32 Terveys ja hemmottelu makeismarkkinoiden johtavia teemoja

Makeisten ja välipalojen myynti osoittaa, että kuluttajat haluavat hemmotella itseään yhtä innokkaasti kuin aina ennenkin. Mieluummin kuitenkin ostetaan hemmottelutuotteita, joista ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Hiljattain valmistuneen Global Business Insights -raportin mukaan terveys ja hemmottelu ovat makeismarkkinoiden johtavia teemoja tulevina vuosina.
– Makeiset ovat luonnostaan hemmottelua, mutta markkinoiden kasvu tulevaisuudessa edellyttää, että tämä ei ole enää ainoa seikka, jota painotetaan, raportin laatija Helen Lewis huomauttaa.

Raportin mukaan valmistajien on sijoitettava voimakkaasti tuotekehitykseen muuttuvien vaatimusten täyttämiseksi. Innovaatio on menestymisen avain näillä markkinoilla, joilla kilpailu kovenee entisestään.

‘Rakkaudesta suklaaseen*

Suklaa on EU:n suurin makeisteollisuuden segmentti, ja se edustaa jopa 49,7 prosenttia kokonaismarkkinoista myyntivolyymin mukaani.

– Tumman suklaan ja kaakaon terveysvaikutusten viime aikoina saama julkisuus on pikku hiljaa muuttanut käsitystä suklaasta. Ennen sitä pidettiin erittäin epäterveellisenä, mutta nyttemmin tämä asenne on lieventynyt, ja sillä katsotaan olevan jopa ravitsemuksellisia etuja, Ocean Spray ITG:n markkinointipäällikkö Kristen Borsari toteaa.

Toisaalta terveysviranomaisten suosituksilla vähentää tyydyttyneen rasvan saantia voi olla suklaan valmistajille pitkälle kantavia seuraamuksia. Tyydyttyneen rasvan pitoisuutta on käytännössä mahdotonta vähentää eurooppalaisen suklaadirektiivin puitteissa. Direktiivi määrää, että jos suklaan rasvaa (kaakaovoita) muutetaan, tuotetta ei saa enää kutsua suklaaksi. Koska suklaavalmistajat eivät näin ollen pysty rajoittamaan tämän silmätikun määrää, niiden on lisättävä tuotteiden terveellisyyttä muilla tavoin.

Maailma täynnä mahdollisuuksia

Borsari kertoo, että kuluttajamarkkina-analyytikko Michael Hughes totesi hiljattain markkinoilla olevan tilaa yrityksille, joiden tuotteet tarjoavat aistinautintoja ja hemmottelua ilman syyllisyyttä.

– Ihanteellinen tapa saavuttaa tämä on lisätä suklaaseen jotakin terveellistä, joka ei heikennä sen aisteihin vetoavia ominaisuuksia, kuten makua, suutuntumaa ja ulkonäköä. Tähän haasteeseen vastaamisessa on erityisesti huomioitava se, että kuluttajat suosivat luonnollisia tuotteita ja ainesosia. Epäterveellinen ainesosa voidaan korvata keinotekoisella, mutta tällöin on olemassa vaara, että kuluttajat hyljeksivät tuotetta edelleen, nyt vain eri syystä, Borsari huomauttaa.

Yritykset ovat alkaneet keskittyä suklaan luonnollisiin antioksidantteihin ja terveellisempien suklaatuotteiden luomiseen. Jotkut ovat onnistuneet vähentämään suklaan sokeripitoisuutta, jotkut ovat lisänneet suklaaseen terveellisiä aineisosia, kuten ravintokuitua ja omega-3-rasvahappoja.

Yksi vaihtoehto on lisätä marjoja tai hedelmiä. Erityisesti makeutettu kuivattu karpalo tarjoaa karpalon hyvin dokumentoidut terveyttä edistävät vaikutukset, ja sitä pidetään myös hienostuneena, helppokäyttöisenä, luonnollisena, maukkaana ja värikkäänä. Karpalo on antioksidanttipitoisimpia marjoja ja sisältää runsaasti ainutlaatuisia bakteereja torjuvia proantosyanidiiniyhdisteitä.

Teknisesti helppoa

Kristen Borsarin mukaan karpaloa sisältäviä suklaatuotteita on hiljattain alkanut ilmestyä kauppojen hyllyille Euroopassa, varsinkin Saksassa ja Itä-Euroopan maissa. Nykypäivän kuluttajat ovat pitäneet muun muassa ylellisistä suklaapatukoista, suklaapäällysteisistä makeutetuista kuivatuista karpaloista ja luksuslahjatuotteista. Hiljattain julkaistu riippumaton saksalainen tutkimus osoitti, että kuluttajat pitävät kuivattuja karpaloja kaikkein hienostuneimpina kuivattuina marjoina tai hedelminä.

Maku on tärkeä menestyksen osatekijä mitä tahansa tuotetta kehitettäessä, mutta makeisten ostajia on erityisen vaikea miellyttää, koska heidän päällimmäinen tavoitteensa on hemmottelu. Kun suklaan sokeri- tai rasvapitoisuutta vähennetään tai siihen lisätään esimerkiksi kalaperäisiä omega-3-rasvahappoja, maun huonontuminen on estettävä.

Karpalon luonnollinen maku on voimakas ja kirpeä – ja tämä maku sointuu hyvin yhteen useimpien suklaatyyppien kanssa. Makeutettu kuivattu karpalo voi myös lieventää terveellisemmän tumman suklaan kitkeryyttä, ja luonnollinen karpaloaromi peittää hyvin mahdolliset sivumaut.

Marja- ja hedelmäainesosien lisääminen suklaaseen ei ole teknisesti kovinkaan haasteellista.

– Esimerkiksi makeutetut, kuivatut karpalot voidaan sekoittaa sulatettuun suklaaseen ilman ylimääräisiä ainesosia tai muita erityisiä käsittelyvaatimuksia. Kuutioidut tai kahteen kertaan kuutioidut makeutetut kuivatut karpalot ovat ihanteellisia, koska pienet kappaleet eivät työnny esille suklaasta jähmettymisen jälkeen. Valmistajat, jotka haluavat kuivatun marjan näkyvän, voivat puolestaan käyttää tavallisia makeutettuja, kuivattuja karpaloja, Borsari valottaa.

Lisätietoja:
Growth opportunities in confectionery, Business Insights, marraskuu 2007.
Usage and awareness of dried cranberries in Germany, Market Tools, marraskuu 2007.
www.oceansprayitg.com

***************************

Vadelmaa, puolukkaa ja mustikkaa suklaassa

Fazer Makeiset Oy lanseerasi loppukesästä 2009 uuden suklaasarjan: Karl Fazer Nordic Gourmet. Tuotteissa käytetään vadelmaa, puolukkaa ja mustikkaa ohuena hillokerroksena. Yrityksen markkinointijohtaja Farid Hamadi kertoo, miksi nämä tuotteet tehtiin Fazerissa:

– Nordic Gourmet- suklaasarjan inspiraationa oli pohjoismaisuus ja suklaan trendit. Suklaaseen haluttiin yhdistää pohjolan tutut marjamaut, pohjoismainen puhdaslinjainen design ja meille tuttujen jälkiruokien maut.

– Lähdimme liikkeelle ajatuksesta, että Pohjolan ainutlaatuisissa olosuhteissa ja raikkaassa luonnossa kypsyvät makeimmat maut. Tätä ajatusta on tarkoitus käyttää hyväksi myös viestinnässä vientimaissa. Kun nämä tutut marjamaut yhdistetään suklaan kanssa, syntyy meidän mielestämme ainutlaatuinen makuelämys – Karl Fazer Nordic Gourmet.

Tapa, jolla tuotteet tehdään, on Fazerille aivan uudenlainen.

– Kun yhdistetään suklaalevyn ohuus, kaksikerroksinen täyte ja täysin uusi tapa käyttää marjaraaka-ainetta, niin kyllä siinä haasteita on. Tuotannossamme on tehty erittäin paljon töitä tämän yhtälön ratkaisemiseksi ja lopputulos on mielestäni onnistunut. Paljon ja kovaa työtä se tosin vaati, Hamadi summaa.

Tuotteet ovat löytäneet paikkansa markkinoilla erittäin hyvin. Sekä levyt että konvehdit ovat saavuttaneet tavoitteensa ja löytäneet tiensä sekä kuluttajien sydämiin että puheenaiheeksi. Joulumarkkinoille Fazer Makeiset Oy ei edes pystynyt toimittamaan ihan niin paljoa tuotteita kuin kysyntää olisi ollut.

Konvehdit lanseerattiin myös tärkeimmille vientimarkkinoille, mm. Ruotsiin ja Viroon, jouluna 2009. Sen lisäksi Travel Tradessa (laivat, lentokentät) tuotteet ovat olleet myynnissä syksystä saakka.