Ruokavirasto hyväksyi Suonenjoen mansikka -nimisuojahakemuksen

Ruokavirasto on hyväksynyt nimisuojahakemuksen, joka koskee Suonenjoen mansikka -nimityksen rekisteröintiä. Suojatun maantieteellisen merkinnän (SMM) hakijana on Suonenjoen Seudun marjanviljelijäin yhdistys ry. Lopullisen päätöksen nimen rekisteröinnistä tekee Euroopan komissio.

Julkinen kuulutus sekä päätökseen liittyvät asiakirjat ovat nähtävillä Ruokaviraston verkkosivuilla 18.4.2022 saakka. Päätökseen on mahdollista hakea oikaisua.

Nimisuojaus perustuu mansikan maineeseen

”Suonenjoen mansikka” –nimisuojahakemus perustuu Suonenjoen seudun tuottaman mansikan maineeseen. Mansikalla on pitkät viljelyperinteet Suonenjoella. Vuonna 2016 ”Suonenjoen mansikka” täytti 100 vuotta. Suomalaiseen ruokakulttuuriin on sadan vuoden aikana jo vakiintunut käsite ”Suonenjoen mansikka”. Sitä myydään ympäri Suomea ja ihmiset tuntevat Suonenjoen nimenomaan mansikasta. Kaupallinen mansikanviljely Suomessa on lähtöisin Suonenjoelta. Kaupungin katukuvassa mansikka näkyy monessa muodossa. Mansikan kunniaksi Suonenjoella järjestetään vuosittain Suonenjoen Mansikkakarnevaali, joka on järjestetty paikkakunnalla vuodesta 1970 asti.

Nimitystä ”Suonenjoen mansikka” käytetään puutarhamansikasta, jota viljellään Pohjois-Savossa, Suonenjoen ja sen lähikuntien alueella. ”Suonenjoen mansikka” on kokonaan punainen, mehevä ja suutuntumaltaan pehmeän samettinen. Maultaan mansikka on makea ja aromikas. Mansikoiden makeus vaihtelee lajikkeesta ja kasvuolosuhteista riippuen. ”Suonenjoen mansikka” myydään tuoremarjana, pakasteena, jäädytettynä tai ainesosana jalosteissa.

Suojattuja nimityksiä on jo noin 3500

Euroopan unionissa on suojattu tähän mennessä noin 3500 nimitystä. Järjestelmässä on 12 suomalaista rekisteröityä nimitystä, joista kymmenen kuuluu maataloustuotteisiin ja elintarvikkeisiin sekä kaksi tislattuihin alkoholituotteisiin.

Nimisuojajärjestelmien tavoitteena on suojata tuotteita vakiintuneen nimen väärinkäytöltä ja huokeammilta väärennöksiltä. Lisäksi se lisää tuotteiden tunnettuutta ja helpottaa niiden markkinointia. Kuluttajalle suojaus on tae siitä, että tuotteen alkuperä, raaka-aineet ja valmistusmenetelmä tunnetaan.