
Luomualan toimijat vastaavat yhdessä tuoreen Luomu 2.0 -ohjelman toimeenpanosta
Luomu 2.0 toimeenpanosuunnitelma on julkaistu 8. tammikuuta. Vuoteen 2030 tähtäävän suunnitelman tavoitteena on, että 25 prosenttia peltoalasta on luomutuotantoalaa, luomukeruuala on kaksikertaistunut 14 miljoonaan hehtaariin ja viljeltyä kalaa tai muita vesiviljelytuotteita on saatavilla kotimaan markkinoilla sekä vientiä varten. Julkisten ruokapalveluiden elintarvikehankinnoista neljäsosa on luomua. Tavoitteena on myös, että Suomesta tulee merkittävä luomutuotteiden viejämaa.
Toimeenpanosuunnitelman tavoitteisiin päästään tutkimukseen, neuvontaan ja koulutukseen panostamalla ja keskinäisellä yhteistyöllä. Luomutoimijoilta edellytetään vahvaa sitoutumista alan kehittämiseen. Myös tulevan hallitusohjelman kirjaukset vaikuttavat osaltaan luomutavoitteiden toteutumiseen.
Luomu on yksi vastaus kestävän ruokajärjestelmän kehittämiseen huoltovarmuudenkin kannalta. Tuotanto ei ole riippuvainen kemiallisista lannoitteista tai torjunta-aineista. Vuoden alusta voimaan tulleella kansallisella CAP-suunnitelmalla tuetaan luomutuotantoa ja siten varmistetaan huoltovarmuutta ja parannetaan ympäristön tilaa.
Luomutilat ovat kiertotalouden edelläkävijöitä, hyödyntävät biologista typensidontaa ja ravinteiden kierrätystä. Monipuolinen viljelykierto ja maan kasvukunnon ylläpito lisäävät maaperän hiilensidontaa ja ruokatuotannon sopeutumista ilmastonmuutokseen. Luomutuotanto ylläpitää luonnon monimuotoisuutta.
Toimeenpanosuunnitelma on koottu yhteistyössä luomualan sidosryhmien ja hallinnon kesken maa- ja metsätalousministeriön vetämissä työryhmissä. Toimenpiteiden toteutumista seurataan Luomu 2.0 -ohjelman mukaisesti kahden vuoden välein yhdessä luomualan toimijoiden kanssa.
Luomu 2.0 -toimeenpanosuunnitelma suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avautuu tästä linkistä.
Suosittelemme artikkelia

Vuosi 2023 oli luomulle haastava – vauhtia kasvuun voidaan hakea ammattikeittiöistä

Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa eniten nuoria ja naisia – suomalaisten kiinnostus luomuun säilynyt ennallaan vaikeassa markkinatilanteessa

Luomua viikoittain ostavien määrä pysynyt ennallaan – luomun imago kuluttajien silmissä entistä parempi
Kumppanisisältö: Go On

Maukasta yhteistyötä henkilöstökumppanuudella

Suomalaiset nipistävät vastuullisista valinnoista – osa luomutuoteryhmistä piti silti pintansa
