KE 3/2010, s. 10 Vuoden Tähtituotteet kuitupitoisia retroruokia

Vuoden Tähtituote 2010 -kilpailun vähittäiskauppasarjan voiton vei VAASAN Saaristolaispalat ja suurkeittiösarjan kärkisijan Ravintoraision Torino Täysjyväohra. Kunniamaininnan raati antoi vähittäiskauppasarjassa kilpailleille Pakkasmarja Oy:n Marja Plus -soseille.

Raadin mukaan valinnat kertovat retron vahvasta läsnäolosta ruokamaailmassa. Tuotteet ovat lähtökohdiltaan hyvin perinteisiä, mutta ne on valmistettu tämän päivän vaivattomuutta arvostavan trendin mukaisesti. Tärkeimmät valintakriteerit olivat innovatiivisuus, kaupallistettavuus sekä aistittava laatu. Lisäksi raati painotti helppokäyttöisyyttä, hyvää ravintosisältöä, tuotteen herkullisuuden ja pääviestin esille tuovaa pakkausta sekä puhuttelevaa markkinointia.

Kaikkia kilpailuun osallistuneita tuotteita ajatellen raati olisi kaivannut enemmän kunnianhimoa ja innovatiivisuutta, erityisesti suurkeittiösarjaan. Toisaalta raati ymmärsi, että kohtuuhintaisia, kysynnän huippuun nostavia innovaatioita on haasteellista tehdä.

Sopivan makeustason löytäminen teetti töitä

Tähtituotteet eivät synny itsestään. VAASAN Saaristolaispalojen tuotekehityksessä oli erityisen haasteellista löytää leivälle sopiva makeustaso.
– Leipä ei saanut olla liian makea, jottei se olisi jäänyt hyllyyn Itä-Suomessa. Samaan aikaan makeuden oli oltava hyväksyttävällä tasolla myös länsisuomalaisia makunystyröitä ajatellen. Myös tuotteen saaminen sataprosenttisesti täysjyvärukiiseksi oli oma haasteensa, tuoteryhmäpäällikkö Anu Heikkilä VAASAN Oy:stä kertoo.

Idean saaristolaistyyppisestä leivästä sai alun perin VAASAN Oy:n asiakasryhmäpäällikkö Tampereelta, Esa Kuusisto. Hän lobbasi ajatusta silloiselle tuoteryhmäpäällikölle, Heidi Erämaalle, joka innostui ja alkoi viedä ideaa eteenpäin.
– Markkinoinnin visiona oli alusta alkaen nimenomaan kotitekoisen ja persoonallisen näköinen palaleipä. Heidin usko oli koetuksella moneen kertaan, sillä saaristolaisleipää pidettiin historiansa ja makean makunsa vuoksi pelkästään länsisuomalaisena, ja ajateltiin sen kaupallistamisen koko Suomeen olevan liian vaikea tehtävä. Heidi piti kuitenkin päänsä ja sai puskettua idean läpi, Anu Heikkilä selvittää Tähtituotteen taustaa.

Tuotekehitystiimiin kuuluivat Heidi Erämaan lisäksi tuotekehittäjät Jukka Saastamoinen ja Janne Holmström sekä aistinvaraisen arvioinnin asiantuntijat, tutkimuspäällikkö Seija Sulanto ja kehitysinsinööri Mariana Theman. Taustatukea antoivat markkinointipäällikkö Leena Thorström ja tuotekehityspäällikkö Seppo Väisänen.

Tähtituote-palkinnon kävi pokkaamassa markkinointijohtaja Miika Helenius, joka oli viime kädessä vastuussa VAASAN Saaristolaispalat-markkinoinnista ja tuotteen kaupallisesta tuotekehityksestä. Tuote on suunnattu kaikille ruisleivän syöjille niin arki- kuin herkutteluleiväksikin.

– Arkiseen käyttöön siitä tekee erityisen sopivan se, että toisin kuin muut saaristolaisleivät, se on kätevässä palamuodossa ja valmiiksi halkaistu, joten se on kätevä käyttää eikä tahmaa sormia. Leipä on kokonaan täysjyväruista, joten sillä voi herkutella hyvällä omallatunnolla, Anu Heikkilä sanoo.

Tuore Tähtituote on myynyt alusta asti yli odotusten, ja myynti kasvaa tasaisesti myös muilla kuin saaristolaisleivän perinteisillä käyttöalueilla.
– Voitto tuo syvää kiitollisuutta sekä myös silkkaa työn iloa! Ihanaa, että leipä on markkinoilla, se voi hyvin ja on ihmisiä, jotka siitä pitävät, Heidi Erämaa iloitsee.
– Tämä tunnustus on vahva viesti koko henkilökunnalle siitä, että olemme ajan hermolla ja teemme oikeita asioita. Kaikki saavat tästä uutta virtaa ja intoa. Tuote saa tästä voitosta varmasti lisää tunnettuutta, toivottavasti paljon kokeilijoita ja sitä kautta uusia ystäviä, Anu Heikkilä tähdentää.

