KE 5/2016, Vienti & Tuonti, Food from Finland -ohjelma avaa uusia markkinoita

Vuonna 2017 Food from Finland -ohjelma osallistuu useille ammattimessuille kohdemarkkinoilla kuten Foodex Tokiossa, Anuga Kölnissä, SIAL Shanghaissa ja Biofach Nürnbergissä. Ohjelma toteuttaa jatkossa myös yhteispohjoismaisia messuosastoja, esimerkiksi _HOFEX_-messut Hongkongissa.
Business to business -kohtaamisten lisäksi painopiste suuntautuu vahvemmin kuluttajarajapintaan. Tästä esimerkkejä ovat Saksan Grüne Woche -messut, alkukeväästä toteutettava myymäläkampanja saksalaissa supermarket-ketjussa ja Terra Madre Salone del Gusto -tapahtuma Torinossa. Visit Finlandin kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta myös matkailu on vahvasti esillä sekä Grüne Wochessa että Terra Madressa.
Vuonna 2017 ohjelmassa tehdään vielä enemmän toimenpiteitä klusterikohtaisesti. Seuraavaksi perustetaan alkoholituotteiden vientiklusteri.
Koulutustoiminta on edelleen tärkeää ja käsittää messuvalmennusten lisäksi sekä markkinakohtaista täsmäkoulutusta (Aasia, USA) että teemakohtaista koulutusta, kuten elintarvikkeiden verkkokauppa, kansainvälinen brändäys ja pakkaussuunnittelu sekä tavaramerkkien suojaus ulkomailla.
Uusia markkina-avauksia ovat USA, Arabiemiraatit, Saudi-Arabia ja Etelä-Afrikka. Näille markkinoille Food from Finland pyrkii valikoiduin tuoteryhmin. Kauratuotteiden, terveysvaikutteisten ja innovatiivisten uusien tuotteiden suuri merkitys korostuu, muun muassa Arabiemiraattien ja Saudi-Arabian osalta alkoholittomat juomat.

Yli sata yritystä mukana
Food from Finland -ohjelmassa on mukana yli 100 suomalaista elintarvikealan yritystä, ja virallisia jäseniä on yli 90. Vuoden 2016 ohjelmassa on 12 Food from Finland -maaosastoa kansainvälisillä messuilla yhtenäisen Suomi-ilmeen alla, 17 ostajatapaamista kohdemarkkinoilla ja Suomessa, neljä mediavierailua Suomeen sekä useita verkostotapaamisia, koulutuksia jne.
Tänä vuonna ohjelma on keskittynyt paljon vientiklustereiden toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Klustereista sekä kaura- että marjaklusteri toimivat jo hyvin aktiivisesti. Klustereiden kautta vientiohjelma järjestää räätälöityjä ostajatapaamisia, markkinointia, brändäystä, markkinatutkimusta ja markkinamahdollisuuksien kartoittamista.
Kauraklusterin viimeisin yhteinen aktiviteetti suuntautui syyskuussa Etelä-Afrikkaan, joka on globaalisti erittäin suuri ja tärkeä kauramarkkina. Matkan tulokset ovat hyvin lupaavia. Marjaklusteri on mukana SIAL-messuilla Pariisissa lokakuussa. Marjaklusterin tärkein kohdemarkkina on Aasia: Etelä-Korea, Japani ja Kiina.
‒ Food from Finland -ohjelmalla on ollut ilo tehdä menestystarinoita yhdessä aktiivisten jäsenyritystemme kanssa jatkuvasti eri kohdemaissa. Jo useat kymmenet yritykset ovat avanneet ohjelman kautta uusia markkinoita ja solmineet uusia myyntisopimuksia eri maissa. Ohjelma pyrkii konkreettisiin markkina-avauksiin ja uusien asiakkuuksien synnyttämiseen. Toimintamme ohjelman kohdemaissa on jatkuvaa ja systemaattista, summaa vientiohjelman vetäjä, toimialajohtaja Esa Wrang Finprosta.

Lisätietoja:
www.foodfromfinland.fi

Muut teemajutut samasta lehdestä Nro 5 / 2016: