8 USA:ssa panostetaan terveysruokiin ja pienempiin pakkauksiin

Yhdysvaltalaisten paino-ongelmien vuoksi useat virvoitusjuomia ja välipala- ja snackstuotteita valmistavat yritykset panostavat yhä enemmän rasvattomiin, vähärasvaisiin ja terveystuotteisiin. Maailman suurimman snackstuotteiden valmistajan, FritoLayn, johtokunnan puheenjohtaja Al Bru arvioi vastikään Dallas Morning News -sanomalehdessä, että yhtiön terveystuotteiden (healthy snaks) osuus tuotannosta kasvaa 20 prosentista 50 prosenttiin.
FDA (U.S. Food and Drug Administration) painostaa jo virvoitusjuomavalmistajia tiedottamaan kuluttajille aikaisempaa enemmän juomien sokeripitoisuudesta. Ns. Cola-sota kahden suuren jätin, Coca-Colan ja Pepsi-Colan, välillä on muuttumassa vesisodaksi, kun yksittäispakatusta vesipullosta on tullut nopeimmin kasvanut markkinatuote. Sen myynti on kasvanut 30 prosentin vuosivauhdilla.
Amerikkalaiset kuluttajat saavat halutessaan elintarvikkeista runsaasti tietoa, esimerkiksi jokaisen pakatun elintarvikkeen Nutrition facts -taulukosta. Taulukossa kerrotaan mm. kaloreiden määrä sekä kokonaisrasvan, tyydyttyneen ja monityydyttyneen rasvan, kolesterolin, natriumin, hiilihydraattien, kuidun, sokerin ja proteiinin määrä.
Lisäksi erityisesti terveellisinä markkinoitujen elintarvikkeiden pakkauksissa kerrotaan sekä vitamiini- että hivenainepitoisuudet. Määrät on ilmoitettu prosentteina: kuinka paljon mainittu annoskoko sisältää kutakin ravintoainetta prosentteina päivittäisestä tarpeesta.

Pienemmät pakkauskoot vastaavat ravitsemussuosituksia

Vaikka pakkauksissa on paljon tietoa, tiedon soveltaminen päivittäiseen kulutukseen voi olla monelle vaikeaa. Amerikkalaisten apuna on Suomessakin tuttu ravintokolmio, joka löytyy monien elintarvikepakkausten, erityisesti viljatuotteiden, kyljestä. Ruokakolmiossa mainitaan mm. maitotuotteiden päivittäiseksi tarpeeksi 2—3 annosta. Tavallisen yhdysvaltalaisen kevytmaidon (1 % rasvaa) yhden annoksen koko on 8 fl oz eli 240 ml.
Tieto päivittäisestä ruoantarpeesta ei myöskään aina johda oikeaan kulutukseen, sillä kuluttajat suosivat suuria pakkauskokoja. Ne ovat suurimpia syitä kulutuksen kasvuun ja kansalaisten paino-ongelmiin. Yhdysvalloissa onkin alettu painostaa erityisesti nuorille suunnattujen tuotteiden valmistajia pienempien pakkauskokojen käyttöön. Pienempänä kerta-annoksena kokonaisravintomäärä jää vähäisemmäksi, ja päivittäinen kokonaiskulutuskin todennäköisesti laskee.
Suuret pakkaukset ovat edullisia ja vähentävät pakkausjätteen määrää. Pienemmät pakkauskoot lisäävät pakkauskuluja ja nostavat hintoja, mutta vastaavat paremmin ravitsemussuosituksia. Lisäksi pienemmät pakkauskoot vähentävät hukkaan menevän ruoan määrää, sillä usein osa suurten pakkauksien elintarvikkeista jää pienissä talouksissa käyttämättä ja pilaantuu.

Ulriikka Savela
MMM, Assistentti
Greater Irving —
Las Colinas Chamber of Commerce and Sister Cities International
Division of Chamber
Ulriikka (at) iki.fi