KE 6/2016, Valmistus- ja lisäaineet, Artesaanijäätelöä Rovaniemeltä

Arctic Ice Cream Factoryn tarina alkoi vuonna 2015, kun Anna-Riikka Lavia ryhtyi tekemään pohjoista jäätelöä. Mutta miten kansatieteilijästä tuli elintarvikealan yrittäjä?
‒ Olen jo lapsena juurtunut Rovaniemelle ja tein nuorena sesonkitöitä Lapissa. Siitä lähdin Turkuun opiskelemaan kulttuurintutkimusta. Sen jälkeen toimin pitkään projektinvetäjänä pohjoisissa hankkeissa.
Viimeisin Lavian vetämä hanke koski poronlihaa.
‒ Huomasin, että Lapin ammattiopistossa on tarjolla elintarviketuottajan koulutusta. Hakeuduin sinne, ja mietin tuotekehitystä kouluajan, pari vuotta.
Anna-Riikka Lavia lähti konkreettisesti liiketoiminnallistamaan paikallista: hän ryhtyi valmistamaan jäätelöä pohjoisista raaka-aineista.
‒ Jäätelö on tuotteena hauska, kylmä ja arktinen. Ajattelin heti, että tässä voi myös hyödyntää tarinoita ja pohjoista tuntemusta.

Raaka-aineet tärkeitä
Jäätelön tekoon käytetään lähialueen marjoja, niin kauan kuin niitä riittää. Maito tulee tällä hetkellä Valiolta, mutta keskusteluja paikallisten maitotuottajien kanssa on käyty.
Jatkossa marjatoimitusyhteistyö lappilaisen yrittäjän kanssa tiivistyy niin, että hilla, karpalo, mustikka ja puolukka tulevat samalta yhteistyökumppanilta Kinisjärveltä. Myös mansikkaa on saatu paikalliselta viljelijältä.
‒ Sinänsä kotimaisessa marjassa laatu on aina hyvä. Makueroja saattaa olla kasvupaikasta riippuen.
Hyvä maku on laadun lisäksi raaka-aineiden valinnassa ratkaiseva tekijä. Esimerkiksi kermatoffee keitetään itse ja lakritsi, suklaa ja hedelmät valitaan huolella.
Itse tuotantotila toimii samassa yhteydessä kuin toinen yritys: suklaa- ja kakkupaja Choco Deli -konditoria.
‒ Vielä tällä hetkellä jäätelötehdas on mikroyritys. Teen itse tuotteet, ja mukana on läheisen oppilaitoksen harjoittelijoita. Sesonkiavuksi palkataan jäätelönmyyjiä.

Joustavaa arkityötä
Tärkeimmät laitteet ovat pastörointilaite ja jäätelökone. Arkityötään Lavia kuvailee vaihtelevaksi.
‒ Tänään heräsin viideltä ja soitin rahtiautoon, jotta sain tiedon, milloin lastataan. Yleensä vien tuotteet itse, tänään se ei kuitenkaan onnistunut. Tein kotona tietokoneella aamun töitä, kello yhdeksältä lähdin tekemään jäätelöä.
Lavia oli edellisenä iltana, eli sunnuntaina, käynyt valmistelemassa massat, jotka hän viimeistelee tuotteiksi maanantaina.
‒ Ehkä voisi sanoa, että tämä on ameebamaista. Kun töitä on, niin mielellään niitä teen: en katso päivää tai sen pituutta. Toisaalta osaan myös ottaa kotiajan. Se on todella tärkeää.
Yrittäjä on ehtinyt pitää kaksikin pientä lomaa syksyllä, kun kesällä ei ehtinyt.
‒ Tärkeimmät yrittäjän ominaisuudet ovat mielestäni ahkeruus, mielikuvitus ja joustavuus, Lavia tiivistää.

Hyvää palautetta
Jäätelötuotteiden vahvuuksina Lavia pitää herkullista makua ja aitoa pohjoisuutta. Hän kuvaa, että brändi ei pelkästään maalaile tonttusatuja Rovaniemeltä, vaan esimerkiksi visuaalisessa ilmeessä ollaan hyvin realistisia.
‒ Puolen litran paketin päällä on hakkuuaukea vaaran laella. Pakkaus kuvaa oikeaa peräpohjalaista maisemaa.
Jäätelöyrityksen tuotteet lanseerattiin ensi kerran Rovaniemellä Arctic Design Week -tapahtuman yhteydessä. Nyt jakelukanavina on pohjoisen K-kauppoja, ravintoloita ja kahviloita.
‒ Tuotteet puhuttelevat lähiruuasta ja Lapista kiinnostuneita henkilöitä. Meillä on paljon erähenkisiä pohjoisen miehiä, jotka ovat löytäneet tuotteen. Toisaalta tarinallisuus houkuttaa lapsiperheitä ja matkailijoita.
Lavia haluaa laajentaa tuotantoa, mutta tällä hetkellä se ei vielä onnistu.
‒ Erilaisia tuotannon laajentamisen vaihtoehtoja pohdiskellaan. Käytännön malli on vielä auki, mutta kun se selviää, tuotteita voi levittää vaikkapa rajattomasti.
Anna-Riikka Lavia uskoo, että aikanaan toiminnan kasvattaminen onnistuu, koska brändi on saanut hyvin tunnettuutta ja tuotteet hyvää palautetta.
‒ Olisi varmasti luontevaa jatkaa tuotteiden levittämistä vähittäismyynnissä nykyisen yhteistyöketjun kanssa. Irtojäätelöpuolella on vielä tehtävä töitä tunnettuuden lisäämisessä.

Verkostot toimivat
Tällä hetkellä Lavia ei ole juuri panostanut markkinointiin, mutta hän ylläpitää some-sivustoja ja nettisivuja.
Moni asia on edistynyt, kun sana on levinnyt paikallisesti. Esimerkiksi ravintolat ovat ottaneet itse yhteyttä jäätelötehtaaseen.
‒ Yrittäjyydessä on ollut todella tärkeää, että on vahvat paikalliset yhteistyö- ja turvaverkot. Ei ole tarvinnut toimia yksin, vaikka yksinyrittäjä onkin. Kaikki voittavat, kun on sama ajattelumaailma ja synergia muiden toimijoiden kanssa.
Haastavinta yrittäjyydessä on epävarmuuden sieto.
‒ On ollut jännittävää nähdä, miten oma idea konkretisoituu ja tuote otetaan vastaan.

Eeva Vänskä