KE 5/2016, Vienti & Tuonti, Miska Kuuselan vientimotto: Etsi, kokeile ja löydä!

Helsingin Myllyn toimitusjohtaja Miska Kuusela kannustaa suomalaisia ruokayrityksiä tarttumaan vientimahdollisuuksiin.

Hänellä on napakka motto vientiä vauhdittamassa: etsi, kokeile ja löydä.
‒ Niin se on ainakin meillä mennyt. Kaikki ei onnistu, mutta kokeilla täytyy, jos aikoo tehdä kauppaa. Jos haluaa kasvaa, on pakko lähteä vientiin, Miska Kuusela tiivistää.
Aloittelevia vientiyrityksiä hän neuvoo lähtemään ensin omien tuotteidensa kanssa messuille selvittämään, keitä ne kiinnostavat.
Food from Finland -ohjelmassa messukynnys on matala ja hinta suhteellisen edullinen. Toinen keino on ohjelman ostajatapaamiset ja kolmas globaali markkinatietokanta eri maiden kuluttajista, jakelukanavista ja trendeistä. Se on Food from Finland -ohjelmassa mukana olevien yritysten käytettävissä, Kuusela listaa.
Tällä hetkellä Helsingin Myllyn liikevaihdosta noin kolmannes tulee viennistä, ja kasvua haetaan lisää.
‒ Tavoitteellista vientitoimintaa on tehty vuosikymmen. Se on ollut yrityksen kasvun lähde. Nykyisin viedään pääasiassa kauratuotteita, mutta kaikenlaista muutakin on kokeiltu, Kuusela kertoo.

Seuraava vientiveturi gluteenittomuus
Helsingin Myllyllä on laaja kauratuotevalikoima jalostavan teollisuuden raaka-aineista kuluttajatuotteisiin. Yritys vie kauratuotteita 30 maahan: muun muassa eteläiseen Eurooppaan sekä Japaniin, Etelä-Koreaan, Australiaan ja Taiwaniin. Kasvua on nyt etenkin Aasiassa.
‒ Luomukaura on viennissä sopivan niche, ja seuraava vientiveturimme on gluteeniton kaura. Gluteenittoman ruuan markkina on kasvanut globaalisti jo yli kymmenen vuotta, Kuusela tähdentää.
Hänen mukaansa monessa maassa sen suosiota ei selitä pelkkä keliakia. Diagnosoituja keliaakikkoja on vain muutama prosentti väestöstä, mutta gluteenittomia tuotteita ostavien osuus saattaa olla 6‒8 prosenttia. Toisaalta on piilokeliaakikkoja ja herkkävatsaisia, jotka saavat gluteenista oireita.
‒ Gluteenittomuus on Aasiassa vielä varsin tuntematonta, mutta Euroopassa ja Amerikassa jo valtavirtaa. Uskon, että diagnosoitujen keliaakikkojen määräkin tulee kasvamaan, Kuusela sanoo.
Kaurabuumi näkyy selkeästi myös viennissä, koska monessa maassa tunnetaan kauran hyvät ominaisuudet, ja sillä on hyvä imago.
‒ Suomen etu kauraviennissä on se, että kaura on harvinainen viljelykasvi maailmalla. Sitä viljellään merkittävässä määrin vain muutamassa maassa, joista Suomi on yksi suurimmista. Suomalaista kauraa pidetään maailmalla yleisesti erityisen laadukkaana, Kuusela muistuttaa.
Tällä hetkellä Helsingin Mylly tähtää viennin kasvattamiseen nimenomaan gluteenittomalla kauralla.
‒ Se on nyt kuuma juttu. Meidän kauratuotteidemme kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo kuutisen vuotta. Ensin oli pulaa sopivasta raaka-aineesta, sen jälkeen tuotantokapasiteetista. Sitten tuli pulaa luomukaurasta. Luomukauratuotteiden vientikattoa ei näy edes horisontissa, Kuusela kuvaa tilannetta. Helsingin Myllyllä on omat, suomalaiset sopimusviljelijät, joilta yritys ostaa luomukauran. Tavanomaista kauraa kyllä riittää.
‒ Tavanomaisen kauran osalta meidän tarpeemme on noin pari prosenttia Suomen kauratuotannosta, luomakauran osalta reilusti yli puolet, Kuusela täsmentää.

