Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on käynnistänyt yhdessä jäsenyritystensä kanssa alan Luontokäsikirjan laatimisen. Käsikirjassa määritetään yhteinen suunta elintarviketeollisuuden luontotyön kehittämiseen sekä jaetaan käytännön työvälineitä ja esimerkkejä yritysten työn tueksi.
Elintarviketeollisuus jatkaa määrätietoista työtään energiatehokkuuden parantamiseksi. Uudelle energiatehokkuussopimuksen kaudelle on sitoutunut jo 16 elintarvikealan yritystä. Pitkäjänteinen työ ja selkeät tavoitteet…
Elintarviketeollisuusliitto (ETL) esittää teollisen mittakaavan biokaasun tuotannon lisäämistä ja lannoiteomavaraisuuden vahvistamista ruokaturvan ja ilmastotavoitteiden yhteensovittamiseksi energia- ja ilmastostrategiassa. Biokaasun tuotannon lisääminen voisi tuoda 5 000 uutta työpaikkaa.
Elintarviketeollisuuden Tukisäätiö jakoi tänä keväänä ensimmäistä kertaa stipendejä ammattiin valmistuneille. Stipendin saajia saivat ehdottaa Elintarviketeollisuusliiton (ETL) jäsenyritykset sellaisille opiskelijoille, jotka…
Investointihalukkuus on ruokia ja juomia valmistavissa yrityksissä historiallisen korkealla, mutta kasvu edellyttää ennakoitavaa sääntelyä, riittävää tutkimus- ja kehittämisrahoitusta sekä osaajia koko maahan. Ruoka-ala voi olla Suomen talouskasvun ja hyvinvoinnin veturi, kunhan sille annetaan mahdollisuus kasvaa.
Miltä näyttää leipomon tuotantolinja tai miten syntyy suosikkijogurtti? Maistuva Päivä -teemaviikolla 5.5.–16.5.2025 yläkouluikäiset nuoret pääsevät tutustumaan ruokien ja juomien valmistuksen maailmaan sekä elintarvikealan työtehtäviin. Uusia osaajia tarvitsevalle alalle profiilin nosto nuorten keskuudessa on erittäin tärkeää, sillä vaikka ruoka on tuttu, ruoka-ala ei.
Vain 40 prosenttia suomalaisista kokee saavansa selkeästi tietoa Suomessa valmistettujen ruokien ja juomien vastuullisuudesta. Asia käy ilmi Elintarviketeollisuusliiton (ETL) tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä elintarvikealan vastuullisuudesta.
Ruokaa vietiin Suomesta vuonna 2024 aiempien vuosien tapaan eniten EU-alueelle. Vienti kasvoi viisi prosenttia muun muassa alkoholijuomien, voin, kauran ja suklaan vetämänä. Elintarvikkeisiin kohdistuvan kauppasodan leviäminen Kiinan, Yhdysvaltojen ja EU:n välille aiheuttaisi markkinoille epävarmuutta. EU:n sisämarkkinoille syntyvä ylitarjonta voisi johtaa Suomessa jopa ruokatuonnin räjähdysmäiseen kasvuun.
EK:n investointikysely ennustaa elintarviketeollisuuden investointeihin lähes neljänneksen (24 prosentin) kasvua tälle vuodelle. Yritykset aikovat investoida 1,2 miljardia euroa kiinteisiin kohteisiin, kuten koneisiin, laitteisiin ja rakennuksiin. Kasvuun tähtääviä investointeja suunnitellaan huomattavasti vähemmän, vain noin kymmenesosa (9 prosenttia). Maan hallituksen ikävät päätökset verotuksen kiristämisestä rasittavat merkittävästi ruoka- ja juomayritysten tulevaisuuden aikeita.
Suomalaisen elintarviketeollisuuden kehitys on vakaata, mutta kasvu edelleen hidasta. Tuotannon säilyttämiseksi nykyisellä tasolla ja sen kasvattamiseksi alalla tarvitaan pikaisesti uusia investointeja.…
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.