palkokasvit, kuten herneet, pavut sekä linssit, siemenet ja pähkinät sekä viljat, kuten ruis, kaura tai tattari.
2 Aitous ja luonnollisuus makuun, rakenteeseen ja säilyvyyteen
Laatu- ja terveystietoiset kuluttajat arvostavat yhä enemmän aitoja, luonnollisia ja puhtaita makuja ja tuotteita. Luonnollisuus on miellekuva, joka viittaa puhtaaseen ja turvalliseen.
Kaupan hyllyiltä löytyy elintarvikkeita, joita markkinoidaan luonnollisilla makeutusaineilla, vähemmillä lisäaineilla, puhtaammilla raaka-aineilla ja aidoilla mauilla. Mainioita esimerkkejä ovat aitoja hedelmiä ja marjoja ja vähemmän sokeria sisältävät jäätelöt, juomat ja maitotuotteet sekä lihatuotteet, jotka sisältävät vähemmän lisäaineita tai E-koodeja. Tuotteiden sisältö, alkuperä ja mielikuva aitoudesta ja puhtaudesta kiinnostavat kuluttajia.
Elintarvikkeiden tuotantoon on jo tarjolla erinomaisia luonnollisia raaka-aineita esimerkiksi parantamaan pakattujen tuotteiden säilyvyyttä. Luonnollisuustrendi ohjaa tuotevalmistajia pohtimaan uudelleen tuotteidensa koostumusta, ravintosisältöä ja raaka-aineita.
Tähän trendiin liittyy myös clean label-termi. Sillä viitataan tuotteisiin, joiden pakkausmerkinnöissä ei ole mitään kuluttajille vierasta.
3 Artesaanityyli
Artesaanius on puhtaita raaka-aineita, käsityötä, tuoreutta ja korkeaa laatua. Kuluttajat ovat kiinnostuneita artesaanituotteista. Maailman suurimman leipomo-, konditoria- ja suklaa-alan kuluttajatutkimus Taste Tomorrown mukaan vuonna 2019 jopa 79 prosenttia kuluttajista kertoi olevansa valmiita maksamaan näistä tuotteista nykyistä enemmän.
Artesaanituotteilla tarkoitetaan usein käsityönä ja perinteisin menetelmin valmistettuja tuotteita, joissa on käytetty korkealaatuisia raaka-aineita. Artesaanituotteilla asiakas hakee makuaistillisia nautintoja.
Esimerkiksi artesaanileivistä huokuu usein vahva luonne, rouhea ulkonäkö, rapeus, laatu ja erinomainen maku. Avoin uuni tai tuotteiden valmistumisen konkreettinen näyttäminen asiakkaalle antaa kuluttajille mahdollisuuden luottaa käsityöläistuotteisiin.
Trendi näkyy Suomessa niin paikallisten yrittäjien omissa leipomokahviloissa kuin vähittäiskauppojen leipomopisteissäkin. Tuotteeseen liittyy usein tuotteen tai yrittäjän ainutlaatuinen tarina. Artesaaniteema on esillä eri elintarviketuotekategorioissa.
Suomessa toimii myös Suomen Artesaaniruoka ry, jonka tavoitteena on kehittää ja edistää artesaaniruokaa Suomessa, ja toiminnassa korostetaan ainutlaatuisia tuotteita suomalaisilta pientuottajilta.
4 Helppous ja vaivattomuus
K- ja S-ryhmän Ruokatrendit 2021-katsaukset kertovat, mitä suomalaisten ruokakoreista todennäköisesti löytyy. Vastuullisuuden, kotimaisuuden ja hyvinvoinnin lisäksi helppous ja vaivattomuus korostuvat. Ruokatrendien top-listalla ovat muun muassa ruuan ostaminen verkkokaupasta, terveelliset valmisruoat ja helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat.
Nämä trendit puhuttelevat lapsiperheiden vanhempia, kiireisiä työntekijöitä, ja laajemminkin kuluttajia, jotka haluavat selvitä ruoanlaitosta mahdollisimman vaivattomasti.
Helppoutta ja vaivattomuutta tuovat myös monipuoliset leivonnaispakasteet. Pakasteilla, kuten maukkailla munkeilla, kakuilla, piirakoilla ja pretzeleillä, voi reagoida helposti menekin vaihteluihin, tarjota aina uunituoreita tuotteita ja vähentää hävikin määrää.
Suolaiset välipalat ovat myös nosteessa. Tästä erinomaisena esimerkkinä Leipomo Rostenin Suomalainen menestysresepti 2020 -voittajatuote Rostis.
Helppous ja vaivattomuus toteutuu myös digitaalisissa kanavissa. Elintarvikkeiden verkkokauppa on tätä päivää, ja erilaisten mobiiliapplikaatiot käyttö kasvaa voimakkaasti. Sosiaalisen median vaikutus näkyy esimerkiksi kahviloissa ja ravintoloissa ruokakuvien jakamisena.
5 Herkuttelu ja sesongit
Sesongit kuten laskiainen, pääsiäinen, kevään juhlat, halloween ja joulu tuovat yrityksille paljon kaupallisia mahdollisuuksia erottautua ja tarjota ajankohtaisia, kuluttajia kiinnostavia makunautintoja. Parhaimmillaan sesongit edistävät myyntiä merkittävästi. Herkuttelu korostuu sesonkeina – on osuva ajankohta ja tilaisuus nauttia.
Suomessa kahvileipien kysyntä on pysynyt korkealla viimeisen 10 vuoden aikana. Leipätiedotus ry:n tilastojen mukaan suomalainen syö keskimäärin 7,4 kg kahvileipä- ja konditoriatuotteita vuodessa. Aromeja valmistavan FONA Internationalin tutkimuksen mukaan eurooppalaisista kuluttajista 39 prosenttia söi hemmottelevia ruokia tai juomia 2–3 kertaa viikossa vuonna 2018.
Herkuttelu tuo mielihyvän tunteen ja nostaa mielialaa. Suklaa on kuluttajalla usein ensimmäisenä mielessä, kun puhutaan hemmottelusta. Leivän herkuttelukokemukseen kuluttajat liittävät erityisiä ainesosia, kuten erikoisjauhot ja jyvät sekä siemenet, kuten speltin, kvinoan ja chian siemenet.
Yksi uusi herkutteluilmiö on klassikoiden tuunaus. Tämä näkyy esimerkiksi Fazerin klassikkomakeisten, suklaiden, jäätelöiden ja leivonnaisten kiehtovina yhdistelminä.
Markkinoilla on runsaasti uusia gluteenittomia herkkuja. Kuluttajat valitsevat jopa ostopaikkoja sen perusteella, onko gluteenittomia vaihtoehtoja.
Tärppi!
Leipurin Oyj:n myyntitiimi suosittelee seuraamaan myös näitä kasvavia trendejä: vähemmän sokeria sisältävät tuotteet, vatsaystävälliset tuotteet, luomutuotteet sekä kiinnostavat maut ja tekstuurit.