Nordic Oats luo brändiä pohjoismaiselle kauralle 

Pohjoismainen kaura kiinnosti japanilaista mediaa Foodex-messuilla maaliskuussa. Nordic Oatsin tavoitteena on lisätä pohjoismaisen kauran tunnettuutta pitkäjänteisesti.

Kaakkois-Aasiassa tunnetaan australialainen kaura ja Pohjois-Amerikassa kanadalainen, ja näitä osataan arvostaa. Vaikka Pohjoismaissa tuotetaan paljon kauraa ja sitä myös viedään, Euroopassa pohjoismaisen kauran asema ei ole yhtä vakiintunut.  

– Meillä on hyviä kuluttajatuotteita ja raaka-aineita, mutta pohjoismaisen kauran tunnettuus on huono. Ajatus on, että yhteinen nimittäjä tekisi tuotetta paremmin tunnetuksi, sanoo kansainvälisen kaupan johtaja Thimjos Ninios MTK:sta.  

Kauran tunnettuutta ja vientimahdollisuuksia parantamaan perustettiin suomalaisista ja ruotsalaisista toimijoista koostuva Nordic Oats -yhdistys, jonka kotipaikka on Ruotsissa. Sen perustajajäseniä ovat Fazer, Lantmännen, MTK ja Ruotsin maataloustuottajien järjestö LRF. 

Jäsenmäärä on sittemmin kasvanut. Suomalaisista yrityksistä Nordic Oatsiin kuuluvat myös Valio, Moilas, Juustoportti, Raisio, Helsinki Mills, Leivon Leipomo, Kinnusen Mylly ja Farm-Xport sekä yhteisöistä MTK:n ruotsinkielinen organisaatio SLC. 

Toiminta alkoi taustatutkimuksilla, jonka rahoittivat jäsenet yhdessä. Sittemmin sparrausapua ja taloudellista tukea on saatu myös Business Finlandilta ja Business Swedeniltä.  

Japani kiinnostui kaurasta 

Tunnettuuden kasvattaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa pikavoitot ovat harvassa. Nordic Oatsin markkinoinnin kärkenä on ajatus puhtaasta, laadukkaasta tuotteesta. Tarinankerrontaa voidaan muokata esimerkiksi sen mukaan, miten hyvin Suomi tai Pohjoismaat tietyllä markkinalla tunnetaan. 

Thimjos Ninios sanoo, että Nordic Oats tuottaa lisäarvoa jäsenilleen vahvistamalla yhteistä viestiä. Tällä on merkitystä esimerkiksi kansainvälisillä messuilla, joilla taistelu yleisön ja etenkin median huomiosta on kova ja yksittäisen yrityksen on hyvin vaikea saada viestiään läpi. 

Nordic Oatsin jäsenet osallistuivat maaliskuussa Japanissa Foodex-messuille Food from Finland -vientiohjelman tukemana. Messuosaston lisäksi Nordic Oats järjesti medialle oheistilaisuuden, jossa kuultiin puheenvuoroja pohjoismaisesta kaurasta ja tarjottiin huippukokkien siitä valmistamia annoksia. Oheistilaisuuteen osallistui useita Japanin kärkimedioita. 

Foodex järjestettiin Tokiossa täysimittaisena ensimmäistä kertaa pandemian jälkeen, kävijöitä oli runsaasti ja uutuustuotteet herättivät huomiota. Yritykset kokivat tapahtuman yllättävänkin positiivisena, Ninios kertoo. 

Tänä vuonna Nordic Oatsin yritykset ovat lähdössä vielä Saksaan Anuga-messuille ja tänä vuonna Frankfurtissa järjestettävään Food Ingredients Expoon. Messuosallistumisille tärkeä Food from Finland -ohjelma on nykymuodossaan loppumassa vuodenvaihteessa, mutta Nordic Oatsin työ on vasta alussa. 

– Nyt on oikea aika olla liikkeellä pohjoismaisen kauran kanssa. Toivomme, että ruuan vientiohjelman toiminnot säilyvät, Ninios sanoo. 

 

Fazer Aito -tuotteita aletaan viedä ulkomaille 

Fazer Aito -kauratuotebrändi on kokenut tänä keväänä muutoksia. Tuotevalikoimaa on kasvatettu, reseptiikkaa muokattu ja pakkaustenkin ulkoasu uudistui. Markkinoille tulee esimerkiksi maustettuja kaurajuomia, joihin on lisätty hyvinvointia edistäviä raaka-aineita.  

Fazerin kaurapohjaisten tuotteiden saatavuus laajenee Suomen ulkopuolelle, kun niitä aletaan viedä Ruotsiin, Saksaan ja Puolaan.  

– Kaurapohjaiset tuotteet kiinnostavat, ja ovet ovat avautuneet meille jo Ruotsin, Saksan ja Puolan markkinoilla. Pohjoismaiset kasvuolosuhteet sopivat kauralle erinomaisesti, ja meillä on käytettävissämme huippulaadukasta kauraa, markkinointijohtaja Maija Hellman Fazer Lifestyle Foodsin Plant-based Drinks -yksiköstä sanoo.