KE 3/2018, teema, Joukkoistamalla ratkotaan osatehtäviä

Teksti: Pirjo Huhtakangas

Joukkoistamista voi hyödyntää liiketoiminnassa parhaiten, kun tavoitteena on tuoda siihen uusia näkökulmia, eikä yritys pysty tuottamaan niitä itse.
− On tärkeä pohtia, millaisia ongelmia tai ratkaisuja halutaan ratkoa joukkoistamisella. Tehtävän pitää olla selkeä, ja se pitää pilkkoa osiin. Jokainen osallistuja tekee siitä pienen palan, kertoo tutkijatohtori Titiana Ertiö Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitokselta.
Hän määrittelee joukkoistamisen tehtäväksi, jota ratkoo useampi ihminen. Joukkoistamistehtävät ovat kaikille avoimia. Joukkoistava organisaatio vastaa siitä, että erilaiset osatehtävät tulevat tehdyksi ja kokonaistavoite saavutetuksi. Ihmisten työpanos korvataan joko rahalla tai muulla palkkiolla.
Digitaalisaatio ja alustatalous ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia löytää osallistujia ratkaisemaan erilaisia tehtäviä, vaikka joukkoistamisella on pitkä historia muun muassa talkoiden ansiosta. Työkaluna joukkoistaminen taipuu monenlaisiin tehtäviin: esimerkiksi Wikipedia, Linux ja YouTube kuvaavat joukkoistamista.
Joukkoistamisen edelläkävijöitä ovat muun muassa Procter & Gamble, Starbucks, Dell ja Fiat, jotka ovat saaneet uusia ideoita asiakkailtaan ja toteuttaneet niitä. Usein on kyse uusista tuotteista, palveluista tai muotoilusta. Joukkoistamista on käytetty myös julkisella sektorilla. Yksi esimerkki tästä on joukkoistamalla kirjoitettu Islannin valtion perustuslaki.
Joukkoistamisen ”alalajeja” ovat esimerkiksi kilpailut, joukkoäänestäminen ja joukkorahoitus.
− Joukkoistaminen perustuu ajatukseen, että joukko suoriutuu paremmin, kun alan asiantuntijayksilöt. Kun tehtävä on vaikea tai ratkaisuvaihtoehtoja on monta, joukkoistaminen lienee tehokkain tapaa saada asia ratkaistuksi, Ertiö arvioi.
Elintarvikeala voisi hyödyntää joukkoistamista monella tavalla, ja on hyödyntänytkin. Esimerkkejä ovat Wolt ja Foodora (ruuankuljetus) sekä Ruoka Kalevala (ruoka & kulttuuriperintö).
− Yritykset voivat pyytää kuluttajilta ehdotuksia uusiksi tuotteiksi tai antaa tehtäväksi kehittää uusia tuotteita. Kauppa voi pyytää asiakkailtaan hankintaehdotuksia ja jos niitä on monta, järjestää äänestyksen suosikista. Ravintolat pystyvät joukkoistamaan ruokalistansa, Ertiö luettelee esimerkkejä.