30-vuotias makkaraseura julkisti taas maistuvimmat makkarat -Makuliha ykkönen Pirkka Parhaat Tex-Mex Grillimakkaralla

Akateeminen Kiuas-Seura r.y. (AKS) on valinnut jälleen vuoden parhaat makkarat. Arvioiduista makkaroista kolmen saadessa samat yhteispisteet, parhaat makupisteet sai grillimakkarasarjan voittaja, Makuliha Oy:n valmistama Pirkka Parhaat Tex-mex Grillimakkara. Makuliha Oy on tammelalainen perheyritys, joka täyttää myös 30 vuotta tänä vuonna.

”Tasapainoinen maku, vaikka runsaat mausteet!”, summaa puheenjohtaja Jyri Jämsä.

Korkeimmat pisteet omissa luokissaan saaneet kuusi makkaraa palkitaan kunniakirjoilla AKS:n 30. vuosijuhlan yhteydessä 18. syyskuuta 2021.

Parhaat uudet kotimaiset makkarat ajalta 1.9.2020 – 31.8.2021:

Grillimakkarat
 Pirkka Parhaat Texmex Grillimakkara/ Makuliha Oy, Tammela        92 Hyvä kuori, lihaisa tuntuma, rasvaa ja chiliä, rasva pitää chilin piilossa, mehevän rasvainen, tuntuu poltetta miellyttävästi, loistava kuori ja mausteutus, tasapainoinen maku vaikka runsaat mausteet.
Bratwurstit
 HMT Oktober Bratwurst-Duo Savupaprika&Cheddar/ Perniön Liha Oy, Salo 92 Juustoa, rasvaa riittävästi, chiliä, mehevä, maukas, juuston ja mausteiden tasapaino, hyvä jälkimaku.
Lenkkimakkarat
 HMT Cheddar-Jalopeno Lenkki/ Perniön Liha Oy, Salo 92 Hyvät mausteet, hyvä kuori, mukava massa, juusto sopivasti, oikein hyvä, aivan muuta kuin peruskieppi, muistuttaa aiempia hyviä maisteluita.
Raakamakkarat
Italialainen Aamiaisnakki/ Nakki-Hannu, Ylöjärvi     90 Mukava yrttisyys, puruvastus hyvä, rasvan tuntua runsaanlaisesti, pippuria, joku sitruunainen yrttisekoitus, mehukas, maut tyydyttävät, bratwurstin tyyppinen, voimakas maku jää suuhun pitkäksi aikaa.
B-lk grillimakkarat
 Korpelan Juusto-jalopeno Grillimakkara/ Lihajaloste Korpela (Landeli Group), Huittinen 90 Chili puraisee hiukan, kuori rapea, joku hyvä pippuri löytyy, mausteet kohdallaan, makumaailma toimii, tasapainoinen, mausteet voimistuvat loppua kohden, kuori voisi olla pikkaisen ohuempi, jälkimaku voimakas.
Erikoismakkarat
 Wursti Maukkaat Olutnakki/ Wursti Oy, Järvenpää 88 Mauseet runsaat, tuoksuu hyvälle, rakenne kiva ohueksi, poikkeaa eteläisistä lajikumppaneistaan siinä, ettei kuivu liikaa valmistuksessa, vähäsuolainen olutmakkaraksi.

Akateeminen Kiuas-Seura on maistellut makkaroita vuodesta 1991 lähtien ja on kokoontunut arviointi-istuntoihin jo 988 kertaa. Tämän maistelukauden (1.9.2020 – 31.8.2021) aikana pidetyissä 17 istunnossa arvioitiin kaiken kaikkiaan 125 makkaraa neljästä eri maasta, joista 104 oli Suomessa valmistettuja uutuuksia.

Maistelussa arvioidaan makua, rakennetta, massan sidosteisuutta ja kuoren rapeutta. Sokkotestissä makkaralle annetaan korkeintaan 100 pistettä, jotka jakaantuvat maun, ulkonäön sekä hinta/laatusuhteen kesken. Tiedot löytyvät 4811 makkarasta. Arvioidut makkarat ovat seuran jäsenet hankkineet kaupoista kautta maan, joitakin on saatu suoraan valmistajalta. Kaikki kotimaiset uutuusmakkarat pyritään maistelemaan.

AKS valitsee parhaat uutuusmakkarat nyt 22. kertaa.

Aiempia vuoden parhaita:

2020: Grillimaisteri Kiełbasa, Wursti Oy

2019: Jalopätkä, Metsärannan Liha Oy

2018: HK Maakarit® Livornon Luigi, HKScan Finland Oy

2017: Brunssinakki, Yrjö Wigren Oy, Tampere

2016: Valkosipuli-Yrttimakkara, Harjun Makkaratehdas, Helsinki

2015: All Natural Bratwurst, Snellmanin Lihajalostus Oy Pietarsaari

2014: Helsingin Makkaratehtaan Lammasmerguez, Perniön Liha Oy, Salo

2013: Harjun Savuinen Mustapippurimakkara, Harjun Makkaratehdas, Helsinki

2012: Rööperin Chiligrilli, Perniön Liha Oy/Helsingin Makkaratehdas

2011: Grillwurst Yrtti-Bratwurst, Saarioinen Oy

2010: Hunajainen Vuohenjuustomakkara, Makuliha Oy, Tammela

2009: Kevätgrilleri, West Chark Oy, Pohja

2008: Wilhelm Raakamakkara, Atria Oyj, Seinäjoki

2007: Bratwursti, Pajuniemi Oy, Sipoo

2006: Marskin Sauva, Maajussin Tilajaloste, Mikkeli

2005: Palermo, Wurst Fennica, Espoo

2004: Chef Wotkin’s Bierwurst, Lihatukku Veijo Votkin Oy, Helsinki

2003: Juustowursti, Wursti Oy, Järvenpää

2002: Karelian Hirvibalkan, Karelian Lihajaloste Oy, Ylämylly (Liperi)

2001: Hirvisalami, Makuliha Ky, Tammela.

2000: Chef Wotkin’s Sörkan Wursteri, Lihatukku Veijo Votkin Oy, Helsinki

Näiden huomionosoitusten tarkoituksena on osaltaan toteuttaa AKS:n yhtä keskeistä toimintamuotoa: kannustaa ja edistää hyvän makkaran valmistusta ja arvostusta Suomessa.

Akateeminen Kiuas-Seura r.y. on vuonna 1991 perustettu rekisteröity yhdistys. Sen tarkoituksena on makkaroiden aistinvaraisen arvioinnin edistäminen. AKS on täysin riippumaton ja toimii kuluttajanäkökulmasta. Toimintansa aikana AKS on maistellut ja arvioinut makkaroita 35 eri maasta. Arvioinnit ovat jokaisen kiinnostuneen haettavissa Makkaraportaalista, josa löytyy myös muuta makkaratietoutta sekä keskustelupalsta.

Jätä kommentti