Itä-Suomen yliopisto

Luokanopettajakoulutus ei anna riittävästi valmiuksia ruokakasvatukseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan opettajaopiskelijat tunnistavat jokaisen luokanopettajan olevan ruokakasvattaja. He myös mieltävät ruokakasvatuksen päivittäiseksi, läpi lukuvuoden jatkuvaksi toiminnaksi. Luokanopettajakoulutus ei opiskelijoiden mukaan kuitenkaan ollut lisännyt ammatillista ymmärrystä ruokakasvatuksesta, vaan sen toteuttamisen nähtiin perustuvan lähinnä omaan kiinnostukseen ja luontaiseen ymmärrykseen. Opiskelijat toivoivat, että ruokakasvatusta käsiteltäisiin tulevaisuudessa systemaattisesti osana luokanopettajakoulutusta.

Yläkouluikäisten urheilijoiden mukaan kouluruokailusta puuttuu ruokakasvatus

Nuoret urheilijat eivät välttämättä tunnista kouluaterian merkitystä fyysisen jaksamisen ja urheilussa menestymisen kannalta. Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten urheilijoiden näkemyksiä kouluruokailusta heitä haastattelemalla. Tulosten mukaan yläkoulujen opettajat eivät osallistu aktiivisesti nuorten ruokailuun ja ruokakasvatukseen, vaan nuoret päättävät melko itsenäisesti koulupäivän aikaisesta ruokailusta.