Klassikkobrändin vaalija

Saarioisten markkinointipäällikkö Noora Kaijanen huolehtii, että brändi sekä elää ajassa että kunnioittaa perinteitä.

Miten kiinnostuit elintarvikkeiden markkinoinnista?

Lukion jälkeen vietin välivuotta työskentelemällä silloin uudessa Malmin Citymarketissa. Hyllyjä täyttäessä minua alkoi kiinnostaa se, miten ihmiset tekevät valintansa. Ruokamaailma alkoi vetää puoleensa ja hakeuduin elintarviketieteen opintoihin Viikkiin, josta valmistuin vuoden 2008 lopussa pääaineenani elintarvike-ekonomia. Tein graduni nykyiselle työnantajalleni Saarioisille kuluttajien emootioista lihan turvallisuutta kohtaan.

Urapolkusi ei kuitenkaan johtanut suoraan nykyiseen työhön. Millaisissa tehtävissä olet toiminut?

Hakeuduin opintojen jälkeen Unileverille, koska talossa pääsi näkemään monipuolisesti, kuinka eri brändejä rakennetaan. Toimin siellä muun muassa Knorrin brändipäällikkönä. Halusin kuitenkin vaihtaa kansainvälisestä talosta suomalaiseen, jossa päätöksenteko on lähellä. Siirryin Olville, jossa tuoteryhmäpäällikkönä vastasin monista eri kategorioista ja niiden brändeistä. Saarioisilla aloitin huhtikuussa 2022.

Millainen työnkuva sinulla nyt on?

Vastaan Saarioisten valmiiden aterioiden markkinoinnista. Osallistun brändi- ja markkinointistrategian suunnitteluun ja toteutukseen osana Saarioisten strategiaa. Vastaan tuoteryhmän näkyvyydestä ja sen onnistuneesta toteutuksesta kanavariippumattomasti. Tällaista tekemistä ovat esimerkiksi paljon kuluttajien huomiota saanut kansainvälinen maksalaatikkopäivä tai Saarioisten joulumainonta. Minulla ei ole alaisia, mutta työhöni kuuluu tiivis yhteistyö niin talon sisällä kuin ulkoistenkin kumppanien kanssa, ja yhteistyössä kehitämme Saarioisten brändiä eteenpäin.

Saarioinen on yksi ikonisista suomalaisbrändeistä, ja sen pitää samaan aikaan elää ajassa ja kunnioittaa perinteitä. Yksi tapa kehittää klassikkobrändiä on toimia suunnannäyttäjänä. Esimerkkinä tästä Saarioisten ja kokki, ravintoloitsija Sikke Sumarin yhteistyönä 2021 syntynyt Italia lautasella -valmisateriasarja.

Mitä on työpöydälläsi juuri nyt?

Joulu! Saarioinen on tutkitusti Suomen jouluisin elintarvikebrändi. Uudistimme jouluilmeen viime vuonna ja se on näyttävä kokonaisuus, josta on hyvä jatkaa. Joulubiisimme, jonka teki artisti Ilta, on tosi koskettava ja pidetty. Jouluhumun kanssa samaan aikaan suunnitellaan ensi vuoden markkinointitoimenpiteitä.

Alkuvuosi starttaa suomalaisten lempikeittojen äärellä ja luvassa on monikanavainen kokonaisuus, joka toivottavasti herättää meissä kaikissa tunteita. Parasta työssäni on saada olla luomassa ihania brändikohtaamisia ihmisille ja saada pitää hyvää huolta Saarioisten brändistä.

Markkinointipäällikkö Noora Kaijanen

Mistä saat virtaa? Perheestä, hyvästä ruuasta ja mökkeilystä.

Minkä sovelluksen avaat aamulla ensimmäiseksi? Hesarin.

Minkä kirjan luit viimeksi? Kirsti Paakkasen elämäkerran Suurin niistä oli rakkaus.