KE 4/2013, s. 17 Puheenvuoro: Tavaramerkkivarkaat vaanivat Kiinassa

Sain hiljattain toimeksiannon erään suomalaisen, pienen yrityksen tavaramerkin rekisteröimiseksi Kiinassa. Kutsuttakoon yritystä vaikkapa nimellä Matti Meikäläinen Oy. En ollut aiemmin kuullut yrityksestä, eikä moni muukaan, mutta nyt se oli kansainvälistymisen alkuaskeleilla.

Toimeksianto oli hyvin tavallinen, eikä yllätyksiä ollut odotettavissa 99 prosentin todennäköisyydellä. Valitettavasti tapaus kuitenkin mahtui siihen epäonnekkaaseen prosenttiin: Yllätys oli suuri, kun ilmoitin asiakkaalle kiinalaisen yrityksen jo rekisteröineen Matti Meikäläinen -tavaramerkin hänen tuotekategorioissaan useita vuosia sitten.

Tapaus on tällä hetkellä vielä ratkaisematta, mutta se vaikuttaa suoraan tai välillisesti yhteistyösopimuksiin, tuotteiden Kiinaan maahantuontiin, markkinointiin ja myymiseen.

Tavaramerkin rekisteröinti suojaa ainoastaan siinä maassa tai alueella, missä rekisteröinti on suoritettu. Suomalainen rekisteröinti ei siis suojaa Kiinassa, eikä kiinalainen rekisteröinti Suomessa. Kansainvälisesti tunnetut tavaramerkit voivat saada automaattisesti suojaa, mutta tässäkin tapauksessa rekisteröinti helpottaa oikeuksien valvomista ja rikkomuksiin puuttumista.

Rekisteröinti tarpeen myös merkittävissä valtioissa

Maailmassa on pari sataa valtiota, joten maailmanlaajuisen suojan hankkiminen tavaramerkille on kallista, käytännössä mahdotonta ja myös tarpeetonta. Yritysten kannattaa rekisteröidä tavaramerkkinsä kotimaassa, nykyisillä markkinoilla, suunnitelluilla markkinoilla sekä muuten merkittävissä valtioissa.

Kiina kuuluu näistä ainakin viimeiseksi mainittuun kategoriaan: Maa on 1,4 miljardin ihmisen markkina, siellä valmistetaan suuri osa maailman hyödykkeistä, ja siellä tapahtuu paljon tuotekopiointia ja -väärennöksiä. Ehkäpä ”sinunkin tuotteesi” on jo Kiinan markkinoilla, mutta et vain tiedä sitä. Tavaramerkkikin saattaa olla asianmukaisesti rekisteröity, tosin jonkun kiinalaisen nimiin.

Tavaramerkin rekisteröinnin laiminlyönti voi johtaa Kiinassa moniin ongelmiin. Tuotteiden maahantuonti Kiinaan tai maastavienti voivat estyä, maine tahrautua Kiinassa ja kansainvälisesti ja lisensointisopimus vaikeutua. Suomalainen yritys voidaan haastaa oikeuteen tavaramerkkirikkomuksesta tämän käyttäessä Kiinassa samaa tavaramerkkiä kuin Suomessakin, tai suomalaisyritys voi joutua maksamaan kiinalaiselle käyttöoikeudesta omaan tavaramerkkiinsä.

Voihan toki olla, ettei mitään ongelmia ilmene eikä kukaan koske tavaramerkkiisi. Itse olen Kiinan vuosieni aikana oppinut olemaan luottamatta tuuriin. Tämäkin riski on hallittavissa pienellä vaivalla, mutta sotkujen siivoaminen jälkikäteen on vaikeampaa ja kalliimpaa.

Tavaramerkin pitää sopeutua paikallisiin olosuhteisiin

Yllä mainitut, tavaramerkkiä koskevat periaatteet pätevät Kiinan lisäksi moniin muihin maihin enemmän tai vähemmän. Hieman erikoisempi juttu on se, että Kiinassa tavaramerkkien pitää sopeutua paikallisiin olosuhteisiin. Alkuperäinen suomalainen tai kansainvälinen tavaramerkki pitää rekisteröidä, mutta kannattaa rekisteröidä myös Kiinan markkinoille lokalisoitu kiinankielinen tavaramerkki.

Kiinalaiset kirjoitusmerkit ovat kiinalaisille tuttu ja normaali tapa kirjoittaa, siinä missä suomalaiselle aakkoset aasta ööhön. Jossain vaiheessa joku kiinalainen tekee tuotteellesi epävirallisen kiinankielisen käännöksen, jota aletaan käyttää yleisesti, koska se on kiinalaisesta näkökulmasta kätevämpi. Huonolla tuurilla joku vieläpä rekisteröi sen nimen tuotemerkikseen.

Lasse Liukkonen
toimitusjohtaja
China Operations Support