Pääkirjoitus

Nro 4 / 2013: Sopimusvalmistuksella on kysyntää

perjantai 27. syyskuu 2013

Kehittyvä Elintarvike -lehti tekee tässä numerossa historiaa. Emme ole käsitelleet sopimusvalmistusta aikaisemmin lehden lähes neljännesvuosisadan pituisen elämänkaaren aikana. Mutta nyt se on erikoisteemana käsillä olevassa lehdessä.

Lehden teemoja mietitään jo hyvissä ajoin edellisenä vuotena. Niinpä sopimusvalmistus-teemakin kirjattiin lehden mediakorttiin lähes vuotta aikaisemmin ennen teeman realisoitumista. Kun työskentely alkoi, olimmekin toimituksessa vähän aikaan ihmeissämme, mistä lähdemme kerimään asiaa auki.

Tietoa aiheesta löytyi huonosti, ja tutkimustakin on tehty todella vähän. Löysimme vain kaksi opinnäytetyötä elintarvikealan sopimusvalmistuksesta. Toinen on tehty Helsingin yliopistossa vuonna 2008 ja sekin puumarkkinatieteen oppiaineessa! Toinen taas vuonna 2009 Aalto-yliopiston Teknillisen korkeakoulun tuotantotalouden koulutusohjelmassa.
Edellisen työn tekijä oli löytänyt työtä ulkomailta muunlaisista tehtävistä, mutta jälkimmäisen työn tekijän, DI Henri Valkosen, saimme kiinni. Hänen osaamisensa on luettavissa tästä lehdestä. Valkonen on erityisesti miettinyt toimivan ja hedelmällisen sopimusvalmistuksen pelisääntöjä. Tosin hänkään ei työskentele elintarvikealalla.

Vähäisestä tutkimuksesta huolimatta elintarvikkeiden sopimusvalmistus on huomattavasti laajempaa kuin äkkiseltään osaisi ajatella. Erityisesti kaupan omat tuotemerkit ovat merkittävässä asemassa. Niiden osuus onkin jo noin viidennes päivittäistavaraostoista. Kaupan merkkien lisäksi sopimusvalmistusta on huomattavassa määrin business to business tasolla. Suomessa on varsin monta elintarvike ja pakkausalan yritystä, jotka ovat keskittyneet joko kokonaan tai osittain sopimusvalmistukseen. Myös julkinen ruokahuolto ja horeca-sektori saattavat olla merkittäviä sopimusvalmistuksen hyödyntäjiä.

Olemme pyrkineet valaisemaan teemaa sekä sopimusvalmistajan että asiakkaan kannalta. Erityisesti lehden toimituspäällikkö *Pirjo HuhtakangasÄ laittoi aikaa ja energiaa teeman juttujen kokoamiseksi. Työ on ollut jossain määrin lähes ”salapoliisityötä”, mutta lopputulos onkin sitten lähes pikkugradua vastaava!

Veikkaan, että lähiruoka- ja luomutuotteiden lisääntyessä myös sopimusvalmistus kasvaa nykyisestään. Monet lähiruoka- ja luomuyrittäjät ovat vielä toistaiseksi pieniä. Yhteen lyöttäytymällä alan isomman tekijän kanssa näitäkin tuotteita saa varmasti helpommin paikallisiin kauppoihin.

Myös kansainvälistymiseen sopimusvalmistus voi olla oiva tie. Tarvitaan vain hyvää markkinatuntemusta, rohkeutta hakea oikeat yhteistyökumppanit, napakkaa tuotekehitystä, asiakkaalle lisäarvoa tuovia erikoistuotteita, reilut pelisäännöt ja niiden tiukkaa noudattamista.

Toimintaansa kehittääkseen niin sopimusvalmistaja kuin kaikki elintarvikeyritykset tarvitsevat alan viimeisintä tietoa monista asioista, muun muassa raaka-aineista ja lisäaineista. Näistä on kerätty lehteen mittava ajankohtainen tietopaketti. Kiitos kuuluu kokeneille asiantuntijoille!

Raija Ahvenainen-Rantala
päätoimittaja, TkT