KE 3/2018, teema, Onko robotista kokiksi, entä tarjoilijaksi?

Teksti: Marketta Niemelä, erikoistutkija, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Robotiikan ja tekoälyn sovellukset ovat alkaneet ulottua teollisuusympäristöjen ja tehtaiden ulkopuolelle. Ne ovat tulossa lähelle kuluttajaa palvelurobotiikan muodossa. Uudenlaisia arkipäivän robotti- ja automaatioratkaisuja on tulossa myös ketterään, kuluttajaa lähellä tapahtuvaan ruuanvalmistukseen ja tarjoiluun. ”Ruokaroboteissa” on useita kokeilu- ja kehitystrendejä.
Robottikäsivarsia kokeillaan ja otetaan käyttöön osana ruuanvalmistusta – nyt vielä yksinkertaisina ja hyvin rajatusti. Toteutettuja ratkaisuja ovat esimerkiksi drinkkirobotti, hampurilaispihvin kääntörobotti ja robotti, joka laittaa pizzan uuniin. Tähtikonsepti näyttää olevan Moley Roboticsilla, jonka robottikeittiössä kaksi robottikättä matkii huippukokin kädenliikkeitä ja valmistaa ruokaa täsmälleen mallin mukaan. Reseptit ladataan online-kirjastosta. Robottikokkia on lupailtu markkinoille jo tänä vuonna.
Robottikäsien hyödyntämisen keskeinen haaste on monenlaisten raaka-aineiden käsittely. Napolin yliopistossa kehitetään robotin kykyä käsitellä tarttuvaa, muotoutuvaa materiaalia kuten pizzataikinaa. Pizzanpaistorobottia odotellaan esiteltäväksi vuonna 2019.
Uudet myyntiautomaatit eivät vain myy, vaan myös valmistavat annoksen. Robottikäsiä integroidaan automaatteihin osaksi toimintaa ja käyttäjäkokemusta. Jäätelökioskin robottikäsi kuljettaa jäätelökuppia raaka-ainelokeroiden alla ja kokoaa erilaisia annoksia kuluttajan toiveiden mukaan. Kaupan päälle robotti tanssii ja kumartaa asiakkaalle.
Sally-salaattirobotti kokoaa 21 erilaisesta raaka-aineesta satoja salaatteja, esimerkiksi seitsemän raaka-aineen salaatin alle minuutissa. Let’s Pizza -pizza-automaatti on minitehdas, joka tekee taikinan, levittää täytteet ja paistaa pizzan. Kuluttaja saa valitsemansa pizzan alle kolmessa minuutissa tilauksesta.

Ihmiset ja robotit rinnakkain ravintolakeittiössä
Kokonaisia ravintolakonsepteja perustetaan robottien ja automaation varaan. Kalifornialainen Zume Pizza on puoleksi automatisoinut ravintolakeittiönsä, jossa ihmiset ja robotit työskentelevät rinnakkain. Robotti lorauttaa ja levittää tomaattikastikkeen pizzapohjalle ja laittaa pizzan uuniin. Ihminen ripottelee välissä täytteet. Tavoitteena on automatisoida myös taikinapohjan valmistus. Konseptiin kuuluu älykäs kotikuljetus, jossa uuneilla varustettu kuljetusauto osaa lämmittää tai paistaa pizzan valmiiksi juuri oikeaan aikaan kuluttajan ovelle tultaessa.
Pienemmässä mittakaavassa robotit valmistavat nuudeleita tai kaatavat keiton kuppiin. Japanilaisessa huvipuistossa on robottiravintola, jossa ihmistä muistuttavat robotit paistavat pannukakkuja ja valmistavat drinkkejä tai donitseja.
Moni keittiötöihin osallistuva robottitoteutus on tällä hetkellä vielä enemmän showta ja kokeilua kuin vakavaa liiketoimintaa. Tavoitteet ovat silti korkealla: esimerkiksi Momentum Machines kehittää täysautomaattista hampurilaiskonetta, jonka on ilmoitettu valmistavan 400 räätälöityä hampurilaista tunnissa. Ensimmäinen ravintola on rakenteilla.
Eräänlaisen automatisoidun ravintolan voi toteuttaa myös pelkällä älyteknologialla. Eatsa-ravintolassa asiakas tilaa annoksen mobiililaitteella ja saa sen hetken kuluttua älyruudulla varustettuun lokeroon. Ruuanvalmistusprosessia ei näytetä asiakkaalle, joka hoitaa tilauksen ja tarjoilun itse. Tämäntyyppisiin ratkaisuihin sisältyy usein älysovellus, jolla tilaus tehdään, ja maksaminen hoituu joko sovelluksella tai luottokortilla (tai käteisellä) itsepalveluna paikan päällä.