Hän sanoo, että tutkimuksen ja tuotekehitykseen panostetaan jatkossakin.
– Uusia kujeita on tietenkin aina mielessä, mutta niistä ei voi valitettavasti vielä hiiskua sanaakaan.

Kotimainen, ekologinen vaihtoehto riisille

Vuoden Tähtituote -kilpailun suurkeittiösarjan voittanut Raision Torino Täysjyväohra 8 kg on hyvä vaihtoehto riisille.
– Torino Täysjyväohra on kehitetty käytettäväksi sekä ammatti- että kotikeittiöissä. Se on kotimainen ja ekologinen vaihtoehto riisille ja sisältää runsaasti kuitua, jopa 11 prosenttia, markkinointijohtaja Johanna Siltala Raision Elintarvikeyksiköstä kertoo.

Täysjyväohraa voi käyttää kuten tummaa riisiä tai täysjyväriisiä, ja se soveltuu muun muassa salaatteihin, lisäkkeeksi, keittoihin ja laatikkoruokiin. Keittoaika on höyryssä vain 17 minuuttia ja padassa kahdeksan minuuttia. Torinolta löytyy myös vaihtoehto tavalliselle riisille, Torino Ohrahelmi, joka on tullut markkinoille vuoden 2010 alussa.

– Olemme Raisiolla pohtineet, miten saisimme hyvistä ja terveellisistä kotimaisista viljoista valmistettua uudenlaisia tuotteita sekä kuluttajien että suurkeittiöasiakkaiden käyttöön. Monessa maassa on myynnissä erilaisia viljasta tehtyjä lisäkkeitä. Siksi lähdimmekin vuonna 2007 kehittämään ohrasta helppokäyttöistä, terveellistä ja hyvänmakuista tuotetta, Johanna Siltala selittää Tähtituotteen taustaa.

Hänen mukaansa tuotekehitysprosessi sujui hyvin, eikä suuria ongelmia tullut eteen. Mukana tuotekehityksessä ja kaupallistamisessa ovat olleet markkinointipäällikkö Katriina Virtanen, kehityspäällikkö Leena Sinn, tuotekehittäjä Tuula Förbom, tuotepäällikkö Sanna Niemelä, tuotepäällikkö Anna Peuravaara ja apulaistuotepäällikkö Annamari Lehtimäki. He ovat tyytyväisiä, sillä Torino Täysjyväohra 8 kg on myynyt erityisen hyvin ja saanut poikkeuksellisen paljon positiivista asiakaspalautetta.

– Olemme erittäin tyytyväisiä voittoon, ja toivomme sen edistävän tuotteen myyntiä entisestäänkin ja tuotteen tulevan tutummaksi myös kuluttajille. Tuotetta myydään kuluttajille 500 gramman pakkauksissa, Johanna Siltala kertoo.
Hän sanoo, että Raisio panostaa Torino-tuotteissa laadukkaisiin, terveellisiin lisäkkeisiin jatkossakin.

– Kehitämme edelleen runsaskuituisia pastojamme ja tuomme mahdollisesti lisää myös Täysjyväohran kaltaisia tuotteita, Siltala lupaa.

Marjaisa sose hillojen vaihtoehdoksi

Vuoden Tähtituote -kilpailun vähittäiskauppatuotesarjan kunniamaininnan saivat Pakkasmarja Oy:n Marja Plus Mustikka ja Marja Plus Puolukka kylmäpuristettu sose 200 g.

– Tuote on kehitetty hillojen ja marmeladien sijasta käytettäväksi, superterveelliseksi vaihtoehdoksi, aamupalalle puurojen, myslien ja paahtoleipien kaveriksi, lettujen ja pannarin kera, jäätelökastikkeeksi sekä rahkan ja jogurtin maustajaksi. Se on myös ihanaa sellaisenaan ja suolaisten ruokien piristeenä.

Hilloihin verrattuna tuote on vähäsokerinen, ja kuumentamattomuus tuotantoprosessin aikana takaa vitamiinien ja muiden terveysominaisuuksien paremman säilymisen tuotteessa, markkinointipäällikkö Terhi Janatuinen selvittää tuotteen monia käyttömahdollisuuksia.

Idea syntyi, kun yrityksessä kehitettiin metsämarjasoseita kylmäpuristustekniikalla, jolla marjat siemenineen ja kuorineen rikotaan samettisen hienoksi täyden marjan soseeksi.

– Soseista tuli hyviä, mutta kaipasimme kuitenkin enemmän marjan tuntua soseeseen. Niinpä lisäsimme joukkoon vielä kokonaisia marjoja piristämään koostumusta. Lopputulos tuntui ihanalta. Marjat tulevat luotettavilta alihankkijoilta Suomen puhtaasta luonnosta kerättynä. Suomen valkeat yöt synnyttävät marjoihin ainutlaatuiset aromit, makeuden ja luonnon omat terveys- ja suoja-aineet, Terhi Janatuinen hehkuttaa.

Tuotekehitysprosessi sujui yhteistyössä pienessä ydinryhmässä, johon kuuluivat toimitusjohtaja Tapio Rautiainen, jalostetuotantovastaava Matti Mölkänen, tekniikka- ja tuotantovastaava Timo Jalkanen sekä markkinointipäällikkö Terhi Janatuinen. He kehittelevät edelleen tuotetta, joka saa myös uudenlaisen, marjaisemman pakkauksen.

– Tuote on myynyt vielä vähän, mutta odotukset ovat korkealla. Komeamman pakkauksen kanssa teemme tehoiskun kauppaketjujen ostajien luo ja vakuutamme nämä tulevaisuuden supertuotteet valikoimiin, Terhi Janatuinen uskoo.
Hän sanoo, että Tähtituote -kilpailun kunniamaininta osoittaa, että tuotekehitystiimi on onnistunut työssään suomalaisen marjan puolesta.

– Aiomme juhlia tapahtunutta kehittelemällä tuotetta ja sen markkinointia kokonaisuudessaan. Ja paljon ihania, uusia Suomi-marjatuotteita on luvassa. Kehitteillä on ainakin kolme uutta tuotesarjaa, joiden kehitystyön sydämenä on marjojen terveysominaisuuksien ja maun säilyttäminen kuluttajille saakka. Toivottavasti saamme taas ensi vuonna osallistua kisaan.

Palkintojuhla Elintarvikepäivän yhteydessä

Tänä vuonna Tähtituote-kilpailuun osallistui 33 tuotetta ja tuotesarjaa. Voittajat julkistettiin Suomen suurimman elintarvikealan koulutustapahtuman Elintarvikepäivä 2010:n yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa 4.5.

Raatiin kuuluivat puheenjohtajana toimineen kokki, kirjailija Sami Garamin lisäksi prismajohtaja Riitta Hänninen (Prisma Itäkeskus), TV-kuuluttaja Maria Jungner, johtaja Tero Kallio (Elintarviketeollisuusliitto), pääsihteeri Raija Kara (Valtion ravitsemusneuvottelukunta), toimitusjohtaja Jari Lehmusvaara (Satafood Kehittämisyhdistys), ostojohtaja Sarita Lehtinen (Sodexo), copy Petri Pesonen (Mainostoimisto Bob Helsinki), hankintapäällikkö Hannu Tyrkkö (Restel) ja puheenjohtaja Vertti Virkajärvi (Elintarvikeylioppilaiden yhdistys Lipidi).

Pirjo Huhtakangas

*******************************************************

Voittajat ja raadin perustelut

Vähittäiskauppasarjan Vuoden Tähtituote 2010

VAASAN Saaristolaispalat, 360 g, VAASAN Oy, Kuusankoski, Seinäjoki, Turku:
Innovaationa perusasian rakentaminen myyväksi valtakunnalliseksi konseptiksi. Loistava maku, erinomainen paahdettuna, herkullinen kaikilla päällisillä. Pehmeät palat, miellyttävän krouvi rakenne. Saaristolaisleivälle uudenlainen sämpylämäinen muoto, helppo, koska palat valmiiksi halkaistu. Jauhot sataprosenttisesti ruista, kuitupitoisuus kohdallaan. Tuotteella on tarina, joka houkuttelee.

Suurkeittiösarjan Vuoden Tähtituote 2010

Torino Täysjyväohra, 8 kg, Ravintoraisio Oy, Raisio:
Innovaationa ohran tuominen riisin asemaan lähiruokaa arvostavan trendin mukaisesti. Uudenlainen litistetty muoto lyhentää keittoajan ja helpottaa työtä suurkeittiöissä. Erittäin maukas, ohran makua. Erinomainen käytettävyys erilaisissa ruuissa ja lisukkeena. Leivonnassa käytettynä jyvien napakkana pysyminen mainio lisä. Ravintoarvot kohdallaan.

Kunniamaininta vähittäiskauppasarjassa

Marja Plus Mustikka ja Marja Plus Puolukka, sose 200 g, Pakkasmarja Oy, Suonenjoki:
Pakkasmarjan pitkäjänteisen ja vähän näkyvyyttä saaneen työn ansiosta markkinoille on yllättäen saatu uudenlainen herkullinen marjatuote. Uutuutena kokonaiset marjat soseen seassa.

Muut teemajutut samasta lehdestä :