KE 4/2010, s. 26 Vientiponnistuksia Saksan luomumarkkinoille

Suomalaiset toimijat ovat heränneet luomutuotteiden mahdollisuuksiin Saksassa. Maassamme on menossa useita eri hankkeita markkinoitten valtaamiseksi Saksassa.

Finpron tukeman Organic Food Finland -vientirenkaan toimitusjohtaja Erkki Pöytäniemi on luotsannut suomalaisia yrityksiä ulkomaiden markkinoille vuodesta 1997 lähtien. Hänen organisoimassaan vientirenkaassa on nyt yhdeksän suomalaista yritystä, mm. Helsingin Mylly Oy, Kiantama Oy, Viiniverla Oy ja Virgino.
– Saksan markkinoilla on selvästi havaittavissa, että ketjuuntuvien luomusupermarkettien merkitys luomutuotteiden myynnissä kasvaa samaan aikaan, kun myös Aldin ja Lidlin kaltaiset halpaketjutkin satsaavat voimakkaasti luomuun, Pöytäniemi valottaa Saksan luomumarkkinoita.

Hänen mukaansa luomutuotteiden viejältä vaaditaan markkinoiden ja alan toimintatapojen tuntemusta.

– Markkinarako voi löytyä mistä vain, yllättävästäkin paikasta tai tuotteesta. Jokainen yritys joutuu harkitsemaan tapauskohtaisesti oman jakelutiensä ja millä tuotteilla haluaa valloittaa markkinat.

Euroopan suurimmat ruokamarkkinat

Erkki Pöytäniemi vihjaa, että hinnan pitää soveltua markkinoihin.

– Vaikka Saksan markkinat ovat Euroopan suurimmat, siellä on myös valtavasti omaa luomutuotantoa ja jatkojalostusta, jolloin kilpailu on kireää. Oikeaan aikaan oikeassa paikassa pätee luomutuotteidenkin markkinoihin.

Bio Siegel -merkki on tunnetuin saksalainen luomumerkki, joka on käytettävissä ilmaiseksi kaikissa EU:n luomusäädösten mukaisissa luomutuotteissa. Merkin käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

– Yksityisiä luomumerkkejä, kuten Bioland, Naturland ja Demeter, on ollut aika vaikea saada ulkomaisille tuotteille. Uusi EU:n luomumerkki voi vielä helpottaa tilannetta jatkossa, koska sen käyttö tulee pakolliseksi kaikissa EU-maissa, Erkki Pöytäniemi kertoo.

Hänen mukaansa Saksan luomumarkkinoihin kohdistuu nyt aika paljon aktiviteettia. Kesäkuussa toteutui Tekesin Sapuska-ohjelman luomupainotteinen fact finding-matka Saksaan. Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin kanssa on tarkoitus käynnistää Saksan elintarvike- ja luomuvientirenkaat.

Luomumarkkinat kasvussa

Saksan elintarvikesektorin varatoimitusjohtaja Mikael Helle Saksalais-Suomalaisesta Kauppakamarista iloitsee siitä, että luomumarkkinat ovat 3,5 % koko Saksan elintarvikemarkkinoista. Saksan 5,8 miljardin euron luomuelintarvikkeiden markkina kasvaa vuosittain kymmenen prosenttia. Saksassa myös syntyy jatkuvasti uusia jakelukanavia luomutuotteille.

– Saksalaisista kuluttajista luomuintensiiviostajia on kymmenen prosenttia. Heidän ostoskorinsa sisällöstä ainakin 20 prosenttia on luomuelintarvikkeita. Luomutuotteita ostavien kuluttajien määrä on myös kasvussa.

Viime vuosina elintarvikkeiden kuluttajatrendejä Saksassa ovat olleet tuotteiden helppous, hyvinvointi ja nautinto. Saksalaiset kuluttajat arvostavat myös laatua yhä enemmän. Kuluttajat haluavat entistä vähemmän väri-, aromi- ja säilöntäaineita sisältäviä tuotteita. Ympäristöystävällisten ja luonnonmukaisten ja samalla terveellisten tuotteiden suosio kasvaa.

– Tuoreus ja laatu sekä vaikutelma siitä, että syö jotain erityistä, ovat tärkeitä ostokriteereitä. Myös tuotteiden alkuperän merkitys lisääntyy. Erityisesti luomutuotteiden ja kasviksien sekä hedelmien arvostus sekä valmisruokien suosio ovat kasvavia kuluttajatrendejä Saksassa edellä mainittujen lisäksi. Tuotteiden markkinointi ja esillä olo sekä tuotteen arvo sinänsä ovat oleellisia edellytyksiä saavuttaa saksalaisten ostajien luottamus ja vakiinnuttaa tuotteiden asema markkinoilla, Mikael Helle toteaa.

Vientirengas vauhdittaa

Saksalais-Suomalainen Kauppakamari auttaa mielellään yrityksiä viennin käynnistämisessä Saksaan.

– Olemme perustaneet suomalaisyrityksille elintarvikeviennin vientirenkaan, jossa tavoitteena on löytää suomalaisille elintarvikkeille mm. jakelukanavia, partnereita ja tukkuportaita Saksan markkinoilta. Näin pyrimme takaamaan mahdollisen tuloksellisen ja kustannustehokkaan tavan menestymisen syntymiseen Saksassa, Helle kannustaa.

– Etsimme parhaillaan yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita viemään tuotteitaan Saksan markkinoille.

Markkinoille pääsy edellyttää riittävää resurssointia, joka voidaan tehokkaimmin saavuttaa yhteistyöllä ja vientirenkaan tarjoamalla markkinatuntemuksella, viennin tuella ja valmiilla kontaktiverkostolla, Mikael Helle painottaa.

Vientihanke valmisteilla

Agropolis Oy valmistelee luomuvientihanketta yhdessä Elintarvikekehityksen klusterin muiden toimijoiden Foodwest Oy:n, Viikki Food Centren, Kuopio Innovation Oy:n sekä Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen kanssa. Mukana valmistelussa ovat myös Organic Food Finland sekä Finpro.

– Hankkeeseen etsitään parhaillaan yrityksiä mukaan. Valmistelun vastuu on minulla, ohjelmajohtaja Erkki Vasara Agropolis Oy:sta kertoo.

– Saksa vientikohteena on erityisen kiinnostava, mutta mukaan lähtevät yritykset lopulta päättävät hankkeen sisällön. Näkemykseni on, että pienen kannattaa liittoutua esimerkiksi vientirenkaaseen ja keskittyä “niche” -tuotteisiin. Isompi teollisuus ajattelee varmaan laajemmin. Tässä hankkeessa tehdään ensin taustaselvityksiä ja sitoutetaan yrityksiä. Tavoitteena on, että yrityshanke pääsisi alkuun ensi vuodenvaihteessa, Vasara arvioi hankkeen etenemistä.

Teksti ja kuvat:
Irma Ryynänen, MMM
irma.ryynanen(at)kolumbus.fi

**********************************

BioFach-luomumessut vakuuttivat

Saksan Nurnbergissä järjestettiin helmikuussa perinteiset kansainväliset BioFach -luomumessutapahtuma, jonka teemana oli vastuullisuus ja reilu kauppa. Suomesta messuilla oli mukana kymmenen näytteilleasettajaa, jotka sijoittuivat ensimmäistä kertaa kootulle yhteispohjoismaiselle osastolle.

Esillä oli muun muassa suomalaisia luonnonmarjatuotteita, koivunmahlajuomaa, mallasuutetta, viinejä, öljyjä sekä leipomo- ja viljatuotteita. Osastolla oli myös pohjoismainen Ny Nordisk Mat -teeman mukainen ravintola.

– Maailman suurimmat luomumessut BioFach on aina saavuttanut hyvän menestyksen. Ravintola sai erittäin hyvän vastaanoton, tietysti myös suomalaiset luomutuotteetkin. BioFach on ammattitapahtuma ja vierailijoiden sisäänpääsykriteerejä on viime vuosina kiristetty, mikä on parantanut vierailijoiden “laatua”. Siitä huolimatta kävijämäärä supistui viime vuodesta vain hiukan ollen lähes 44000 kävijää, Erkki Pöytäniemi kertoo.

Muut teemajutut samasta lehdestä :