Tuotteen laatu on osa brändiä

Asianmukaiset pakkausmerkinnät ja laatutyön kulttuuri vaikuttavat kuluttajien mielikuvaan tuotteesta.

Lakisääteiset pakkausmerkinnät ovat osa elintarvikkeen tuotetietoja, mutta ne luovat myös mielikuvia tuotteesta ja vaikuttavat ostopäätökseen. 

– Ruuan ostaminen verkkokaupasta on yleistynyt koronan aikana paljon, ja tuotetietojen merkitys on kasvanut. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kuva on tärkeä osa tuotetietoja. Kuvaton tuote ei tule klikatuksi verkkokaupassa ostoskoriin, aloittaa tuotetietoasiantuntija ja yrittäjä Jenni Koivumaa Elap Oy:stä. 

Kuluttajalle halutaan antaa tuotteesta oikeat tiedot ja luoda asianmukainen mielikuva, ja myös markkinoinnilliset tuotekuvaukset ovat osa tuotetietoja.  

– Jotkut asiakkaat ulkoistavat meille koko tuotetietoprosessin. Emme ole vain tallennuspalvelu, joka vie tuotetiedot GS1 Finland Oy:n Synkka -tuotetietopalveluun, sillä tallennettavaa tuotetietoa on analysoitava koko ajan sitä Synkkaan vietäessä. Joskus selvitetään tarvittavia tietoja päämiehiltä ympäri maailmaa, jos asiakas niin haluaa.  

Tuotetietotyössä tarkistetaan esimerkiksi tuotteiden painoja, esimerkiksi mahtuvatko myyntierän sisältämät pakkaukset tosiasiassa pieneen laatikkoon? Tavarantoimittajalle tulisi kustannuksia siitä, jos kaupan pitää tehdä hyllypaikkasuunnittelu uudelleen virheellisten tietojen vuoksi. 

Tuotetietoja pitää ilmoittaa järjestelmiin yllättävän montaa tarkoitusta varten, muun muassa eri tuoteluokkiin. Tuoteluokat annetaan muun muassa tuotteen käyttäjän ikäryhmän, pakkaustyypin ja olomuodon perusteella. Lisäksi tuotteelle ilmoitetaan UNSPSC, CPV sekä CN-koodit esimerkiksi tilastointeja varten. 

Elintarviketurvallisuuden ja laadun kehittäjä 

Toiminnan alkuvuodet Elap Oy työllisti vain yrittäjä Vesa Koivumaan. Hänen taustansa on leipomopuolen laatutehtävissä. Nykyisin hän työskentelee pääasiassa elintarviketurvallisuus-, laatu- ja johtamisjärjestelmien parissa. Yrityksellä on kaikkiaan noin 50 asiakasta. Pisimmät asiakassuhteet ovat kantaneet läpi vuodet yrityksen perustamisesta lähtien.  

– Olin viimeisiä teknillisen oppilaitoksen oppilaita, ja työuran aikana on tullut tehtyä varsin monta pätevöitymistenttiä eri standardeihin liittyen. Autan monen kokoisia asiakkaita kehittämään laatutyötään. Usein laatupäälliköillä ei ole montaa kollegaa, keneltä voisi kysyä laatustandardien tulkintoihin ohjetta, Vesa Koivumaa taustoittaa.  

Useat elintarvikeyritykset käyttävät oman työnsä tueksi kansainvälisen standardisointijärjestön (ISO) standardeja 9001 (laadunhallinta), 14011 (ympäristöjärjestelmä) ja 45001 (työterveys ja -turvallisuus). 

Teollisuuden asiakkaat edellyttävät usein tuoteturvallisuuden takeeksi elintarviketurvallisuusstandardeja: FSSC22000 (Food Safety System Certification), saksalaista IFS-standardia (International Featured Standard) tai brittiläisten vähittäiskauppojen järjestön BRC-standardia (Brand Reputation Compliance Global Standards). Kala-alan toimijoille MSC (Marine Stewardship Council) ja ASC (Aquaculture Stewardship Council) ovat raaka-aineen jäljitettävyyden takia edellytettyjä standardeja.  

– Sertifikaatit vaativat sisäistä arviointia: ovatko ohjeistukset vaatimusten mukaisia ja tehdäänkö työt käytännössäkin ohjeiden mukaisesti. Teemme ulkoistettuna palveluna asiakkaille sisäisiä arviointeja, toteutamme johdon katselmuksia ja seuraamme päätösten toimeenpanoa sekä ohjeistamme laatuosastoa.  

Näkemyksemme mukaan laatu on sitä, että tehdään sovitulla tavalla ja kulttuuri sitä, että tehdään kuten on sovittu, vaikka kukaan ei ole katsomassa. Laadun ja elintarviketurvallisuuden kannalta työkulttuurin kehittäminen onkin tärkeää. 

Kasvava tiimi 

Laatutyön merkitys korostuu entisestään, kun toimitusketjut ovat kansainvälisiä ja pitkiä ja niiden tulee olla yhä läpinäkyvämpiä. Alun jälkeen Koivumaat työskentelivät pitkään kaksin. Viimeisten 1,5 vuoden aikana on palkattu ensimmäiset työntekijät. Mirja Kiurusalmi työskentelee tuotetietoasiantuntijana ja Anu Lindeberg laatuasiantuntijana.  

– Nämä työt eivät tekemällä lopu, vaan tyytyväiset asiakkaat puhuvat puolestamme. Koronan myötä työaikaa on vapautunut matkustamisesta tuottavampaan työhön. On tärkeää, että asiakas tavoittaa meidät nopeasti ja helposti ja saa asiansa hoidettua.  

Elap Oy on Elintarviketieteiden Seuran uusimpia kannattajajäseniä.  



Elap Oy pähkinänkuoressa 

  • Perustettu 2011 
  • Elintarviketurvallisuus-, laatu- ja johtamisjärjestelmien kehittäminen sertifiointitasolle, sisäiset ja ulkoiset auditoinnit 
  • Pakkausmerkintöjen teko ja tuotetietojen hallinta Synkassa.  
  • Liikevaihto noin 0,3 miljoonaa euroa.