KE 4/2010, s. 38 Mama Ethiopia – erilainen, suomalainen mikroyritys

Etiopialainen Wulita Bezabeh ei olisi ikinä kuvitellut perustavansa yritystä muuttaessaan Suomeen. Kokatessaan perheelleen jatkuvasti aikaa vieviä ruokia etiopialaiseen tapaan hän sai idean: entä jos alkaisin tarjota tätä muillekin! Kolmisen vuotta Mama Ethiopian perustamisen jälkeen ja monta kokemusta rikkaampana palaset tuntuvat loksahtelevan kohdalleen. Tuotantokin on siirtynyt koulukeittiöstä elintarviketehtaaseen.

Pietarsaaressa asuva Wulita Bezabeh perusti ravintolan sijaan elintarvikeyrityksen, koska on insinöörinä erityisesti kiinnostunut tuottavuudesta eikä niinkään kokkaamisesta.

– Kun olin pieni, menin usein setäni talolle muiden lasten kanssa leikkimään. Yleensä päädyimme leikin ohessa auttamaan talon töissä. Ja hommaa riitti! Meidän, seitsemänvuotiaiden lasten, piti käydä läpi 50 kilon viljasäkkejä ja erotella huono vilja pois säkeistä. Mietin, että täytyy olla helpompi tapa tehdä tämä. Sama tuottavuusajatus minulle tuli kokkaamisesta perustaessani Mama Ethiopiaa. Miten saada helposti ja nopeasti suuren joukon saataville hyvää ja ravitsevaa ruokaa, Wulita Bezabeh kertoo.

Hänen halunsa kokata mahdollisimman harvoin ja tehokkaasti on tuonut Mama Ethiopian herkut suomalaisten kuluttajien ruokapöytiin muun muassa Helsingin Stockmannin ja joiden K-citymarkettien ja K-supermarkettien kautta.

Etiopialaista pakastevalmisruokaa

Mama Ethiopia -tuotteet, broileripata, jauhelihapata sekä linssipata, ovat etiopialaisittain maustettuja, mutta Suomessa valmistettuja pakasteaterioita. Tuotteissa käytetty liha on suomalaista. Kaunis punainen värisävy ja eksoottinen maku tulevat etiopialaisesta, maailmankuulusta Berberé-mausteseoksesta, joka koostuu 14 eri mausteesta ja yrtistä.

Yrityksen ideana on tarjota gourmet-tasoista valmisruokaa ilman lisäaineita, gluteenia tai laktoosia. Wulita Bezabehin ajatuksena on ollut, että kukin voi valmistaa ateriaan haluamansa lisäkkeen, sillä riisin, pastan ja perunan keittäminen on helppoa. Etiopialaisia perinteitä ja reseptejä noudatetaan tuotteiden valmistuksessa mahdollisimman pitkälle, mutta joitakin kompromisseja on jouduttu tekemään.

– Etiopiassa luut ovat ruoassa mukana, mutta ne tuskin olisivat suomalaisen kuluttajan makuun, hän naurahtaa.

Tuotanto käynnistyi ensin pietarsaarelaisen koulun keittiössä, jonka Wulita Bezabeh sai käyttöönsä viikonloppuisin. Säännösten vuoksi tuotteita sai myydä vain Pietarsaaressa, joten hän tarvitsi nopeasti oikeat tuotantotilat. Nykyään tuotteet valmistetaan kauhavalaisessa elintarviketehtaassa, mutta Wulita Bezabeh on edelleen itse aina paikan päällä valmistamassa tuotteita.

Terveystarkastajaksi yrittäjäksi

Wulita Bezabeh muutti Berliinistä Pietarsaareen miehensä työn vuoksi vuonna 2001. Moni maahanmuuttajanainen jää kotiin lasten kanssa ja pääsee osaksi yhteiskuntaa hyvin hitaasti vähäisten kodin ulkopuolisten yhteyksien ja kielitaidottomuuden takia. Wulita sai kuitenkin heti ruotsinkielen kurssin käytyään työn terveystarkastajana. Hän oli aiemmin opiskellut elintarviketeknologian diplomi-insinööriksi Saksassa. Ensiarvoisen tärkeää olikin päästä nopeasti harjoittelemaan kieltä käytännön tilanteissa ja osallistumaan yhteiskunnan toimintaan.

Terveystarkastajan työ vaihtui Mama Ethiopia -valmisruokayrityksen pyörittämiseen vuonna 2007 kolmen vuoden kypsyttelyn jälkeen. Vuoden virkavapaa ei riittänyt luomaan kovin vakaata pohjaa yritykselle, mutta Wulita Bezabeh halusi jatkaa. Yrittäminen tuntui paljon antoisammalta: yrittämisessä saa käyttää luovuutta.

Wulitan ystävät olivat aluksi epäileväisiä yrityksen perustamisen suhteen. Hän halusi kuitenkin kokeilla eikä katua tekemätöntä. Hän kokee kasvaneensa monin tavoin tultuaan Suomeen. Pelkkä rohkeus ja hyvä idea eivät kuitenkaan riitä. Pitää osata hyödyntää myös tuki- ja yhteistyömahdollisuuksia. Muun muassa TE-keskus, starttiraha, Elinkeinokeskus Concordia ja Finnveran naisyrittäjälaina sekä Dynamo Yritystalo ovat olleet suureksi avuksi.

Sisulla eteenpäin

Reilu vuosi sitten koettu avioero ja Wulita Bezabehin kaikkien sisarusten paluu maailmalta takaisin kotikaupunkiin Addis Abebaan ovat saaneet hänetkin ikävöimään kotia. Tällä hetkellä Suomessa on kuitenkin hyvä olla, eikä hän halua lähteä. Myös 15- ja 17-vuotiaat lapset ovat sopeutuneet Suomeen hyvin.
Uusia suunnitelmiakin Mama Ethiopia -yrityksen suhteen on. Wulita Bezabeh aloittaa berberé -mausteseoksen myymisen omassa pakkauksessaan syksyn kuluessa. Mausteet kiinnostavat häntä muutenkin.

– Esimerkiksi etiopialainen curry maistuu paljon runsaammalta kuin curry yleensä, hän kertoo ja haaveilee omasta luomumaustefarmista.

Ulkomaanmarkkinatkin houkuttavat, mutta vielä ei ole sen aika.

– Kokeilin myydä Mama Ethiopian aterioita ICA-päivittäistavaraketjun kaupoissa Umeåssa Ruotsissa, mutta pakastetuotteiden logistiikka osoittautui aika haasteelliseksi. Olisi pitänyt olla listattu jäsen ICA:n ketjussa. Markkinointiin olisi pitänyt myös panostaa enemmän. Päätin, että keskitynkin vielä rauhassa Suomen markkinoihin.

Tällä hetkellä Mama Ethiopian tuotteita on saatavilla Pohjanmaalla ja Etelä-Suomessa, mutta tarkoitus on ilman muuta kasvaa.

Virpi Varjonen

Lisätietoja:
http://www.mama-ethiopia.fi

Muut teemajutut samasta lehdestä :