Verkkokauppa Kiinassa tarjoaa myös suomalaista ruokaa 

Kiinan toiseksi suurimmalle verkkokauppa-alustalle JD.comiin on avattu uusi suomalaisten tuotteiden verkkokauppa, jossa on myös elintarvikebrändejä. Verkkokauppa on Kiinassa erittäin tärkeä kaupankäynnin muoto. JD on eräs Kiinan vanhimmista verkkokaupoista, ja sillä on yli 600 miljoonaa käyttäjää. 

Marko Tiesmäki Business Finlandin Team Finlandista kertoo, että Suomen paviljonki kansainvälisten tuotteiden osastolla on saanut hyvin vauhtia. Paviljongin crossborder-osasto avattiin elokuun puolivälissä. 

Crossborder-kauppa on kevyt tapa päästä Kiinan markkinoille. Sen kautta markkinoidessa esimerkiksi pakkauksen ei tarvitse olla Kiinan vaatimusten mukaisia, joten koemarkkinointia voi tehdä helposti. Business Finlandin paikallinen yhteistyökumppani auttaa käytännön asioissa ja myös sisään domestic-kauppaan, jossa vaatimukset ovat tiukemmat. Crossborder-kauppapaikan myyntimäärät ovat rajoitettuja, sillä kiinalaisen kuluttajan on mahdollista ostaa sieltä vain rajattu määrä tuotteita vuodessa. Domestic-kauppapaikka ei rajoita myyntiä millään tavalla. 

Mukana on seitsemän suomalaista brändiä, ja Tiesmäen mukaan yhtä monen kanssa ollaan neuvotteluvaiheessa. Suomalaisuus ja skandinaavisuus kiinnostaa nyt Kiinassa, jonka nuoret ja varakkaat kuluttajaryhmät ovat yhä enemmän kiinnostuneita tuotteiden terveellisyydestä ja ympäristöarvoista. 

– On hyvä ymmärtää, että Kiina ei ole yhtenäinen markkina-alue. Eri provinssien ja kuluttajaryhmien väliset erot ovat suuria. Kuluttajat ovat myös hyvin vaativia, joten markkinatutkimusta on tehtävä, Tiesmäki kuvailee. 

Näkyvyyttä on kovassa kilpailussa vaikea hankkia. Kiinassa markkinointi on usein myös hyvin omintakeista. Viime aikoina kiinalaisissa verkkokaupoissa ovat yleistyneet myyntivälineinä suorat videostriimaukset, joissa joku paikallinen some-julkkis esittelee ja myy tuotetta.