Sosiaaliset robotit asiakaspalvelutehtävissä
Sosiaalisten robottien mahdollisuuksia tunnustellaan asiakaspalvelussa. Kiinassa ravintoloissa on ehditty testata monenlaisia tarjoilijarobotteja, jotka kuljettavat annoksia keittiöstä pöytään. Niiden toiminta ei vakuuta, sillä ne kulkevat vain määrättyjä reittejä eivätkä juuri reagoi asiakkaan pyyntöihin.
Kehittyneempi Pepper-robotti on suunniteltu erityisesti houkuttelemaan ihmisiä vuorovaikutukseen sen kanssa. Pepper tunnistaa ihmiskasvot, osaa keskustella rajatusti ja liikkua melko vapaasti. Pepperiin kehitetään myös tunteiden tunnistamista. Nämä ominaisuudet yhdistettynä keskustelevan tekoälyn kehittymiseen mahdollistavat tulevaisuudessa luonnollisen vuorovaikutuksen robotin kanssa.
Tällä hetkellä sosiaalisen robotiikan suurin arvo tuntuu olevan lähinnä viihdyttävyys, mutta tekoälyä, asiakasprofilointia, tunteiden tunnistamista ja luonnollista ilmaisua hyödyntävä robotti voi piankin kehittyä taitavammaksi asiakaspalvelijaksi kuin ihminen.

Kuljetusrobottien kulkusäde vielä lyhyehkö
Jotta ruoka saadaan asiakkaalle asti, voidaan kuljetuskin automatisoida. Sisätilojen kuljetusrobotit osaavat itsenäisesti navigoida paikasta toiseen, kunhan niille annetaan tiedoksi tilan kartta. Robotit osaavat käyttää sähköovia ja hissejä sekä väistää ihmisiä ja esteitä.
Ulkona esimerkiksi Starship-robotti kuljettaa kotiin tilattuja ruoka-annoksia muutaman kilometrin säteellä. Robotti hyödyntää paikannusteknologiaa, mutta sitä valvoo myös työntekijä, joka ottaa kontrollin robotille liian haastavissa tilanteissa.
Pienten kuljetusrobottien kulkusäde ei ole pitkä, mutta Daimler kehittää konseptia, jossa kuljetuksia viedään keskitetysti tietylle alueelle pakettiautolla. Tilattujen tavaroiden lisäksi autossa on joukko maakuljetusrobotteja tai lentäviä robotteja, droneja, jotka hoitavat pakettien kuljettamisen yksittäisten asiakkaiden oville.

Ruokarobotit tulevat ensin laitoksiin?
Robotiikalla on keittiössä ja ravintolassa monenlaista käyttöä, mutta kaikki kokeilut ja konseptit tuskin leviävät lähiravintolaan ihan heti. Ruuanvalmistuksessa robottien haaste on monenmuotoisten raaka-aineiden ja työvälineiden käsittely sekä ruokahygienia. Robotit voivat lisätä ruuan turvallisuutta, kun ihmisen kosketus ruokaan vähenee, mutta ruoka itsessään ja hygienia asettavat roboteille erityisiä materiaalivaatimuksia.
Asiakaspalvelurobottien käytössä kuluttajien mielipiteellä on iso painoarvo: millaisiin palvelutehtäviin robotit sopivat? Luovuutta, sorminäppäryyttä ja kokonaisuuden hallintaa roboteilta on vielä turha odottaa, mutta asiakashoukuttimena ja yksinkertaisten rutiinitehtävien suorittajana ne toimivat jo nyt. Todennäköisimmin ruokarobotin kohtaa lähivuosina laitosmaisissa sisätiloissa kuten sairaaloissa, joissa robotit automatisoivat ruokakuljetuksia muiden kuljetusten ohella.