KE 6/2010, s. 22: Lupa toimia eri tavalla

Ulkopuolisen silmin suomalaiset pankit tekevät hyvin samoja asioita, hyvin samalla tavalla. Väitän, että kyseiset yritykset ja tarjoamat ovat niin samanlaisia, että asiakkaalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin valita halvin.

Entä ruokakaupat, apteekit, kiinteistövälitysfirmat, kukkakaupat, kebab-kioskit, autohuoltamot, bensa-asemat, kuntosalit, taksit, lääkäriasemat ja sairaalat, rautakaupat, sähköasentajat, parturit, urheiluvälineliikkeet, korkeakoulut, kunnat jne. Mene sattumanvaraisesti johonkin toimipisteistä, poista logot ja väitän, että et tiedä, minkä organisaation vaikutuspiirissä olet.

Otetaan Asko, Isku, Masku, Pasku ja mitä niitä onkaan. Kaikki ovat toimialansa sisällä hyvin samanlaisia. Mene IKEAan ja huomaat heti, että se toimii eri tavalla. Jokaiselta toimialalta löytyy aina yksi tai kaksi yritystä, jotka toimivat aidosti eri lailla. Nämä yritykset ovat tehneet strategisen innovaation, koko yrityksen toimintatapaan vaikuttavan innovaation.

Väitän, että meidän suomalaisten pitäisi keskittyä enemmän tekemään nimenomaan strategisia innovaatioita. Elintarvikeliiketoiminta ei ole poikkeus. Näin kaukainen (poikkeuksena Venäjä) kallis ja pieni maa ei pärjää globaalissa kilpailussa kutistamalla ja tekemällä kustannussäästöjä. Meidän on innovoitava enemmän ensimmäistä riviä: Haettava keinoja, miten luomme uutta arvoa asiakkaille ja uutta liikevaihtoa, miten kehitämme kokonaan uusia tarjoamia, haluamia ja tapoja toimia: liiketoimia.

Liiketoiminta on toimintaa, ei aikomaan ryhtymistä

Liiketoiminta on ennen kaikkea liikettä ja toimintaa. Jos haluamme liiketoimintainnovaation, meidän on muokattava toimintaa, toimittava eri lailla. Yrityksellä saattaa olla strategia, jos se tekee eri asioita kuin muut tai samoja asioita eri lailla kuin muut siten, että asiakkaat oppivat arvostamaan sitä. Kuinka eri lailla sinun yrityksessäsi voi kokeilla toimia?

Ilman kokeiluja ei voi syntyä toimintatapainnovaatioita. Uimista ei opi lukemalla kirjoja eikä strategisia innovaatioita synny tekemällä powerpointteja, kokoustelemalla johtoryhmissä tai suunnittelemalla ryhtymään aikomista.

Väitän, että kun haluamme strategisia innovaatioita, meidän on tehtävä ainakin kaksi asiaa hyvin. Ensinnäkin meidän on nostettava liiketoimimiseen liittyvien ideoiden laatua toimialan konventioita haastavalle tasolle. Konventio on asia, jonka kaikki tekevät samalla lailla. Näin saattaa syntyä hyvä alkuidea, jossa on oikeasti strategista potentiaalia. Toimiala on henkinen rakennelma, ja tätä pään sisällä olevaa rakennelmaa meidän pitäisi saada järjestymään toiseen asentoon.

Mitä kehittyneempiä organisaatio ja toimiala ovat, sitä enemmän on muurattuja peruskiviä, joita on tarvittu seuraavien kerrosten rakentamiseen ja seuraavien hyppyjen tekemiseen. Viimeistään sitten, kun strategia näyttää toimivan, se on meidän yrityksemme totuus – strategia muuttuu substantiiviksi, se ei enää ole verbi, teon sana. Rakentaminen on muuttunut rakennukseksi, laatikko on valmis, optimointi sisätiloissa alkaa. Laitellaan tauluja seiniin, vaikka koko rakennus pitäisi saada toiselle puolelle mäkeä.

Väitän, että vasta sitten, kun sallitaan todellinen kiinnostus yritystä ja sen strategiaa ja fundamentteja kohtaan, yritykset voivat alkaa kukoistaa. Mielestäni yritysten pitäisi väittää rohkeammin, jotta aito strategia voi syntyä.

Kokeile halvalla, nopeasti ja virheistä oppien

Meidän pitäisi pystyä laskemaan kokeilukynnystä systemaattisesti alusta alkaen. Kokeilemisessa olennaista on kokeilla mahdollisimman halvalla, nopeasti ja tavoitehakuisesti virheistä oppien.

Keskeinen haaste on oppia kokeilemaan strategisesti merkitseviä asioita niin pienesti, että yritys tai kenenkään ura ei ole vaakalaudalla. Olennaista on ymmärtää, että lopullinen speksi vasta syntyy näissä kokeiluissa. Kokeilut synnyttävät lopullisen speksin, ei toisin päin. Yleensä ajatellaan, että speksin täytyy olla hyvin tarkkaan mietitty, ennen kuin kokeiluja ja prototyyppejä kannattaa alkaa tehdä.

Mitä uniikimpaa asiaa ollaan tavoittelemassa, sen enemmän täytyy kestää epävarmuutta ja olla valmis tekemään virheitä ja oppia niistä. Kokeilut onnistuvat aina. Joko syntyy se, mitä pitikin tai ymmärrys, miten asia ei ainakaan onnistu.
Kokeilut ovat ratkaisevan tärkeä askel kohti eri lailla toimimista. Eri lailla toimimisen isoin kilpailuetua tuottava ulottuvuus on se, että eri lailla toimiville alkaa tulla vastaan kysymyksiä ja haasteita, joihin muu toimiala ei ole vastaamassa ollenkaan. Eli hyvän alkuidean lisäksi tarvitaan paljon innovatiivisia toteutuksen ideoita.

Väitän, että tuhansille yrityksille maailmassa on tullut mieleen, että myydäänpä toimivia huonekaluja halvalla. Kukaan ei ole toteuttanut tätä alkuideaa niin hyvin kuin IKEA. Paras tapa saada hyviä toteutuksen ideoita on alkaa kokeilla toteutuksia!

Anssi Tuulenmäki
yli-innovaatioaktivisti
Aalto-yliopisto, MIND innovaatioalusta
anssi.tuulenmaki(at)tkk.fi