Reilu vuosikymmen sitten istuin Reykjavikin yliopiston luentosalissa. Kurssin aiheena oli luovien alojen kaupallistaminen. Paikallisesta taidekoulusta juuri valmistunut koruntekijä esitteli luomaansa…
Toisen maailmansodan jälkeisessä ”Vihreän vallankumouksen” ja yhä tihentyvän maailmankaupan maailmassa on totuttu ajattelemaan ruokakysymyksiä kahden vallitsevan oletuksen valossa. Niihin turvautuen…
Elintarvikevienti ei ole samanlaista kuin sata vuotta sitten, kun suomalaiselle voille oli vahvaa kysyntää ulkomailla. Hyville elintarvikkeille on toki edelleen kysyntää ainakin Koreassa, koska ruoan omavaraisuus maassa on alle puolet, ja elintarvikkeita tuodaan ulkomailta koko ajan enemmän. Tuotteen sijaan nyt kysyntää on konsepteille. Vaikka Koreassa on kymmenen kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa, siellä on vain vähän enemmän hypermarketteja. Toisaalta ravintoloita Koreassa on melkein miljoona, ja niissä konseptiin yhdistyy ruoan lisäksi ainakin sisustus ja palvelu. Supermarkettia parempi myyntikanava tuontielintarvikkeelle saattaakin olla ravitsemusliike tai esimerkiksi luomuun erikoistunut kauppaketju. Markkinan koon selvittämisen sijaan voisi kysyä, mikä myyntikanava on sopivin. Harvalla yrityksellä kuitenkaan on...…
Luken selvityksessä ilmeni, että vain harva pienistä, alle 50 henkilön elintarvikeyrityksistä on laatinut varautumissuunnitelmia häiriötilanteiden varalle.
Ulkomaille mielivä juomavalmistaja törmää pian korkeiden logistiikkakulujen ongelmaan. Aloittavalle yritykselle ne ovat este, joka on kuitenkin ylitettävissä.
Elintarvikeala kohtaa kestävyyssiirtymän vaatimukset vain ketjuyhteistyöllä. On ajankohtaista löytää radikaalistikin uudet toimintamallit, joilla kohdata sekä globaalit että kotimaiset kestävyyshaasteet.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.