Ajankohtaista

Kuusi askelta kestävään elintarvikepakkaukseen

torstai 26. huhtikuu 2018

Hyvä pakkaus on muutakin kuin kestävä ja myyvä suoja tuotteelle – hyvä pakkaus suojaa myös sitä ympäröivää maailmaa. Pakkausta suunniteltaessa on tärkeää huomioida pakkauksen ekologiset vaikutukset läpi koko arvoketjun ja tuotteen elinkaaren.
Pakkausten ekologisuudesta puhutaan paljon, mutta valitettavasti kaupoista löytyy liian paljon esimerkkejä huonosti suunnitelluista pakkauksista. Esimerkiksi eri pakkausmateriaaleja yhdistetään, ja samalla vaikeutetaan kierrättämistä. Ovatko esimerkiksi muovi-ikkunat aina välttämättömiä elintarvikepakkauksissa? Voisiko tuotteen kuvan painaa pakkaukseen, ja näin käyttää vain kartonkia pakkauksen valmistuksessa?

Jotkut tuotteet puolestaan ovat räikeästi ylipakattuja, ja joissakin tapauksissa pakkaus painaa enemmän kuin itse pakattu tuote. Hulluimpia esimerkkejä, joita olen nähnyt, on yksittäin pakattu banaani polystyreenialustalla ja muovikalvolla päällystettynä. Banaanillahan on luonnon oma, erinomainen pakkaus. Se on täysin orgaaninen, se suojaa hyvin tuotetta, ja banaanin kuoriminen on oiva esimerkki kuluttajaa miellyttävästä avaamiskokemuksesta.
Kasvava kiinnostus luonnonmukaiseen ja terveelliseen ruokaan vaikuttaa myös suhtautumiseen pakkauksiin ja pakkausmateriaalien valintaan. Myös pakkaukselta odotetaan ekologisuutta ja jopa orgaanista tuntua. Brändinomistajat käyttävät yhä useammin elinkaarianalyyseja ja valitsevat pakkauksen myös pitäen silmällä ekologisuutta koko arvoketjussa. Esimerkiksi pakkausmateriaalin painolla on huomattava vaikutus. Mitä kevyempi tuote on, sitä vähemmän sen valmistamiseen kuluu raaka-ainetta, energiaa ja vettä ja sitä vähemmän on kuljetettavaa painoa. Ja elinkaarensa lopussa kevyestä pakkauksesta tulee vähemmän jätettä.

Elintarvikepakkauksen on oltava myös turvallinen kuluttajalle. Pakkauksesta ei saa irrota haitallisia aineita pakattuun ruokaan, eikä myöskään ylimääräisiä hajuja tai makuja. Euroopassa on jo vuosia keskusteltu pakkausmateriaalin roolista terveydelle haitallisten mineraaliöljyjen välittymisessä elintarvikkeisiin. Myös tavalliset kuluttajat ovat heränneet siihen, ettei kaikki materiaali ole välttämättä turvallista. Puhtaasta ensikuidusta tehtyä kartonkia on erityisen turvallista käyttää ruuan pakkaamiseen ja tarjoiluun.
Pakkaussuunnittelulla on tärkeä lähtökohta materiaalien optimaalisessa hyödyntämisessä, kierrättämisessä ja keventämisessä. Hyvä esimerkki on Hersheyn Kiinassa lanseeraama suklaapatukkapakkaus, jonka rakenteen Metsä Boardin suunnittelutiimi mietti uusiksi. Aiempi pakkaus koostui viidestä erillisestä osasta. Kun pakkaus tehtiin viiden erillisen osan sijaan yhdestä osasta, sen painosta pystyttiin vähentämään yli 40 prosenttia. Lisäksi pakkauksen kokoaminen helpottui merkittävästi.

Kuuden kohdan tarkistuslista auttaa suunnittelemaan kestävän pakkauksen:
1. Suunnittele pakkaus kierrätettäväksi.
2. Arvioi jokainen pakkauskomponentti. Voiko komponenttien määrää vähentää? Onko pakkausta mahdollista keventää?
3. Analysoi pakkauksen koko ja tutki tilaa säästäviä vaihtoehtoja.
4. Mikäli mahdollista ja järkevää, tee pakkauksesta uudelleen käytettävä.
5. Suunnittele tarkoituksenmukainen pakkaus, joka miellyttää kuluttajaa, mutta tee se lisäämättä ylimääräisiä materiaaleja.
6. Mieti, miten voit parantaa kuluttajan kokemusta ilman ylipakkaamista.

Uskon, että ympäristöystävällinen design tulee vain vahvistumaan tulevaisuudessa. Kuluttajat ovat tietoisia jätteen määrästä ja muoviongelmista ja pohtivat valintojaan entistä tarkemmin. Pakkaussuunnittelijan ja brändinomistajan haasteena on miettiä, miten pakkaus jatkossa toteutetaan ekologisesti, tehokkaasti ja toimivasti. On tärkeää käydä tätä keskustelua koko pakkausketjussa ja jakaa ideoita ja kokemuksia, ja jatkuvasti kehittää materiaaleja.
Metsä Board käynnisti viime marraskuussa kansainvälisen pakkaussuunnittelukilpailun Better with Less – Design Challenge, jossa etsittiin uusia, ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja tyypillisimmille kuluttajapakkauksille, kuten takeaway-ruoka-, verkkokauppa-, terveystuote-, kosmetiikka- ja kuivaruokapakkauksille. Kilpailuun osallistui yli 300 työtä ympäri maailman. Kilpailun voittaja julkistetaan kevään aikana, ja finalistitöitä esitellään kilpailun sivuilla (http://www.betterwithless.org/) kevään ja kesän aikana.

Cyril Drouet
Design- ja innovaatiojohtaja, Metsä Board

Julkaistu Kehittyvä Elintarvike -lehdessä 2/2018