Kehittyvä Elintarvike on monikanavainen media lukijoille ja mainostajille

Hannu Pyykkö on aloittanut numerosta 4/2020 alkaen Kehittyvä Elintarvike -lehden ilmoitusmyynnin päävastuutehtävässä. Hän on ollut mukana ammattilehtien ilmoitustuotteiden konseptoinnissa ja myynnin kehittämisessä vuodesta 1991 alkaen, jolloin hän perusti oman yrityksen, Media Bookersin. Yritys on hoitanut lehden mediamyyntiä vuoden 2018 alusta lähtien.

Kehittyvä Elintarvike -lehden aikaisempi ilmoitusmyyjä, yhteyspäällikkö Janne Murtomaa jatkaa Media Bookerin palveluksessa vastuualueenaan rakentamisen ja kiinteistöalan medioiden ilmoitusmarkkinointi.

Hannu Pyykkö sanoo katsovansa elintarvikealaa vatsansa kautta eli pohtimalla tarkkaan, mitä suuhansa laittaa.

− Elintarvikeala on voimakkaassa murroksessa, jossa ilmastonmuutos, pandemiat ja ihmisten kasvava mielenkiinto puhtaasti tuotettuun ja terveelliseen ruokaan toimivat muutosajureina. Muutokset ovat mahdollisuuksia myös markkinoinnissa. Kehittyvä Elintarvike on laajentunut monikanavaiseksi media-alustaksi, joten se pystyy palvelemaan alan toimijoita monipuolisemmin, nopeammin ja kustannustehokkaammin, Pyykkö kiteyttää.

Hän uskoo, että pitkä kokemuksensa muiden toimialojen ammattilehdistä hyödyttää myös Kehittyvä Elintarvike -media-alustan mainostuotteiden kehittämisessä ja asiakaskohtaisten ratkaisujen myymisessä.

− Tutkimustietojen ja käymieni keskustelujen pohjalta on muodostunut käsitys, että Kehittyvä Elintarvike on toimialan johtava ammatti- ja tiedejulkaisu. Markkinointi-investoinnit tämänkaltaisessa ympäristössä ovat perusteltuja, kun tiedetään, miten lukijat omaa lehteään arvottavat. Laadukas lukijasuhde auttaa myös mainostajia ja lisää mainosten huomioarvoja, Pyykkö arvioi.

Hänen mukaansa artikkelit ovat sopivan mittaisia ja monipuolisesti koko toimialan kattavia. Yksi kehittämiskohde voisi olla julkaisun tunnettuuden kasvattaminen markkinoijien keskuudessa.

Monikanavaisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia

Pyykköä viehättää ammattilehtien rooli lukijoidensa ammattitaidon ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Lukijat luottavat omaan ammattilehteensä.

− Oman lehden lukemiseen varataan aikaa, lehti kiertää yrityksissä, ja mainokset saavat huomioarvoa pitkään. Mainospaikkojen myyminen tällaiseen mediaympäristöön on konsultoivaa ja tarvekeskeistä, Pyykkö tarkentaa.

Hän näkee ilmoitusmyynnin näkymät juuri nyt haasteellisina, mutta yritysten on vaikea myydä ilman markkinointia.

− Elintarvikeala on osoittanut luovuutta, vienti kasvaa, ja covid-19-viruksesta huolimatta elintarviketeollisuuden tuotanto on kasvussa. Kehittyvä Elintarvike on panostanut monikanavaisuuteen. Se on mainostajille vielä hyödyntämätön voimavara ja mahdollisuus.

Lehden uudet verkkosivut otettiin käyttöön maaliskuun puolivälissä koronaviruspandemian rajoitusten alkaessa myllätä elämää ja työtä uutteen malliin. Uudistus osui pahaan saumaan, kun moni yritys jarrutti markkinointitoimenpiteitä. Hannu Pyykkö katsoo tulevaisuuteen kuitenkin valoisin mielin.

− Olemme saaneet muutamia onnistuneita kampanjoita käyntiin digialustalle, joten meillä on referenssejä. Uskon että syyskausi tuo markkinointipanostuksiin vauhtia.

Uudet digituotteet ovat monipuolisia ja -tasoisia. Yritykset voivat käyttää alustaa muun muassa täsmärekrytointiin, omien sisältöjen julkaisemiseen ja tapahtumamarkkinointiin. Perinteisiä bannereita on erikokoisia, ja niitä voidaan sijoittaa useisiin paikkoihin verkkosivuilla.

Kannattajajäsenyys tuo lähemmäs elintarvikealaa

Media Bookers liittyi Elintarviketieteiden Seuran kannattajajäseneksi kesäkuussa, koska se haluaa Kehittyvä Elintarvike -lehden kumppanina päästä kunnolla toimialan sisälle sekä tuntea paremmin alan yrityksiä ja heidän tapaansa tehdä bisnestä.

− Tuntemalla asiakkaamme paremmin osaamme tarjota heille heitä kiinnostavia ratkaisuja. On toinenkin seikka, joka meitä kiinnostaa kannattajajäsenyydessä. Olemme rekisteröineet parikin kehityskelpoista tuotemerkkiä, joille toivomme löytyvän hyvän kodin jostakin luovasta elintarvikealan yrityksestä. Vitabite voisi olla vaikkapa vilja- ja hedelmäpohjainen energiapatukka ja Pizzakka suomalaisen piirakan ja italialaisen pizzan liitos, pikaeväs.

Seuran toiminnassa Hannu Pyykköä kiinnostavat erityisesti retket, joilla on voi tutustua alan ammattilaisiin ja toimijoihin.