Business Finland

Kilpailija-analyysi: Miten Suomen ruokamatkailu vertautuu naapurimaihin?

Tuore kilpailija-analyysi osoittaa, että Suomella on kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa ruokamatkailussa. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo liittäneet ruoasta kertomisen osaksi matkailun tarinaa, ja selvitys antaa eväitä siihen, miten Suomi voi erottua omilla ainutlaatuisilla vahvuuksillaan. Visit Finlandin tilaama selvitys on osa maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa kolmen vuoden projektia, jonka tavoitteena on nostaa suomalaista ruokamaakuvaa.

Suomalaisyritysten tki-investoinnit kasvussa

Investoinnit tutkimukseen, kehittämiseen ja innovaatiotoimintaan (tki) ovat kasvu-uralla Suomessa. Suomalaisyritysten suunnitelmissa on seuraavan viiden vuoden aikana kasvattaa tki-investointejaan merkittävästi ja merkittävä osa kehitystyöstä on tarkoituksena toteuttaa Suomessa. Tutkimus- ja kehitystoimet koetaan yritysten kilpailukyvyn kannalta erittäin tärkeäksi tekijäksi.

Suomen elintarvikealan kansainvälistymisstrategia valmistunut

Suomen elintarvikealan kansainvälistymistä koskeva strategia ja globaali markkinapotentiaalianalyysi ovat valmistuneet. Nämä ovat syntyneet elintarviketeollisuuden yritysten, keskeisten sidosryhmien ja Business Finlandin yhteistyöllä. Kokonaisuus on konkreettinen näkemys Suomen elintarvikeviennin tilasta, tulevaisuuden kehitystarpeista ja markkinoilla vallitsevista mahdollisuuksista.

Pandemian hyydyttämä messutoiminta käynnistyy vauhdilla elintarvikesektorilla – nyt hiilineutraalisti

Alkuvuodesta 2020 koronapandemian levitessä messutoiminta pysähtyi välittömästi. Tänä syksynä messutoiminta elpyy tiukkojen turvatoimien vallitessa ja myös entistä ympäristöystävällisempänä. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma vie jälleen suomalaisyrityksiä elintarvikealan tärkeimpään tapahtumaan Anuga-messuille Saksaan 9.-13.10.2021. Anugassa on mukana seitsemän suomalaista elintarvikealan yritystä.