Vientiohjelma helpottaa yritysten työtä
Helsingin Mylly on ollut mukana Food from Finland -vientiohjelmassa alusta alkaen. Miska Kuuselan mukaan tekemisen malli on ollut siinä aivan erilainen kuin aikaisemmissa vientiohjelmissa. Nyt tiedetään vuosiohjelma hyvissä ajoin etukäteen. Esimerkiksi vuoden 2017 ohjelma julkistettiin syyskuun alkupuolella 2016. Ohjelmassa riittää myös volyymia, ja toiminnat ovat hyvin suunnattuja.
Helsingin Mylly on mukana ohjelmassa kauraklusterin muiden yritysten kanssa. Viimeisin klusterin ostajatapaamismatka suuntautui Etelä-Afrikkaan syyskuussa, jolloin tavattiin sikäläisiä teollisuus-, horeca- ja vähittäiskauppaostajia työviikon ajan.
‒ Viemme nytkin kauratuotteita muutamalle asiakkaalle Etelä-Afrikkaan. Se on iso kauramaa, joka joutuu ostamaan kauran pääsääntöisesti ulkomailta, Kuusela sanoo.
Hänen mukaansa messut ovat edelleen tärkeä foorumi vientimarkkinoilla. Kauraklusterin yritykset ovatkin käyttäneet hyväkseen Food from Finland -ohjelman messumatkoja. Syksyllä 2014 startannut vientiohjelma tukee hyvin yritysten vientiponnistuksia.
‒ Ohjelman aikana meidän potentiaalinen markkinoiden kontaktipinta on kaksinkertaistunut, mikä realisoituu seuraavan parin vuoden aikana, Kuusela kertoo.
Suomalaisten vientiyritysten yhteistyö toimii Food from Finland -ohjelmassa hyvin, vaikka jokainen hakee uusia ostajia samoilta markkinoilta.
‒ Se ei estä yhteistyötä kauraklusterissa. Jatkossa on mietitty elintarvikkeiden vientikonseptin laajentamista yhdistämällä Food from Finland – ja Visit Finland -ohjelmien työtä. Food from Finlandin toimintaa tarvitaan. Nyt ohjelmalla on tähtäin vuoden 2017 loppuun asti. Sen jälkeen voi miettiä, onko sama toimintamalli hyvä, Kuusela tiivistää.

Pirjo Huhtakangas
***********************************
Suomen suurin luomuviljan jalostaja

Helsingin Mylly Oy on suomalainen, yli 80-vuotias perheyhtiö, joka kehittää, valmistaa ja myy erilaisia viljatuotteita kuluttajille sekä horeca-, leipomo- ja teollisuusasiakkaille.
Yritys on Suomen suurin luomuviljan jalostaja ja merkittävä luomukauratuotteiden viejä. Liikevaihdosta noin kolmasosa tulee viennistä. Vientimarkkinoilla yritys toimii Helsinki Mills -nimellä. Helsingin Myllyn tuotteita – hiutaleita, puuroja, jauhoja, leivonta-aineksia, leseitä ja muroja – viedään ympäri maailmaa noin 30 maahan.
Järvenpään jauhomyllyssä jauhetaan jauhot vehnästä ja rukiista ja valmistetaan erilaiset jauhoseokset ja leivonta-ainekset. Vaasassa sijaitsee kauramylly, jossa valmistetaan kauratuotteet, kaikki hiutaleet sekä gluteenittomat puhdaskauratuotteet. Yrityksen mysli- ja murotehdas sijaitsee Närpiössä.
***********************
Tuotantotalouden diplomi-insinööri

Miska Kuusela on suorittanut tuotantotalouden diplomi-insinööritutkinnon Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa vuonna 1996 ja vuonna 1994 vastaavan tutkinnon (MSc) USA:ssa.
Suomessa hän on tehnyt töitä konsulttiyhtiö Accenturella kymmenisen vuotta eri tehtävissä ja sen jälkeen viisi vuotta ksylitolipurukumeja valmistavan Fennobonin johdossa. Kun Fazer osti yrityksen, Kuusela oli muutaman vuoden Fazer Makeisten johtoryhmässä.
Sen jälkeen hän on työskennellyt seitsemän vuotta Helsingin Myllyn toimitusjohtajana.

Muut teemajutut samasta lehdestä Nro 5 / 2016: